smärtlindring eller ej?

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

smärtlindring eller ej?

Inläggav thehan » 20 dec 2011, 04:03

Jag är väldigt osäker på om jag vill ha någon smärtlindring under förlossningen. En sak vet jag i alla fall, EDA ska jag göra allt för att inte ta då jag är mer rädd för den än för förlossningen i sig. Men är även osäker på om jag vill ta bäckenbottenbedövning.
Vill liksom att allt ska ske så naturligt som möjligt, dvs vill inte att det ska dra ut på tiden och jag vill känna krystvärkar osv. Inställningen är alltså att försöka vara utan all form av "narkotisk" bedövning, men försöker trots allt att vara öppen för att det kanske blir nödvändigt.
Men finns det någon som har testat att köra utan "narkotisk" bedövning och bara förlitat sig på andning/avslappning och ev lustgas? Är det idiotiskt att försöka?
Bild
Fluffs döptes magen till efter att jag råkat trilla på sängen och sambon kom springandes och sa - akta Fluffs! :)
Användarvisningsbild
thehan
Stammis

BF: 120108
Status: Väntar första barnet

Re: smärtlindring eller ej?

Inläggav Fanny » 20 dec 2011, 08:54

Jag körde med bara lustgas då min dotter föddes och jag skulle jag föda idag så skulle jag köra med bara lustgas igen. Jag var fast besluten om att inte använda EDA eftersom jag ville ha det så naturligt som möjligt och jag lyckades, visst det var en lång resa dit och jag hade värkar ifrån helvetet men jag öppnade mig inte som jag skulle så jag fick värkstimulerande dropp vilket gjorde att värkarna kändes ännu värre men inte ens då valde jag EDA utan körde på lustgas.
Jag tycker att du ska känna efter helt själv vad du vill och sen när du väl är på förlossningen så kanske du ändrar dig då, men vill du bara köra med lustgas så gör det.
BildBild
BildBild
BildBild
4skabli5.wordpress.com
Fanny
Alltid online

BF: 130922
Status: Mamma till Melissa och Hailey

Inläggav thehan » 20 dec 2011, 10:57

Tack det känns bra att höra att det finns någon som klarat av det. Tycker man hör hela tiden hur folk tar alla typer av smärtlindring som finns :) vilket ju kan göra en lite osäker. Men våra kroppar är ju ändå gjorda för att föda barn.
Bild
Fluffs döptes magen till efter att jag råkat trilla på sängen och sambon kom springandes och sa - akta Fluffs! :)
Användarvisningsbild
thehan
Stammis

BF: 120108
Status: Väntar första barnet

Inläggav sannaadolfsson » 20 dec 2011, 11:31

Jag är också inne på att försöka köra utan narkotisk bedövning då jag (än så länge) inte känner mig orolig för själva smärtan utan mer för att tappa kontrollen.. För på ett sätt känns ju ändå förlossningssmärtan som någon "positiv" smärta om man säger så, och det är ju något som man inte kommer vara med om så många gånger i livet. Men jag vet inte, jag kanske ändrar mig helt när jag väl ligger där på bb och vädjar efter bedövning ;)
sannaadolfsson
Stammis

BF: 120218

Inläggav <pyret> » 20 dec 2011, 11:33

Jag födde utan någonting alls i princip prövade lustgas i 2 min o mådde as illa av den.. sen fick jag syrgas pga av att bebisen mådde dåligt i magen..

Jag ska ju oxå ha snart o denna gång vill jag ha smärtlindring.. visst jag klarade av det förra gången men det var jobbigt, sen så var det inte självvalt iofs utan allt gick för snabbt..

Är nog olika om man själv vill försöka utan o visst är det flera som klarar av det.

Jag klarade av det o efteråt så kändes det rätt häftigt att man klarar av det utan smärtlindring.. men ont gör det men man klarar av det.. och du kan ju alltid få något när du väl ändrar dig.. iaf lustgas...

Sen är det nog olika hur lång förlossningen blir.. min var snabb på 7 h från vattnet gått tills bebis var ute..
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

Inläggav anna_g » 20 dec 2011, 12:10

Hej. Jag var en såndär person som skulle ha minimalt med smärtlindring! Ville bada ha värmekuddar osv. Kom in på fl för koll då jag hade haft värkar i 2 dygn. Inget regelbundet eller då. Var öppen 3 cm å vattnet hade inte gått. Hade väldigt kraftiga värkar å 2 på 15 min. Vi gick å käkade å skulle kolla med ctg en gång till innan vi fick åka hem. Var ju bara öppen 3 cm. Sen efter nån timme gick vattnet å värkar blev ännu starkare. Hade.ingen pause utan värkarna höll i sig. Provade lustgas, men tyckte jag inte fick nån lindring. Så efter ca 1 timme tog jag EDA ändå. Var uppe å gick å kunde gå på toa å allt. Kände varje värk , men dom gjorde inte ont. Efter 1,5 timme till fick jag krystvärkar och på 3 sånna föddes sonen. Jag är glad idag att jag lyckades övertala mig själv till smärtlindring. Vet inte hur de går utan.

Har bara hört negativa saker innan, men jag måste säga att man inte alltid ska lyssna på de! Jag fick en helt perfekt å väldigt snabb fl ändå jag tog EDA!

Lycka till med era fl!! :-)
anna_g
Alltid online

BF: 130906
Status: mamma till Lucas och Emil <3

Inläggav hallon75 » 20 dec 2011, 12:16

EDA är ju guds gåva till kvinnorna :D
Tyckte inte att det kändes över huvud taget när den sattes heller - var fullt upptagen med mina värkar för att över huvud taget kunna registrera vad de sysslade med. Men direkt när den var satt så var det som att någon tryckt på en knapp. Smärtan försvann helt och jag blev plötsligt medveten om vilka som var i rummet och kunde föra samtal med folk igen :-)
Bild

BildMake a pregnancy ticker
mf nov-11 v8
mf jan-12 v5
Användarvisningsbild
hallon75
Alltid online

BF: 121201
Status: Decembermamma 2010 och snart 2012 också :D

Inläggav Cayenne87 » 20 dec 2011, 13:02

Bestämm ingenting nu utan försök vara öppen för alla alternativ. Förlossningen kommer ändå inte bli som du tänkt dig ;)
Jag sa hela tiden att jag skulle ha all smärtlindring man kunde få. Det finns ingen mening med att plåga sig i onödan, ont kommer man ha ändå. Det hela slutade med att jag födde helt utan smärtlindring. Jag använde inte ens lustgas. Förlossningen gick snabbt och trots att jag var på förlossningen från början så hann jag inte få någonting. Den här gången vet jag inte riktigt hur jag vill ha det med smärtlindring. Går det snabbt igen kommer jag troligtvis inte hinna med något, men skulle den bli mer långdragen vill jag definitivt ha något. Förra gången tog det 4 timmar från 3cm och tills hon var ute. En timme av det var krystvärkar. Så hela förlossningen kändes som en enda stor värk.
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav Vitlilja » 20 dec 2011, 14:42

Jag har inte läst de andra svaren men jag hade inställningen att jag ska försöka så långt det går utan bedövning men efter 1 timme på förlossningen ville jag ha lustgas och efter ytterligare en timme så tjöt jag efter eda... som kom efter 3 timmar :/
Jag skulle ge dig rådet att det är bra att ha inställningen att du ska testa men sätt inte upp det som mål, att inte ha smärtlindring för risken är att man istället plågar sig själv. Jag ångrar att jag tog ryggbedövningen för jag har haft ont av den i över 7 månader och den gav inte fullgod effekt.
Men till min(om och när får vi se) nästa förlossning ska jag testa lite annat innan eda.

Jag tror det viktigaste är att man har inställningen att man får ta det lite som det kommer. Du kommer ju dit utan smärtlindring och sen är det bara att köra på, funkar det utan så är det ju suveränt men blir det för tufft ska man inte se det som ett nederlag om man säger så.
Som jag sa, du ska ju inte plåga dig igenom en förlossning för att du inte hade tänkt ta smärtstillande.

Jag hoppas du förstår vad jag menar, det är bra att ha en "plan" i grunden men sen får man ta det som det kommer.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav naellie » 20 dec 2011, 16:47

jag skulle vilja säga att det kommer ge sig när du kommer dit. jag tror inte riktigt att det går att planera.

det finns kvinnor som föder barn utan bedövning och klarat det superbra.

jag klarade det inte. som skrevs ovan EDA är guds gåva till kvinnan...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Nästa

Återgå till Förlossningen