sluta med blöja

Diskutera och fråga om barns hälsa och utveckling.

sluta med blöja

Inläggav Emmasmamma » 10 jun 2010, 18:55

Min dotter är 2 år och 3 månader och jag har tänkt att försöka få henne blöjfri nu i sommar. Svårigheten är att hon vägrar sitta på pottan.
Hon har haft en del problem med urinvägarna och jag tror det kan vara en orsak till att hon inte vill.
Är det någon som har bra knep för att få henne intresserad?
Bild
Bild
Bild
Emmasmamma
Stammis

BF: 110609
Status: Gravid med mitt andra barn

Re: sluta med blöja

Inläggav everyoneloveskate » 10 jun 2010, 20:26

Nu har ju jag inget barn i din dotters ålder, min skrutt är bara 8 månader och hon älskade dessutom sin potta från första stund, men om man försöker göra pottan så intressant och spännande som möjligt tänker jag mig att de flesta skulle bli lite sugna på att testa ;) När jag var inne i stan sist hittade jag en jättefin bok, "Äntligen Bajs" av Camilla Lundstedt. Handlar om Lillefanten som ska gå på pottan - väldigt varm, mysig, spännande för småttisar och pedagogisk. Kanske hon behöver bli förberedd med något sådant. Pottan kan ju lätt bli ett press-och-stress-moment; den här boken förklarar att pottan är något bra, vad som ska hända när man sitter där och att det ibland tar - och är okej - lite tid innan något kommer osv.

Min kusin skämdes över att sitta på pottan och var tvungen att gömma sig under en filt i början. Likadant med min syster som alltid ville klämma bakom en dörr. Din tjej kanske är blyg?

Svårt att hitta det bästa sättet till rätt barn, men det kommer ju gå en vacker dag! Vet att min morbror med fruga faktiskt aldrig ens brydde sig om att potträna sina ungar, de slutade själva när de tyckte blöjan blev jobbig.

Lycka till i alla fall, jag hoppas ni hittar något som funkar för er! :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav everyoneloveskate » 10 jun 2010, 20:30

Rättelse: Camilla Lundsten, heter hon ju. Inte Lundstedt :)
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav Stina » 11 jun 2010, 13:42

Hej, jag tror inte att du ska fokusera så mycket på pottan. Låt henne vara utan blöja när ni är hemma. Lite kiss går ju att torka upp plus att du kanske kan få henne att springa in i badrummet på pottan eller rent av toaletten.

Min Ella blev blöjfri självmant i princip, hon tyckte pottan var kul och provade själv. Helt plötsligt hade hon inte längre blöjor och kort därefter även utan på natten. Ella var omkring 2 år och 2 månader då.

Tuva som nu är 2 år och 9 månader är blöjfri sen en till två månader tillbaka. Henne fick jag bara börja med att ta av blöjan, hon tyckte det var ok, ville inte sitta på pottan hellre toaletten. Första veckan på dagis gick ganska bra med en eller två olyckor. Inge olyckor på helgen hemma. Veckan efter på dagis kissade hon på sig nästan varje dag och ibland två gånger om dagen. Men sen efter det är hon blöjfri på dagen.

Om din dotter har ont(?) när hon kissar eller känner obehag så kanske du ska vänta till semestern och låta henne gå utan så ofta ni kan och är ute. Skönt att vara naken! :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Emmasmamma » 11 jun 2010, 16:31

ont tror jag inte hon har.
Provar utan blöja och så får vi se om hon till slut efter att hon märker att hon kissar på sig kanske blir mer intresserad.
Fick även ett tips av en kompis att jag skulle sätta mig på pottan och visa att det inte är farligt

Tack för tipsen 8)
Bild
Bild
Bild
Emmasmamma
Stammis

BF: 110609
Status: Gravid med mitt andra barn

Återgå till Barns hälsa & utveckling