Sluta amma---)håravfall?

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Sluta amma---)håravfall?

Inläggav Zera » 18 jul 2006, 20:06

Slutade amma för exakt en vecka sedan,hade minskat mycket före det och började lossna en massa hår i samma väva :? Tänkte inte först på att det kunde hänga ihop,färgade håret för ca 1 månad sedan, men sen kom jag ihåg att jag hört om det någongång!Vissa lossnar ju mycket hår efter förlossningen!Hur har det varigt för er?Har ni lossnat hår efter förlossning eller amning?Hoppas det slutar snart för med den här farten så e jag snart skallig!!! :cry: :cry: Lossnar faktiskt MASSOR!Toalettgolevt är fullt efter att jag ducshat eller borstat håret! :shock: Det är hämskt :cry: Tur ska jag tibax ti skolan snart så då får jag fixa mycket på håret :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Inläggav acko » 19 jul 2006, 03:37

Jag har hört att det är så att när man är gravid så tappar man nästan inget hår alls, hårsäckarna liksom konserverar sej, och sen är det nån hormongrej som efter förlossningen (efter amningen kanske?) som gör att man börjar tappa håret i normal takt igen oh då tappar man allt det där exkta håret som man inte tappat på flera månader. Typ. :-D
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online

Inläggav Zera » 19 jul 2006, 07:36

Ahaa...men tänk hur mycket hår jag kommer o lossna då!!Jag som ammat över 1½ år!!!! :shock:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Inläggav Gäst » 19 jul 2006, 08:56

Zera skrev:Ahaa...men tänk hur mycket hår jag kommer o lossna då!!Jag som ammat över 1½ år!!!! :shock:

Oj oj oj :shock: Det blir ett besök till peruk-affären! :lol:
Gäst
Rådgivare Minbebis

Inläggav Maria » 22 jul 2006, 08:30

*hahaha* Jag ammar ju och jag tycker det bara dröööser hår överallt! Har ju väldigt långt hår med så min sambo är trött på att hitta dom här låna blonda hårstråna överallt! haha
Men det är faktiskt så att håret reagerar på hur man mår, fast det reagerar typ 1 månad senare. Mamma fick reda på detta av sin frisör och det stämde ju med hennes håravfall, för hon hade ju några veckor innan varit jättesjuk....
Och så hade jag en kompis som var deprimerad och från hennes huvud lossade det verkligen stora tofsar... inte kul!
Jonathan 060315
http://www.emen.blogg.se
Maria
Alltid online

Inläggav Zera » 22 jul 2006, 09:00

acko skrev:Jag har hört att det är så att när man är gravid så tappar man nästan inget hår alls, hårsäckarna liksom konserverar sej, och sen är det nån hormongrej som efter förlossningen (efter amningen kanske?) som gör att man börjar tappa håret i normal takt igen oh då tappar man allt det där exkta håret som man inte tappat på flera månader. Typ. :-D

Jag vet inte men jag tror nog att det där inte stämmer helt!´Har googlat men hittar inget :? måste fråga min lärare när jag börjar i skolan igen! :) Visst är det så som du säger Maria,men jag känner mej nog varken deprimerad eller sjuk på ngt annat sätt!Jag själv tror att jag inte får i mej tillräckligt med vitaminer!en det är ju lätt att fixa! :wink:
Men jag har hört att man kan lossna mycket hår efter att man slutat amma!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Inläggav acko » 22 jul 2006, 09:38

Zera skrev:Jag vet inte men jag tror nog att det där inte stämmer helt!´Har googlat men hittar inget !

Åååhhh... men jag känner mej säker på att jag läst det nånstans...... eller har jag inbillat mej? Jag ska leta reda på gravid-boken jag hade... och kolla där!
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online

Inläggav tvåbarnsmamma » 22 jul 2006, 10:52

Jaaa asså jag har en dotter på 1,8år och hon ammade jag endast i MAX 3månader då det inte ville fungera fick jag tyvärr med gråten i halsen sluta. Fick därefter väldans håravfall, blev rent rädd för att jag skulle bli skallig som du säger...men nu såhär 1år och 5månader senare så vet jag att håret faller inte av helt men lovar att nog var jag skrajj för att det skulle bli kalt på huvvet!!

Det går över relativt fort det är bara kroppen som måste återhämta sej efter alla hormoner man producerar då man ammar.

Och det där med att håret skulle konserveras under graviditeten eller vad ni sa det kan inte stämma för jag tappar i vanliga fall inte märkbart mycke hår men nu när det är sådär 19dagar kvar av graviditeten så har det börjat lossna toffsar från huvvet.
tvåbarnsmamma
Nykomling

Inläggav CarroHaak » 22 jul 2006, 11:33

Jag håller oxåpå att sluta amma (endast någon gång på natten) Jag tappar oxå kopiösa mängder med hår!!! :shock:
Bild
Användarvisningsbild
CarroHaak
Alltid online

Inläggav Zera » 22 jul 2006, 13:55

tvåbarnsmamma skrev:Jaaa asså jag har en dotter på 1,8år och hon ammade jag endast i MAX 3månader då det inte ville fungera fick jag tyvärr med gråten i halsen sluta. Fick därefter väldans håravfall, blev rent rädd för att jag skulle bli skallig som du säger...men nu såhär 1år och 5månader senare så vet jag att håret faller inte av helt men lovar att nog var jag skrajj för att det skulle bli kalt på huvvet!!

Det går över relativt fort det är bara kroppen som måste återhämta sej efter alla hormoner man producerar då man ammar.

Och det där med att håret skulle konserveras under graviditeten eller vad ni sa det kan inte stämma för jag tappar i vanliga fall inte märkbart mycke hår men nu när det är sådär 19dagar kvar av graviditeten så har det börjat lossna toffsar från huvvet.

Jaa jag tror nog inte heller att det stämmer helt!Men tex. mitt hår o naglar växte jättebra!Fast det kan också bero på att jag inte färgade håret en ända gång efter att jag fick veta att jag var gravid!Jag studerar ju till dam och-herrfrisör så jag borde kanske veta lite mera än jag gör :oops: men nu har jag vart borta snart 2 år så jag minns helt enkelt inte allt! :? tur ska man snart tillbaka,då får man pyssla om håret riktgt ordentligt! :D
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Zera
Alltid online

Nästa

Återgå till Min bebis föräldragrupper
Annons: