Annons:

Slemproppen! Vad betyder det??

Allt om din förlossning, diskutera och berätta.

Slemproppen! Vad betyder det??

Inläggav Aurora » 22 aug 2009, 14:30

Slemproppen har börjat släppa, det kom för typ 1 timme sen när jag gick på toa. När jag skulle torka mig var det som en kraftig flytning blandat med lite blod. Jag ringde till förlossningen och de sa att jag skulle vänta och om vattnet började komma så skulle jag komma in, annars var det inget som betydde att förlossningen var på gång. Blir lite fundersam på vad det innebär det här med att slemproppen börjar släppa. Det har inte kommit något mer sen dess så det var väl bara en del...

Men vad betyder det? Kan det börja så här långt innan? Ska jag fortsätta livet som vanligt så att säga, eller bör man ta det lite lugnare, stanna hemma...?? Har noll koll känns det som!!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Re: Slemproppen! Vad betyder det??

Inläggav Danem » 22 aug 2009, 15:28

Spännande! :D

Jodå du kan leva precis som vanligt,
min började släppa i vecka 36+2 och medans jag var i telefon med förlossningen så fixerade sig Oliver :)
Det känns som om jag tjatar om det här men det har ingen betydelse om förlossningen är nära eller ej,
som sagt så blev jag igångsatt i vecka 41+0 utan en tillstymmelse till en enda förvärk under hela graviditeten.. :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Erikas » 22 aug 2009, 15:40

Men det där är ju så himla olika, alla jag känner som varit nära BF och slemproppen släppt på har fött inom ungefär 9 dagar. Men om det är långt till förlossningen vet jag inget om "på riktigt" eftersom ingen jag känner varit med om det, vet bara det jag läst här på forumet och då verkar det inte vara ett direkt tecken på att det är födseltime. Den kan ju återskapa sig så jag antar att man kan leva som vanligt, men jag är verkligen ingen säker källa :lol:
Spännande iallafalll! Tänk om nåt kunde hända mig haha!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Aurora » 22 aug 2009, 17:05

Ja, det verkar vara väldigt olika, och det har inte hänt nåt mer ännu, så jag antar att det var falskt alarm. Han får ju gärna stanna i af till 37+0 (lovar att jag kommer gå över bara för det, haha). Tack för svar! Känner att min tillfälliga panik har lagt sig lite nu :)

Får väl se det som ett "wake-up call" att jag kanske borde få tummen ur och packa dendär BB-väskan och sånt...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Danem » 22 aug 2009, 19:49

Jag förstår dig!
Det vred om sig i min mage när det hände för mig haha
Men ändå gick det två veckor till innan jag packade väskan :)

Nu är du snart framme,
vad roligt :D

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

Inläggav malin87 » 22 aug 2009, 20:50

Jag fick värkar och 2 timmar senare slämpte hela slemproppen, födde samma kväll.
Bild

Bild

17/8 - 2009 föddes vår dotter Elise, 3485g & 48cm
3/6 - 2011 föddes vår andra dotter Alva, 3410g & 50cm
Användarvisningsbild
malin87
Alltid online

BF: 110610
Bor: Slagnäs

Inläggav Aurora » 23 aug 2009, 11:20

Hmm, ok, nu kom verkligen en propp! Gul, lite blodig men framförallt en intakt geléklump...men jag antar att samma sak gäller fortfarande, att bara avvakta liksom. FAn, jag vet ju inte ens hur en värk känns liksom. Vet inte ens hur en sammandragning känns. Jag kan få som ett rejält tryck neråt/bakåt (mot svanken nästan, och strålar ner i ljumskarna) som håller i sig i några sekunder, är det det som är en förvärk/SD kanske? Känner mig som en riktig mupp just nu...Ska kanske ringa förlossningen igen och fråga om det är nån skillnad om "hela" proppen går...

Danem; när din propp gick, var det hela eller lite grann? Kom det mer sen än det som kom i början...?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Erikas » 23 aug 2009, 13:18

Det där trycket känner jag ofta, bebisen ligger ju lite neråt/bakåt med huvudet när de vänt sig och är fixerade, så jag tror det är att de ligger och trycker med huvet liksom. Väldigt oskönt.. Jag tror det är samma sak om hela lossnat, men du kan ju alltid ringa om du är orolig, om man är nervös blir ju allt mycket värre!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav stajners » 23 aug 2009, 13:28

Jag har läst att det kan ta upp till 3 veckor tills det kan sätta igång efter att slemmisen gått. Den kan ju återbildas dessutom.
Men ring FL igen om du känner att du vill det.

De lär ju försöka stoppa det ifall det skulle sätta igång nu. Gör de helst fram till v 36+6 med tanke på lungmognaden. Men är olika från sjukhus till sjukhus. Är ju bara bra om bebis stannar ngn vecka till iaf, även fast man hur gärna som helst vill ha sin lill* bebis hos sej över allt annat.

Lycka till!
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Danem » 23 aug 2009, 13:29

Min släppte bara i delar,
vet ju därför heller inte om allt försvann då eller om det fanns kvar bitar.

När värkarna började komma igång för mig kunde jag inte stå stilla under en värk,
var tvungen att hålla imig och gunga med höfterna och koncentrera mig på andningen för att det inte skulle göra lika ont.
Så det kan man tänka på för att veta om det är på riktigt (även fast vissa har turen att knappt känna något!),
om det gör så pass ont att man måste stanna och hålla i sig tills det är över så är det värkar.

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

Nästa

Återgå till Snack om förlossningen

Annons: