Sluta amma HJÄLP

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Sluta amma HJÄLP

Inläggav Idur » 25 apr 2012, 23:24

Min son på 7 månader har fått tänder både upptill och nedtill. Det gick rätt bra att amma när han bara hade tänder nere, men nu har han börjat naggas och det gör rätt ont liksom hela tiden när han suger på bröstvårtan. Börjar känna lite halvpanik att jag måste sluta amma nu men vet inte hur jag ska gå till väga!

Han äter rätt mycket mat och gröt på dagarna och när vi är ute på stan så kan han snutta på en vällingflaska i vagnen och vara nöjd (dricker aldrig nån direkt mängd) Men hemma är det bröstet som gäller, särskilt vid insomning + flera gånger på natten. Försöker med välling lite varje dag men det har inte gått hem. På morgonen är det jag som erbjuder bröstet för att det är enda sättet att få honom att somna om då han vaknar vid fem och vill upp annars. Han är väldigt snuttig och har alltid varit, och det är bara jag som kan natta honom.

Hur ska jag lyckas med detta!? Någon som varit i samma situation? Känns jättejobbigt att utsätta honom och pappan för att jag tex. ska vara borta i några kvällar. Känns onödigt grymt! Någon som har andra tips och erfarenheter?
Idur
Stammis

Status: [url=http://www.pregnology.com/pregnancy/0

Re: Sluta amma HJÄLP

Inläggav smulan_88 » 26 apr 2012, 12:36

Här kämpas det också på med att sluta amma.
Ett litet tips: vällingen funkar mycket bättre om de inte har något annat alternativ. Jag satte på mig en tjock tröja och la lillan i sin egen säng och då åt hon mycket bättre välling.

Louise har tidigare legat i våran säng och på natten är man ju ändå så trött, så lat som man är så sticker man ju till bröstet då.men nu äntligen sover hon i egen säng.
Första natten så gjorde hon som vanligt, vaknade en gång i timmen för hon var snuttig. Då värmde vi ca 1 dl välling och lät henne äta det isf.
Till sist fattade hon, nu sover hon lugnare och fler timmar i sträck mycket pga att vällingen mättar mycket bättre än bröstmjölken på kvällen.

Vi har inte slutat helt än men är på väldigt god väg, till helgen ska killen hjälpa till för att få till slutklämmen. Så får han springa lite i trappan o vispa välling :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Idur » 26 apr 2012, 16:55

Åh tack för svar!

Ja, vi får väl fortsätta försöka med vällingen. Ska åka och köpa fler flaskor och bättre nappar till med rätt storlek på hålet. Man får väl testa lite olika. Tror det är jag själv som inte är riktigt redo att sluta också, är så himla bekvämt på morgonen när man är trött att låta honom snutta när han ändå ligger bredvid mig i sängen. Men det här med tänderna känns ju inte jättekul och kommer nog inte bli bättre direkt heller.

Går du upp och värmer välling när hon vaknar eller har du färdiggjord i nån slags flaskvärmare? Måste väl finnas. Annars får man ju springa som en skottspole upp och ner för trappen ;)
Idur
Stammis

Inläggav Danem » 27 apr 2012, 13:31

Men, inte måste du sluta amma bara för att ditt barn börjat få tänder!
Det verkar som att han vill amma så varför inte fortsätta om du känner dig nöjd med det?

Min dotter är 16 månader och vi har inga som helst planer på att sluta amma.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav smulan_88 » 27 apr 2012, 17:05

Danem; Här slutas det mycket pga att hon tappat intresset dagtid och kört maraton amning natte tid, vaknar och vill amma ca 1 gg i timmen hela natten. Vilket resulterat i ett överflöd dagtid, när hon inte är ett dugg intresserad. + att jag ska kolla upp min nacke med röntgen+röntgen vätska vilket kommer resultera i 2 dagar vi inte får amma då den är radioaktiv.

Sen är min dotter ganska "stor" så hon kräver lite mer än amningen har att ge. 73 lång och 8900 g tung/lätt. Beror på hur man ser på det.

Ja så jag känner att amningen kan kvitta nu, hon sover mycket godare om nätterna utav 1-2 flaskor välling än av tidigare amning 1 gång i timmen.

Idur; vi lägger oss ganska sent min sambo och jag ca 00.
Louise lägger sig ca 20.00-21.00 och då får hon en flaska med välling sen brukar hon vakna runt 00-01.00 så när vi går och lägger oss brukar jag vispa en flaska. Hinner den svalna innan hon vaknar är det ju bara att slänga den (gör jag iaf) annars så brukar hon få den och om hon vaknar någon mer gång under natten så ammar jag än så länge. Ska försöka få till ett avslut nu under helgen när man har hjälp av sambon.

Hur går det för dig?? :wink:
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Idur » 28 apr 2012, 04:17

Danem: Han bits. Känns sådär. Och han vill amma eller snarare snutta varje/varannan timme hela nätterna. Och han somnar bara när han får bröstet. Min sambo kan ALDRIG avlasta mig med varken nattning eller nattmat. Det har blivit en ond cirkel känns det som och jag är rätt trött nu. Han sover bara 20 min x 2 på dagarna också, så man har inte direkt någon chans att sova ut då.

Smulan: Näe det går inte alls just nu, men det är väl inte som att jag försöker superhårt heller. Har inte så mycket energi till att försöka genomföra en förändring men snart måste jag nog. Han är i någon extrem utvecklingsfas just nu och har lärt sig att både sitta och ställa sig upp inom loppet av någon vecka så tidpunkten är väl inte den bästa för han är supermammig och pappig med för den delen, och får separationsångest när man ska hämta något i ett annat rum.
Idur
Stammis

Inläggav Danem » 28 apr 2012, 10:21

Ja min dotter hade en period runt 7-8 månader då hon bet mig men hon slutade med det sen tack och lov, hon har börjat bitas igen lite men då tar jag ut bröstet för att avbryta och sen får hon fortsätta.

Det är fullt normalt att en så liten fortfarande vill amma/snutta på nätterna.
Har ni testat napp?
Och hur sover ni? Samsover ni?
Vid samsovning är det lättare att få sova och det är lätt att liggamma och samtidigt få sova.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Idur » 01 maj 2012, 22:40

Han använde napp när han var yngre och hade kolik men nu vill han tyvärr inte ta den längre. Och inte flaska heller vilket han också tog när han var yngre. Så det blir svårt att introducera välling. Tänkte annars att vällingen skulle göra amningsslutet enklare.

Jag sover bättre när han sover i sin säng, men eftersom han vaknar så otroligt ofta så blir det alltid att han sover med mig sista delen av natten.

Hur somnade din dotter vid 7-8 månaders ålder? Kunde hon somna utan att bli ammad till sömns?
Idur
Stammis

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning