Snacktråd

Träffa andra som väntar barn med beräknad förlossning i juni2015.

Re: Snacktråd

Inläggav ebpe » 21 dec 2014, 23:30

Jag tycker smörgåsgurka luktar gott, men har sldrig gillat de så vågar inte smaka :p

Juice ger samma eftersmak (typ beskt..) så de får jag inte heller i mig.

Jag vill också ha riktig mat typ kött och pommes står högt just nu, egentligen är jag sugen på en röd köttbit, men de får man ju inte :( parmaskinka är jag oxå så sjukt sugen på och rökt lax och grönmögelost.. Gissar att de mest är för att man inte får, men längtar lite tills juni så man kan igen :p
ebpe
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 21 dec 2014, 23:42

ebpe: Jooo smaka du, det är hur gott som helst :D framförallt om man gillar lite sura/beska saker! Åt det nu till middagen (ja alltså inte bara- det var köttbullar också), men tyvärr var det bara lite kvar i burken så det blir till att köpa mer!

Men det är klart att alla gravida tycker ju om olika saker, så smörgåsgurka kanske inte är din grej. Parmaskinka, lax och grönmögelost är inget som jag gillar till exempel.

Om du köper parmaskinka kan du ju frysa den i tre dygn (livsmedelsverket) så är det ingen fara. Och mögelosten kan du ju alltid ha i matlagning om du hettar upp den först- om du inte orkar vänta till juni menar jag :)
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 22 dec 2014, 01:29

Jag ska äta lax på julbordet, när den först varit fryst i tre dygn då :wink: skulle dock inte stå ut med att köpa hem parmaskinka men inte kunna äta den så det blir ju svårt.
Kxx
Stammis

BF: 290418
Status: Mamma

Inläggav ebpe » 22 dec 2014, 11:37

Mm får prova :)

Grönmögelost är egentligen inte min grej heller, men nu när folk har de på pepparkakorna så vill jag inte annat än å ha! Samma med laxen, blir bsra sugen för stt de är på julbordet! Men parmaskinkan vill jag bra gärna ha, får ta och frysa in den så jag kan äta det :)

Snart jul! Ska bli så mysigt! Skönt med massa ledighet nu :)
ebpe
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 23 dec 2014, 14:48

Ha nu en riktigt god jul alla gravida!
Har precis slagit in en hel hög med julklappar (fast vi sa att vi skulle hålla nere i år)! Har fortfarande mycket att stöka med innan imorgon, så det är bara att sätta fart (fast jag är dödstrött).
Ser så fram emot god julmat imorgon! Har nog aldrig längtat så mycket till julbordet som i år!
Hoppas ni har det mysigt och kan njuta av julefriden också (och inte bara stressa som jag).
God jul!
Kramar
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 25 dec 2014, 23:28

Alltså ursäkta för det jag skriver, men känns som att jag aldrig mer vill ha sex under denna graviditet. Får ondare och ondare efteråt i blygdbenen.. Alltså mellan benen. Just nu har jag tagit alvedon och krupit ner i sängen med vetekudden, och jag vill bara gråta. Det känns verkligen förjävligt. Nu tidigare blev det bara så om det gick för kort tid mellan tillfällena, medan det ikväll var ett tillfälle.

Utöver sådana tillfällen så har jag ju mest ont bak i korsryggen och i höfterna, men det har jag ju dagligen. Den här smärtan tar över och är hemsk. Jag vill inte mista den närheten med sambon, men... Den här smärtan vill jag verkligen inte framkalla igen! :cry:
Kxx
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 26 dec 2014, 14:57

Kxx: Vad jobbigt att det gör ont när ni har sex. Är det mitt fram på blygdbenet (alltså på venusberget) som det gör ont? För mitt fram där sitter ju en fog som kan göra riktigt ont. Jag var öm där vid min första graviditet och höll på att hoppa av bänken när barnmorskan skulle mäta magen (och letar efter blygdbenet för att mäta därifrån).

Eller är det längre ner mellan benen, typ vid sittbenen som du får ont? Kan det vara så att det kommer om du särar på benen för mycket? Kanske blir bättre om ni kör bakifrån eller liggande på sidan om du håller i hop benen.

En ställning som jag uppskattat under mina graviditeter (speciellt när magen är större) är killen liggande på sidan och tjejen ligger på rygg så att man typ bildar ett kors eller hur jag nu ska förklara. Då kan man välja hur mycket man särar på benen, man kan slappna av och ingen krossar magen. :) Men vissa mår ju inte bra av att ligga på rygg heller, så man får väl göra det om det känns bra.

MEN om det är så att du känner att det gör för ont eller att du inte har lust får du helt enkelt ta och prata med din kille. Sexlusten kan ju gå upp och ner under graviditeten, och även efter förlossningen och jag tror att det är viktigt att killarna förstår det. Ni måste ju inte heller ha samlag utan annan typ av sex om ni känner för det. Om du inte har lust alls får du väl säga till killen att han får "sköta sig själv" tills det blir bättre.
Jag hade ingen lust alls efter sonens födelse- tror det tog fyra månader innan jag kände för att testa igen. Mannen respekterade detta och hade inga problem att vänta, vilket var skönt för då behövde jag inte känna mig stressad.

Hoppas det ordnar sig!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 26 dec 2014, 15:26

Mammaemma83: nej, mer mellan benen, på båda sidor om underlivet. Sittbenen är väl längre bak? Det blir bara så vid sådana tillfällen. Googlade lite på det och det enda jag fick fram är att det kan ha att göra med framfogen, bara att smärtan blir där istället... Men jag vet inte. Känner mig inte så duktig på mänsklig anatomi just nu, haha! Vad heter benen som är just där?

Jag har försökt säga att det inte funkar med för särade ben och den och den ställningen.. Men det blir ju ändå så. Vi varierar oss ofta under tiden och hamnar i ställningar som gör ont. Smärtan kommer mest efteråt, men känner i höfterna under tiden. Vi båda är vana vid att ha ett väldigt aktivt sexliv så det blir en sådan omställning. Jag har lust fortfarande, inte riktigt lika mycket som innan men fortfarande mycket. Lusten tar över och vi tumlar runt lite, efteråt vill jag bara gråta. Idag känner jag fortfarande att jag inte vill ha sex, men det kan ändra sig precis som det gjort tidigare. Trots att jag vet om hur det blir så kan lusten ta över så att jag inte står emot det.

Jag vet inte vad jag ska göra, förnuftet krigar mot känslan typ. Ena säger att jag får ont, andra påpekar att det ju är så mysigt. Riktigt ledsen över situationen, är bara i v 16 så det är många många veckor kvar.

Men, vad är det för något som är just där och kan göra ont?? Alltid tänkt att det är blygdbenet, men det är ju som du skriver mer fram vid venusberget... Så vad heter det där då?
Kxx
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 26 dec 2014, 16:58

Kxx: Ja jag är inte heller någon expert på anatomin, googlade lite och kom fram till att det kanske är på undersidan av blygdbenen som du får ont? Om det nu inte är sittbenen utan längre fram så måste det ju ha att göra med blygdbenet eftersom det inte finns några direkt andra ben däremellan för att en bebis ska kunna komma ut...

Annars är väl tipset att ha lite mer "tråkig" sex, att välja en ställning som inte gör ont (och där du kan hålla ihop benen) och hålla sig till den. Snart kommer du ändå att ha en så stor mage att det blir ett helt projekt att flytta sig några centimeter i sängen överhuvudtaget :lol:

Jag förstår att det kan vara svårt att stå emot när man är riktigt sugen, men mitt tips är nog ändå att lyssna på kroppen den är ju bra på att säga ifrån när det blir för mycket. Försök hitta kompromisser och prata med din kille så att han också kanske kan hjälpa till att "bromsa" dig om du har svårt att hålla igen när andan faller på :wink:

Sedan kan det nog vara bra att veta att det inte MÅSTE bli värre med foglossningen ju längre in i graviditeten du går. Det kan ju hålla sig på samma nivå eller kanske även bli bättre om du har tur. Dock kan ju viktuppgång och ökad belastning tyvärr också göra det värre.
Men det jobbiga brukar man glömma ganska fort när man väl får hålla sin lilla bebbe för första gången. :)
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 26 dec 2014, 17:27

Mammaemma83: om jag känner efter lite så har jag nog ont både i sittbenen och blygdbenet, undersida(?) och framme över venusberget. Och även i ländryggen och ner vid svanskotan och rumpan. Är väldigt öm när jag la lite tryck med fingrarna, lite förvånad över den ömma känslan fram för den har jag inte märkt/tänkt på innan.

Tror tyvärr att min sambo är sämre på att bromsa än vad jag är :wink: i och med att det blir mindre av den varan än innan så är han ofta mer än sugen.. Om man är van med 2 ggr/dag (minst) så blir 1 gång varannan dag lite lite. Jag förstår att det blir jobbigt för honom, det blir det för mig med. Men jag ska försöka prata med honom, för såhär vill jag inte ha det. Har inte sån extrem smärta som igårkväll, men nog har jag fortfarande ont idag. Sen att det blev värre av att jag tryckte lite där nu är ju en annan sak..

Har redan lite svårt att flytta mig i sängen pga foglossningen, men under sex så tar annat över fokuset så det inte är på smärtan. Är bökigare att byta ställning men hittills går det ändå bra. Med stor mage blir det nog betydligt svårare som du säger, och det kanske är lättare för honom att förstå när det är så.

"tråkigt" sex har vi också, men det är inte lika populärt såklart. Men jag får helt enkelt prata med honom. Och prata och prata och prata. Det är så svårt för honom att förstå det här, han har ju aldrig och kommer aldrig kunna uppleva detta. Hur förklarar man egentligen den här smärtan på ett bra sätt?

Jag är ledsen över hela situationen, och när han kommer hem efter jobbet ikväll så kommer han säkert tycka att jag är lat som mest suttit i soffan idag, trots att det inte beror på lathet utan att jag har ont.
Kxx
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Junibarn 2015