Sluta röka!!!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav Yanna » 01 maj 2007, 10:48

varför tror ni de skriver på paketen rökning dödar!!
Yanna
Rådgivare Minbebis

Inläggav Candree » 01 maj 2007, 17:16

Finns mycket annat som dödar också... du kan t.ex få cancer genom att bara vistas ute....... du kan bli skjuten genom att bara kliva utanför dörren, någon kan komma och bränna ned dit hus medan du sover... etc etc etc....... ge tjejerna creds istället för att dom åtminstone drar ned på rökningen, bara det är ett väldigt stort steg för en inbiten rökare

Starkt jobbat tjejer, ni är bra som ni är!
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav Tjingeling70 » 01 maj 2007, 18:05

Som många fler fått så fick även jag höra av min bm att dra ner är bättre än att känna sig som ett paketnerver på avvägar, jag bytte oxå märke till mildare el "snällare styrka" åtminstone. Så det kan man göra o dra ner antalet.

som divgirl skrev att sluta angående lungcancer så kan jag meddela dig att min farmor som aldrig i sitt liv rökt en cigarett dog av ovanämda orsak.. Så lungcancer kan man få ändå trots renlevnadsliv..
Det finns ett medel som är superb mot rökbegär.. det heter zyban, men man fick inte äta det som gravid o som tur va gjorde jag gravtest innan ja tog en av dom pillren. Så jag gjorde vad jag kunde för stunden jag med.

Dom som har lättast att sluta röka är dom som aldrig rökt!
Bild
Användarvisningsbild
Tjingeling70
Alltid online

Inläggav Sarab » 01 maj 2007, 18:42

Känsligt ämne det här, verkar som jag startade en riktig debatt! Rökning e absolut inget man kan försvara, självklart vet varenda människa att det e farligt!!!!!! Har lyckats sluta förut höll upp när jag väntade mina andra barn, men nu e det helt hopplöst! Ciggaretter är den "drog" som är mest beroendeframmkallande av allt, är man låg psykiskt klarar man inte av att hantera abstinensen, den är för jävlig...man måste vara psykisk stark för att klara av att hantera det. Varje gång jag tar ett bloss får jag ångest för min bebis, men när man inte klarar av motståndet, e det inte lätt! min man som aldrig tagit ett bloss i hela sitt liv, stöttar mig otroligt, han vet hur jag mår utan mina giftpinnar! Men den som aldrig rökt kan ju aldrig förstå känslan!!!! kram till er alla oavsett åsikt om detta känsliga ämne.
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav Divgrl » 01 maj 2007, 20:24

Ja det va verkligen en öm punkt man klev på här. När man startar en sån här diskusion måste man ju vara beredd att höra båda sidor. Jag tror inte någon klankar ner på nån här....utan jag menade dock bara för mig fanns inget alternativ...fanns inte en chans att ens tänka annat än sluta direkt.

För mig gick det jättebra...en jävligt tuff vecka men det va värt varenda sekund!
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav Nelia » 01 maj 2007, 21:21

Jo, detta är ett väldigt känsligt ämne, och det har ju sina förklaringar. Det är inte lätt att sluta röka. Men man vet att det är farligt och och att det skadar både sig själv och barnet man bär på. Ändå är det så förbannat svårt att göra vad som är bäst för en själv.

Min väninna rökte igenom sin graviditet efter rådet av hennes bm att förtsätta röka lite mindre än vanligt istället för att utsätta barnet för stress och dåliga nerver vid avsaknad av nikotin. Det var tack vare detta som jag beslöt mig för att sluta röka innan jag blev gravid, långt innan. Det tog mig ca 6 månader innan jag gjorde mig fri från mina dagliga ångestattacker och min mycket djupa depression, men tack vare konsulent att prata med och tuff disciplin, ett riktigt jäklaranamma om jag får säga det rätt ut, så har de sista 3-4 månaderna varit mycket bättre. Och när beskedet om graviditeten kom så fanns det inte så mycket som en tanke på cigg. Jag har slagit mig fri från detta hemska nikotinberoendet och jag är jättelycklig för det.

Jag delar med mig av det här dels för er som röker, jag vet hur svårt det är, och till er som kanske redan planerar graviditet och tänker sluta röka när detta sker så säger jag bara - sluta röka nu! Det finns aldrig ett bra tillfälle att sluta röka, gå inte och vänta på det, det kommer inte. Det gäller att göra det till ditt eget beslut!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online

Status: Sambo och mamma till två

Inläggav mariesam » 01 maj 2007, 22:17

Jag slutade röka samma dag som jag fick veta....var riktig storrökare.
Det gick bra i början...mina tjejer på jobbet snusar...så efter att tag när det blev riktigt tufft tog jag en snus då och då...trodde det var mindre skadligt..
Sen var jag fast med det :oops:
jag tror på fullaste allvar att jag hade klarat det om jag hade varit mindre stressad...dumt att skylla på nåt...men jag fick en hel familj på en gång från att ha levt ett lugnt liv...med sambo + hans två barn som båda var i trotsåldern...det var inte lätt att komma in och bli bonusmamma och ha en jättejobbig graviditet samtidigt!!!
Det var kaos! oj vad långt det blev...men jag tror att man måste vara stark och må bra för att klara av nåt sånt! :D
Bild
Användarvisningsbild
mariesam
Stammis

Inläggav Yanna » 02 maj 2007, 08:20

Absolut e de ett känsligt ämne Självklart förstår jag er på ett sett men på ett inte. Skulle inte säga något om du inte bar på en annan människa men nu har du ansvar över en annan oxå den har ingen chans att få välja själv om den vill få i sig rök.
Yanna
Rådgivare Minbebis

Inläggav Bus » 02 maj 2007, 08:58

Yanna skrev:varför tror ni de skriver på paketen rökning dödar!!

Förlåt min näsvishet, men det skulle vara ett frågetecken efter din text.
Och förlåt igen, men jag undrar varför de inte skriver att en promenad på stan kan ta livet av dig. Det är busenkelt att bli påkörd av en buss när man minnst anar det.

Så vet jag hur urkassa argument det där är, verkligen. Men det är ingen hjälpande hand för de stackarna som verkligen sliter med att bli rökfria under sin graviditet, när det kommer nedvärderande kommentarer från alla håll. Kränkningar om att man dödar sig själv, missunnar sitt barn, om karaktärslöshet och liknande från alla viktigpettrar leder inte till en rökfri förälder, tvärt om. Stress och oro ökar röksuget och minskar beslutsamheten att vilja och kunna sluta röka.

Blir arg, ledsen och besviken på vuxna människor som bara kan kasta in kränkande och nedvärderande kommentarer till andra som behöver stöd, uppmuntran och vägledning.

Uppmuntrat ni era barn med att sluta suga på tummen genom att verka nedvärderande och skrämma dem?

Ber hemskt mycket om ursäkt för att jag brusar upp, men mycket har jag fått höra sedan jag själv blev gravid, och mången gång har jag läst när vuxna människor hoppar på andra med elakheter och pajkastning.

Usch!

/Bus, Rökfri.
Bild
Bus
Stammis

Inläggav Divgrl » 02 maj 2007, 09:14

Jag bryr mej inte om vad ni gör i era liv. Men att ta till att man kränker en människa för man skriver sin åsikt är väl att ta till?
Klart människor reagerar. Visst kan man dö bara av att gå ut genom dörren..men vad har det med rökning att göra?
Jag kan oxå brusa upp....jag hade ett helvete att sluta röka. Ni är fan inte ensamma med att kämpa om det...
Så kan ni skriva att jag kränker er och att jag är en sån dååålig människa för att jag är stolt över att jag själv har vunnit mot djävulen!
Tack för mig!
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum