Sluta röka!!!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav Bus » 02 maj 2007, 09:35

Divgrl: Nu är det väl inte någon som direkt sagt att du inte får vara stolt. Dessutom inbillar jag mig att du tog mitt tidigare inlägg lite personligt, vilket inte alls var tanken. Faktum är att jag själv inte kämpat alls med att sluta röka. Men jag känner stor empati för de människor som kämpar, men inte lyckas, och känner stora bakslag när man får höra både det ena och det andra från människor som verkligen inte kan försöka visa minsta förståelse för vilket helvete det kan vara att bli rökfri.

Grattis till rökfriheten.
Bild
Bus
Stammis

Inläggav Candree » 02 maj 2007, 09:52

Divgrl: Tror inte att det är just rökningen som är fokusen där, tror mer att det är helheten, människor gör något varje dag som är dödligt, varesig de är gravida eller ej.
Och av egen erfarenhet så vet jag att man blir extra känslig under en graviditet, så vissa "åsikter" kan kännas som personliga påhopp, sen å andra sidan så spelar ju kroppsspråket och tonläget en väldigt viktig roll i det sammanhanget också.
Men de som slänger sig ur saker till en rökande gravid som kan vara kränkande tycks inte förstå att allt har med psyket att göra... jag var själv rökare innan jag blev gravid, storrökare, men jag lyckades sluta med väldigt mycket hjälp av min BM samt min familj, men alla är vi ju olika...

Jättefint att du lyckats sluta, det är ett helvete som sagt.
Men jag tycker att vi kan ge tjejern lite uppmuntran istället för att säga hur dåligt det är, den här tråden skapades av en anledning, hon kanske vill ha hjälp, då tycker jag att vi kan försöka uppmuntra henne på ett lite mildare sätt... det skapar mindre stress för henne, och kanske hon kan komma till sans med sig själv och hittade den inre viljan... eller? :)
Användarvisningsbild
Candree
Alltid online

Inläggav Yanna » 02 maj 2007, 10:10

Varför alla dessa påhopp bry dig då inte om vad folk skriver.
Yanna
Rådgivare Minbebis

Inläggav Alvin » 02 maj 2007, 10:19

Jag har snusat extremt mycket, ungeffär 1-2 dosor per dag vilket ger ett stort intag av nikotin och är mycket beroendeframkallande. Jag har försökt sluta flera gånger men börjat igen. Säger inte att det är lätt, men när jag fick reda på att jag var gravid så slutade jag tvärt. Vill man så kan man!

Känner igen mig i er som säger att ni mår dåligt, tänk er då att man som snusare kan snusa jämt (inga förbud någonstans) och att sedan bara lägga av. Svårare än att sluta röka faktiskt. Det har inte gått så lång tid ännu, tänker på snus hela tiden och har dessutom en man som snusar så det finns hemma hela tiden.

Så jag är väldigt stolt över mig själv och hejar på er andra!

Kram
Alvin
Stammis

Inläggav mave » 02 maj 2007, 16:39

Jag måste bara skriva lite här... Jag har rökt lite mer än halva mitt liv och hade länge funderat på hur jag skulle kunna sluta röka vid en eventuell graviditet. Redan innan jag gjorde mitt gravtest visste jag att jag ver gravid men kunde bara inte sluta med giftpinnarna förrän jag verkligen såg på testet att jag var gravid, är så glad att jag klarade att sluta röka..första dagarna var dock en pest och pina för alla som befann sig i min omgivning... Nu till det jag funderar över som mest just nu...klarar man av att inte börja röka igen?? Jag tycker ju att det luktar så vansinnigt gott av cigarettröken!! (jag är knäpp jag vet)
Användarvisningsbild
mave
Alltid online

Inläggav Sarab » 02 maj 2007, 16:50

OJ oj oj.. Jag bad om råd för att komma över mitt beroende...helt plötsligt e man en bov som dödar sitt barn!!! Självklart ska ni ha ett stort grattis för att ni har lyckats sluta, det handlar inte om den...jag gråter mig tills sömns varje natt för mitt dåliga samvete o du som hela tiden påpekar vad fel jag gör(du vet själv vem du e) gör ju det inte lättare för mig att bli starkare.........
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav Helen » 02 maj 2007, 17:02

Måste svara dig Sarab: Jag tycker du är stark som i alla fall tar upp ämnet här,,, och jag vet att du säkert gör det du klarar för att ditt barn ska må så bra som möjligt,,, Bry dig inte om dessa hårda orden du hör här,,,det har jag själv fått gjort,,, och som sagt här förut så lyckades inte jag sluta röka,,men jag drog ner på det i alla fall,,, Har du testat röka en svagare cigg?? Eller det kanske du redan gör.... KRAM PÅ DIG(du är ingen hemsk mamma för att du röker)
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online

BF: 090725

Inläggav shoegal » 02 maj 2007, 18:28

Jag rekommenderar varmt boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr! Jag hatar egentligen självhjälpsböcker, men jag köpte denna och tänkte "den kostar mindre än två paket cigg; vad har jag att förlora?" och den har hjälpt mig något oerhört. Den lär en att tänka om kring ciggen och rökandet och när man har läst den så vet man att man faktiskt klarar av att sluta röka, och att det är ciggens fel att man tror man inte klarar det och inte ens eget. Läs den!!!
Användarvisningsbild
shoegal
Alltid online

Inläggav Sarab » 02 maj 2007, 18:43

Tack snälla Ni för ert stöd... Röker ett svagare märke, o försöker att röka mindre, men det blir en ond cirkel det där... får man inte blir man ju ännu röksugnare... Ska försöka att inte ta åt mig, men ni vet ju hur det ä när hormonerna flyger runt i kroppen... skönt att höra fler som e i samma situation... Tack helen dina ord värmer!!! kram
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav Asa » 02 maj 2007, 19:26

Jag är rädd att jag kanske kommer hamna dit igen efter att barnet är fött... alla våra kompisar som vi ungås med är rökare! Alla går ut och röker och så sitter man där inne alldeles själv och känner hur tusans sugen man är! :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
Asa
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum