Skaffa barn nr 3 eller inte?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Skaffa barn nr 3 eller inte?

Inläggav Line » 23 sep 2014, 09:17

Hej,

Länge sen jag varit här inne. Ha väl varit rädd att drabbas av akut baby-feber då man tittar in här! Hih :)

Nu behöver jag era åsikter!! Jag tror nämligen aldrig att vi kommer att komma fram till om vi ska skaffa barn nr.3 eller inte. Finns så många argument både för och emot att jag blir riktigt snurrig... :?:

Jag är just nu 31 år gammal. Vi har nyligen flyttat in i ett nytt hus (med tre sovrum och ett ”arbetsrum”) ;) Våra tjejer är 4½ och 2½ år gamla. Energiska och viljestarka barn och världens ljuvligaste <3 är de förstås!

Mina funderingar kring barn nr.3:
1. Jag vill verkligen ha ett barn till, det känns i hela kroppen
2. Min man – verkar ganska neutral. Han vet att jag skulle bli ledsen om han sa tvärt nej till ett tredje, men jag är ganska säker på att han bara vill ha två.
3. Förhållandet – jag är inte riktigt den fru jag vill vara just nu. Vi har för lite tid för varann. Dessutom undrar jag om vi har nån enda släkting eller vän som kan tänka sig barnvakta tre barn (mina föräldrar brukar se ganska trötta ut då de haft tjejerna..)
4. Tid – Man får ju mer tid med barnen om man blev mammaledig igen, men så som vårt liv ser ut nu, heltidsjobb, hus, barn, hobbyn, egen kondition – mycket svårt att få tid för allting.
5. Jobbet – Har hamnat i en svår situation på jobbet. Fick nya arbetsuppgifter efter nr.2, jobbet visade sig vara mycket mer krävande (både i tid och energi) och stressande. Det låter hemskt att tänka så men en mammaledighet till skulle kunna vara vägen ur denna situation som inte passar en småbarnsförälder...
6. Orkar man? Ljudnivån hemma hos oss är ofta hög. Mycket bråk och ”jag vill inte” varje dag. Önskade väl att jag kunde uppföra mig helt ”by the book” i alla situationer. Varken jag eller tjejerna är särskilt ”lugna”, det går upp och ner helt enkelt, och ibland skriker man själv till :? och får be om förlåtelse en stund senare. Hur skulle en baby platsa i vår ganska hektiska vardag...?
7. Fler syskon – mer kärlek. Ser det som en rikedom för alla i familjen, att få en medlem till.

Skulle vara otroligt tacksam för alla åsikter!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Line
Alltid online

Status: Lycklig mamma

Återgå till Min bebis föräldragrupper