Sluta röka!!!!

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Inläggav Mirva » 03 maj 2007, 13:06

Amsam: "Men om nu rökningen är så farlig under graviditeten hur kan det då komma sig att det finns så gott om människor som är födda på sextio- och sjuttiotalet? Jag menar att då rökte väldigt många kvinnor och även när dom var gravida eftersom ingen visste om att det kunde vara skadligt."
Du kan ju inte bara titta dig omkring och säga, oj, vad många människor det finns som är födda på 60- och 70-talet och då säga att rökning är väl inte så farligt!
Bara på 15 år har PSD minskat kraftigt, på grund av massiv information om att rökning och magsovning innebär ökade risker för PSD. 120 spädbarn dog i PSD 1993, nu dör det omkring 20-30 spädbarn per år. 18% gravida rökte 1993, nu röker ca 10% gravida kvinnor.

Folk använde inte heller bilbarnstolar när jag var liten och ändå finns det så många människor i min ålder kvar!
Mirva
Nykomling

Inläggav papu » 03 maj 2007, 13:51

Jag försvarar inte mitt rökande... jag ville ha råd om hur jag skulle göra för att lyckas sluta:)

I samma stund som jag tog testet och fick ett plus så slutade jag röka. Har rökt i över tio år, ca ett paket om dagen, men jag har alltid sagt att det är slut på det roliga när jag blir gravid. Det som hjälpte mig var
1) att jag hade satt upp en absolut gräns. dvs bestäm en specifik tidpunkt då slutar, och rök din sista cigarett med andakt ;)
2)visualisering. jag tänkte att mitt foster ser ut som en grå-grön ET som mår dåligt och hostar av rökning. så varje gång jag fick röksug tänkte jag på den lilla gråa stackaren, och suget lättade.
3) substitut. Ta något annat när det känns som värst. för mig fungerade tyrkisk peber fire balls utmärkt. små starka karameller som får en att tänka på annat.
4) bryt rutinen. för mig kändes det svårast att gå till bussen utan att röka. gör något annat istället. jag tog cyckeln första veckan.
5) viktigast av allt. Be om stöd av din kille! säg som det är. du är irriterad och arg för du har slutat röka, och du behöver lite kärlek och omsorg. Säg att du inte "har råd" att bli upprörd, för då kommer röksuget som värst. Min kille var "störande" i början, men när han insåg att det enda han måste göra var att hålla med mig, så blev allt bra ;) Dessutom är värsta tiden över efter en vecka, och så länge torde vem som helst klara lite hutlösheter.
Nu har jag varit 4 veckor utan, och röksuget kommer bara någon enstaka gång per dag. dessutom har alla fysiska symptom gått över, och det lättar jätte mycket.
Lycka till med slutandet, jag vet att du kan!!!!
Bild
papu
Nykomling

Inläggav Divgrl » 03 maj 2007, 18:29

Tack för att jag inte är ensam att tycka att man verkligen bör sluta röka när man har en liten bebis i magen =)

Kramis =)
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav cicci » 03 maj 2007, 19:11

Det går inte att läsa hela inläggen i denna tråden
Bild
Bild
Användarvisningsbild
cicci
Alltid online

Inläggav Helen » 03 maj 2007, 19:41

NEJ DET GÖR DET INTE!!! Har skrivit ett pm till Stina ang detta
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online

BF: 090725

Inläggav grodan » 03 maj 2007, 20:23

Var också totalt inbiten rökare, jobbat krog i många år gamal hästtjej, ni kan ju gissa... minst ett paket om dagen och ett till när jag jobbade natten. Min sambo var nog mest rädd för att jag skulle få mina humörsvängningar som jag har haft tidigare när jag har slutat... Men i allafall, jag bestämmde mig för att det var ok att ta de där fem viktigaste blossen och sen kasta ciggen. Gick många paket i början men genom att dra ut på det lite längre varje gång så gick det efter bara två veckor. Så säg inte att det inte går, kränkande för oss andra som har legat och gråtit i soffan efter våra cigg, tror inte att jag är ensam! :| ärligt talat så vill jag fortfarande ha en cigg tio veckor efter sista blosset!!
Bild
grodan
Alltid online

Inläggav Sarab » 03 maj 2007, 20:25

Det e klart att det går.... har ju lyckats sluta förut, så visst går det, men man e ju i olika faser i livet då saker e svårare....
[url=http://lilypie.com]Bild
Bild Bild[/url]
Sarab
Stammis

Inläggav SweetMary » 03 maj 2007, 20:43

Jag måste ju bara säga...
Kommer inte ihåg vem som skrev att det inte är sant att BM sagt att man inte ska sluta tvärt eller hur det var... Det ÄR sant!!! Jag har oxå fått det rådet av min BM som jag går på rökavvänjning hos! Hon säger att man chockar kroppen om man slutar tvärt, men att man ska försöka så fort som möjligt. Hon har även sagt att det ÄR ok att misslyckas, bara man tar tag i det igen. Att man inte ska ge upp. Man ska sluta när man mår bra, inga orosmoment i vägen. Då blir det svårare för oss som verkligen har svårt att sluta... Detta är inget vi sitter här och hittar på, utan de säger faktiskt så!!!
BildBild
Användarvisningsbild
SweetMary
Alltid online

Inläggav Divgrl » 03 maj 2007, 20:47

Det är nog olika vad BM säger likväl att de är olika personer. Min sa: Sluta meddetsamma om du inte redan gjort det. Det finns inga ursäkter till att röka. Så sa hon till mig när jag väntade mitt första.
Bild

Bild

Bild
Divgrl
Alltid online

Inläggav Tjingeling70 » 04 maj 2007, 06:19

Dom här värsta asbinens knäpparna efter totalt rökstopp dom kommer efter 3 säger vi som jobbar på lungklinikerna, jag har ju t om själv lyckats skrämma en patient till att sluta röka bara genom att beskriva förloppet av KOL och för att själv inte känna mig som världens knäppaste hycklare så medgav jag att jag röker själv.

ASbinensens vågor fungerar så här:
Efter
3 timmar
3 dagar
3 veckor
3 månader
Är begäret som värst, klarar man rida över dom topparna med att t ex aktivera sig med annat.. Gå ut o gå eller dra till badhuset, vara i miljöer som omöjligt är "rökbara" så underlättar man för sig själv.

Denna princip körde jag när jag slutade förut o jag kommer använda den igen inom kort, ska bestämma ett datum sen kör jag o vilka vill göra det med mig?
Steg 1 bestämma datum då man SKA lägga ner allt med rökning.
Steg 2 är att fundera ut vilka cigg som är dom viktigaste o vilka man kan skita i.
Steg 3 skapa en annan olat typ salmiak läkerol o salvi är skitäckliga att röka o knapra på, men dom dämpar oxå röksuget upptäckte jag :)

Jag ammar ju nu och är lika angelägen ännu att sluta som jag hade tänkt göra innan, men av orsaker jag inte har någon lust att gå in på här utan att behöva rättfärdiga med näbbar o klor inför folk jag inte känner o som inte känner mig inte känner någon större entusisam till förstunden.
Men tillsammans är vi starkare så om vi kan skapa en liten slutarökagrupp här bland gravida o ammande så ställer jag upp oxå o hjälper till då jag har kunskapen!

Amsan att du ökat i vikt när du slutat beror helt enkelt på att ditt smaksinne har fått tillbaka sin "känsla" för mat o hur gott det smakar, man äter mer för det är gott. Viktuppgång är inte något ovanligt alls, snarare ett kvitto på att ha lyckats ;)
Kompensera det med att hitta en passande motionsform, för mkt övervikt skapar hjärtbesvär.. o det vill du inte ha trust me!

/Kram Malin
Bild
Användarvisningsbild
Tjingeling70
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Gravid forum