Skämma bort?

Diskutera om allt möjligt i allmänna trådar om barn

Skämma bort?

Inläggav Acca88 » 25 jun 2013, 23:48

Kan man skämma bort en bebis? Min mamma säger att så små bebisar inte kan bli bortskämda, men mina svärföräldrar tycker jag och min sambo daltar för mycket med våran dotter som snart är 3 månader.
Vi har henne med oss hela tiden, hon är det bästa som hänt oss och vi vill båda att hon alltid ska veta hur mycket vi älskar henne. Därför vill vi alltid vara inom synhåll för henne, gråter hon så tar vi upp henne och så vidare.

Men mina svärföräldrar säger hela tiden att "hon måste kunna vara ensam" och när hon gråter och vi går runt med henne så hon ska lugna sig och/eller somna så kommer dom med pikar om vi ska bära runt henne när hon väger 15 kg..

Jag tycker det är jättejobbigt för jag vill ju bara min dotters bästa och gråter hon bil jag ju trösta henne, förstår inte hur det kan vara fel att bära sitt barn och vara nära henne och ge henne kärlek..
Och när hon väger 15 kg kommer hon antagligen inte vara så gammal heller, för hon väger redan 7 kg! Har tydligen dundermjölk enligt barnmorskan, men eftersom bebisar inte kan gå upp för mycket av bara amning så är det iaf ingen fara med att öka mycket i vikt.

Vad ska jag göra? Kan jag verkligen skämma bort min bebis ochbäta för mycket?
Acca88
Stammis

BF: 130413
Status: Längtar efter lilla pyret! <3 <3

Re: Skämma bort?

Inläggav spader10 » 26 jun 2013, 13:38

Nej, nej, och åter nej.....det går inte att skämma bort ett barn med för mycket närhet och kärlek. Spädbarn ska vara tillsammans med sina föräldrar så mycket det går.

Hon gråter ju av någon anledning och det är föräldrarnas sak att se till hennes behov tillgodoses. Tänk på hur "naturfolken" hanterar sina barn....inte lägger de i från sig ungen för att den inte ska bli bortskämd. Lita på din instinkt!

spader10
Bild

Bild
Användarvisningsbild
spader10
Alltid online

BF: 121223
Bor: Mellansverige
Status: sambo, två barn

Inläggav Acca88 » 26 jun 2013, 15:44

Tack för ditt svar! Känns skönt att läsa att jag gör rätt, för jag skulle må jättedåligt själv om jag inte fick vara nära min dotter så mycket som jag är nu.
Acca88
Stammis

BF: 130413
Status: Längtar efter lilla pyret! <3 <3

Inläggav lolenona_84 » 26 jun 2013, 15:57

Du kan absolut inte skämma bort ett sånt litet barn med närhet. Det är ju det som kommer göra henne trygg för att sedan våga ta egna kliv bort för hon vet att ni alltid finns där. Fortsätt som ni gör :)
Sen behöver du nog inte oroa dig sådär jättemycket för att hon ska väga 15 kg snart. Min äldsta vägde mer i den åldern och han vägde 14 kg när han var 2,5 år. Viktökningen dalar av ganska mycket vid 10-12 månaders ålder. Sen beror ju det där såklart på vad hon har för gener men du behöver troligtvis inte oroa dig över att hon väger 15 kg när hon är ett år.
Bild

Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online

BF: 140120

Återgå till Allmänna trådar barn 0-2 år