smärtlindring eller ej?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Re: smärtlindring eller ej?

Inläggav smulan_88 » 20 dec 2011, 17:37

Kan bara säga som så här.... Värkarbetet varade 36 timmar och då körde jag med lustgas innan man fattade principen tyckte jag att det var jobbigt för man kände ju smärtan men efter ett tag var det hur gött som helst, det är som många säger billig fylla. För det snurrar otroligt gött i huvudet fast samtidigt känner man allt som händer i kroppen. Man blir som lite på pickalurren, då det drog ut så mycket på tiden och jag blev otroligt sliten så slutade det hela med kejsarsnitt. Så Eda har man också provat på vilket jag fasade för innan!! Och jag ville att det skulle bli naturligt.

Men men man får inte alltid som man vill och allt gick ju bra så att säga. Över till edan, ska man föda vaginalt så skulle jag undvika den, jag kände inte ett smack från bröstkorgen och neråt men känner man att man inte kan stå ut för det gör "för" ont så skulle jag rekomendera denna.
En sak som är säker bestäm er inte innan utan va öppen för förslag om det är er första, barnmorskorna på sjukhuset hjälper er så gott det går och det är lättare när man väl är där.

Lycka till! Oavsett bedövning så ska ni se att det är så värt det!!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Elvi » 20 dec 2011, 18:25

Då ni tänker på EDA, är det liksom epiduralbedövning eller ryggbedövning ni tänker på då?

Jag har iaf tagit epiduralbedövning som smärtlindring och det allra jobbigaste var nog att lägga den. Kunde känna värkar, men de gjorde inte direkt ont. Förrän på slutet. När jag öppnat mig nästan 10 cm så minskade BM bara på bedövningsmängden, också för att jag skulle veta bättre när det blir dags o krysta. Och sen kopplade de bort epiduralen vid krystandet.

Är öppen för allt nu också inför min nästa förlossning, men gör som tidigare. Tar ställning till hur jag vill ha det när jag är på plats.
Duschen är för övrigt väldigt bra, kunde stå där hur länge som helst. Vilken tur man får slösa på varmvattnet på förlossningen =)
Elvi
Alltid online

Inläggav louham » 20 dec 2011, 19:39

Jag tänker bara att jag gör det som behövs för att min förlossning ska vara så positiv som möjligt! Behöver jag ta smärtlindring så gör jag det, jag vill inte minnas min förlossning som något negativt och förjävligt utan som något "bra".
Bild
louham
Stammis

BF: 120521
Status: Mamma till Liv

Inläggav Snigel » 21 dec 2011, 13:59

Jag har provat med och utan EDA:

Första barnet tog jag lustgas och EDA.
Från 3cm öppen tog det runt 20 timmar att få ut honom. Jag hade fruktansvärt ont trots EDA men å andra sidan hade det varit än värre utan! EDAn gjorde inte alls ont att få, värkarna var liksom värre... Den tog inte som den skulle plus att han hade svårt att rotera ner, han kom ut med handen på kinden.

Andra barnet var jag jätteorolig för förlossningen. Jag tänkte ta allt dom hade... Men det gick fint på lustgas och bad! Smärtan var inte i närheten av förra gången så mer behövdes inte. Hon kom ut 3,5 timme och jag hade den bästa fl man kan tänka sej.

Med det vill jag säga att fl är så olika att jag tror man gör bäst i att förbereda sej på den värsta smärtan och all möjlig smärtlindring- för att sedan prova hur långt man kommer på de enklare varianterna först. :)
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav Marija » 21 dec 2011, 14:25

Jag födde bara med lustgas. Om någon kan lära dig på förlossningen hur du andas den så kan nog lustgas vara det enda du behöver. För mig var det så iaf.
Man får en monitor på rummet (fick jag iaf) där man ser kurvorna på värkarna plus att man ser hur starka dom är. Så fort du ser att värken kommer andas lustgas och så fort det släpper så sluta, då kan du fortfarande vara med i huvudet men ändå få hjälp av lustgasen. Fungerade skit bra för mig och för det tipset vidare till er hoppas det kan hjälpa någon.
Jag mådde inte illa av den, fick inte någon billig fylla eller blev borta. Det enda som hände var att rösten förändrades till den mörkare varianten :)

Lycka till!
Användarvisningsbild
Marija
Alltid online

Inläggav Vitlilja » 21 dec 2011, 16:46

Angående lustgasen, Den är lite läskig i början. Jag blev yr och lite illamående av den först men den hjälpte bra mot smärtan och jag klarade mig största delen av förlossningen med bara den (på grund av att narkosläkaren hade annat för sig i 3 timmar) och tar man den rätt så funkar den bra utan att man blir borta eller konstig. Däremot kan det bli lite svårt att få till det när man ska sluta och börja om man som jag, fick tvillingvärkar 50% av värkarna. Man tror den går över och sen går den bara ner lite innan nästa värk kommer...
I vilket fall kan det ta några värkar innan man blir "vän" med lustgasen:P
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Gellis » 21 dec 2011, 17:34

Jag har fött 2 barn utan eda, jag har använt lustgas, TENS, avslappnande akupunktur, varmt bad vid 2 förlossningar. Nu senaste bad jag även om pcb vilket var helt underbart, den sitter dock inte i så länge och den påverkade inte krystvärkarna utan bara värkarna vid öppningsarbetet.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav E Maria » 26 dec 2011, 02:54

Det kunde varit jag som skrev ditt inlägg. Känner precis igen tankarna du har..

Min flicka föddes i måndags. Nu var det en snabb förlossning.. 9 timmar typ från första länningarna.. Jag andades igenom värkarna tills jag var ca 7 cm öppen. Då började jag med lustgasen. 2 timmar senare var hon ute.. Jag kommer köra på lustgas igen om det blir syskon. Jag upplevde det skönt när krystvärkarna kom o man kunde börja hjälpa till.

Glömde, förutom lustgas hade jsg även från 5 cm öppen värmedynor fram på magen o bak i ryggen rekomenderas. :)
Bild

Bild

Bild

130203 pojke
E Maria
Alltid online

Status: Mamma till två små kottar

Inläggav karlsson88-88 » 29 dec 2011, 20:58

När jag födde min dotter så hade jag bestämt mig långt innan att inte ta eda eller liknande. Jag skulle använda tens. Jag provade tens när det väl va dags och det funkade inte, då bestämde vi att jag skulle få eda, och de ringde efter narkosläkaren. Han kom inte förens dryga halvtimmen innan hon föddes! Gjorde sjukt ont att få den, jag sa till och med stopp, men de lyssnade inte. Vattnet gick innan de la den, 10 min senare kom hon ut. Idag är hon 2,5 år och jag har fortfarande problem och smärta i ryggen efter bedövningen. De sa att han nog träffade en nerv och inget mer att göra åt. Nu väntar jag andra barnet och tänker definitivt inte ta eda nån mer gång.
karlsson88-88
Nykomling

BF: 120422

Inläggav Elvi » 29 dec 2011, 21:27

Konstigt att de lade eda så sent till dig :?
Här läggs inte eda om man öppnat sig mer än 5 cm.
Elvi
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Förlossningen