Sluta röka!!!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav jennsan » 02 maj 2007, 20:28

Jag håller med om att detta ärett känsligt ämne men även ett viktigt sådant!
Jag har velat ta upp detta"tabu" ämnelänge nu. Innan jag blev gravid sa jag att jag ska absolut sluta röka om jag blir gravid.Men det var inte så lätt som jag trodde. Verkligen inte. jag har kämpat det ska alla veta. Jag har fått riktiga problem. uppstressad hela tiden och mitt beteende kände jag inte ens igen. Har nu "bara" dragit ner.Allstå inte slutat helt. Och kännt mig som den sämsta människa som finns. Självklart vet jag riskerna men tycker det är jätte skönt att höra om andra i min situation. Lika bra mammor som alla andra med en fruktansvärt jobbig last.
jennsan
Stammis

Inläggav amsan » 02 maj 2007, 23:39

[font=Comic Sans MS]Jag håller med jennsan, jag fick barn i augusti i fjol och jag rökte under hela graviditeten. Jag kunde bara inte sluta hur jag än försökte blev bara uppretad och höll nära på att ta livet av min stackars sambo, så jag bestämde mig för att fortsätta att röka för jag klarade ju inte att sluta när jag väntade min andra tös Catrin heller och hon mår hur bra som helst. När jag var gravid med henne så drog jag ner på rökandet till mellan 7-10 cigg om dagen och tyckte att jag var duktig, när hon var född så rökte jag inget alls. Men när det nästan hade gått fyra månader så smällde det till, jag gick upp mellan 2-5 kilo om dagen i en vecka och det blev ca 20kilo. Då bröt jag ihop och började röka igen, ska väl säga att Catrin slutade amma precis lagom tills jag började gå upp i vikt och att jag därför kände att det var okej. Nu när jag väntade Cazandra så drog jag ner till mellan 3-5 cigg om dagen, jag gjorde något försök men det slutade med att jag var på väg att slå min sambo både gul och blå. Det slutade alltid med att han åkte iväg och köpte cigg åt mig, men det var likadant den här gången efter förlossningen så slutade jag röka utan problem. Jag har fortfarande inte rökt men börjar ju känna suget och det mycket tackvare att jag är tjockare nu än jag var när jag var i nionde månaden. Det är hemskt, jag kan nästan inte ha dom kläderna som jag hade när jag var gravid, så då känner man bara att man vill ta ett bloss och bli smal igen. Så det är jobbigt hela tiden, därför blir jag upprörd när det finns personer som vill tala om för hela världen att dom kan och då borde alla andra kunna oxå eftersom dom hade så jobbigt. Men det är ju olika tungt för varje individ och vid olika tillfällen, det var ju omöjligt innan förlossningen men efter var det inga som helst problem för mig sen är det ju annorlunda för andra människor. Men om nu rökningen är så farlig under graviditeten hur kan det då komma sig att det finns så gott om människor som är födda på sextio- och sjuttiotalet? Jag menar att då rökte väldigt många kvinnor och även när dom var gravida eftersom ingen visste om att det kunde vara skadligt. Jag tycker att det är jätte duktigt om man kan sluta, men dom som inte klarar av det är inte sämre människor för det. Skriv då hellre att ni tycker att det är tråkigt och försök att få personen att känna stöd och att det är okej och att ingen försöker döma dom eller att det är någon som ser ner på dom. För det är så det kändes för mig och då har jag snart inte rökt på 8½ månad är stor som en frysbox och vig som en elefant. :wink: Så ta det lite lugnare med inläggen, tänk er för mer än en gång innan ni skickar. Kram amsan.[/font]
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
amsan
Alltid online

Inläggav Mirva » 03 maj 2007, 02:09

Candree skrev:Dom säger också att om man verkligen verkligen INTE kan sluta hur man än försöker, så är det bättre för barnet om du fortsätter att röka, stress är tydligen mer skadligt än ciggen... det sa min BM ivarjefall för jag hade jätteproblem jag med...

Det där är inte sant! Det är på alla sätt bättre att sluta röka! Stress är inte alls lika farligt som att röka!
Mirva
Nykomling

Re: Sluta röka!!!!

Inläggav Mirva » 03 maj 2007, 02:21

Sarab skrev:Hej! har ett problem.... :( e gravid o. kämpar som sjutton för att klara av att sluta röka, får sådan otrolig ångest för att jag röker, ändå e begäret sååå stort.
Någon som har råd om hur jag ska bära mig åt? känner mig som världens sämsta mamma... :cry:

ALLA gravida rökande kvinnor har rätt att kostnadsfritt få komma till en rökavvänjningsklinik, var man än bor i landet. Man får även resan betald. Under tiden får du förberedande sjukpenning och gar rätt att få vara ledig från eventuellt arbete.

Detta har Socialstyrelsen uppmanat alla MVC att upplysa den rökande gravida kvinnan om. Så du har alla chanser att sluta röka!

Mitt råd är att du tar reda på ALLA risker som är större för barnet och förenat med att man röker under graviditeten, missfall, intrauterin fosterdöd, PSD, astma, ADHD, damp och så vidare. När du väl tagit reda på alla riskerna, varje gång du överhuvudtaget ens tänker på att gå och köpa ett ciggpaket eller vill röka en cigg, tänk på vad det kan orsaka barnet, det hjälpte mig garanterat att inte röka. Om det inte funkar, tala om för din bm att du vill komma till en rökavvänjningsklinik snarast. Det ger även en fin avkoppling, då du kan ägna all tid åt dig själv och barnet i magen.
Mirva
Nykomling

Inläggav Divgrl » 03 maj 2007, 07:14

Amsam: Du menar att det inte alls är farligt att röka då? vare sig man är gravid eller inte? Min jobbarkompis och hennes bebis är ett levande bevis på hur det kan gå om man röker under graviditeten....
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav Sarab » 03 maj 2007, 07:58

Det e klart att det inte e bra o röka... ingen har någonsin påstått det!!!!!!!
Då hade den här disskussionen aldrig uppkommit överhuvudtaget!
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav oOTINDRAOo » 03 maj 2007, 07:59

Måste slänga mig in i debatten känner jag. Känsligt ämne eller inte har alla rätt till en åsikt. Personligen förstår jag inte hur man kan försvara sitt rökande/snusande när man bär på ett barn. Jag har i tidigare debatter skrivit att jag slutat snusa när jag fick reda på att jag var gravid. Det är inget snack om saken för min del, rökning/snusning är inte bra för ditt barn oavsett vad du tycker. Visst är det svårt att sluta, men man kan inte rättfärdiga sitt missbruk för att må bättre... man lurar bara sig själv...
BildBild
Användarvisningsbild
oOTINDRAOo
Alltid online

Inläggav Sarab » 03 maj 2007, 08:00

Jag försvarar inte mitt rökande... jag ville ha råd om hur jag skulle göra för att lyckas sluta:)
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav Divgrl » 03 maj 2007, 08:20

Sarab: Ring o prata med din BM....hon kan hjälpa dig o vägleda dig. Gör det så fort du kan...ju fortare destå bättre =)

Kram o Lycka till
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav Sarab » 03 maj 2007, 08:24

Har pratat med min bm o vi har kommit överens om ett kraftigt nerdragande o jag röker de svagaste just nu, ska dra ner en cigg i veckan... kommer nog att fixa detta, behöver bara lite tid att avänja mig...
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum