Snacktråd

Träffa andra som väntar barn med beräknad förlossning i juni2015.

Re: Snacktråd

Inläggav mammaemma83 » 26 dec 2014, 18:46

Kxx: Själv har jag också fått mer och mer foglossning under den senaste dryga veckan, men det beror på att jag haft mer att göra och att jag överansträngt mig. Känner det mest i fogarna bak i bäckenet, och har haft svårt att gå vissa kvällar. Så om du har jätteont tycker jag att det är bra att du vilar. Biter man ihop och tar i så slår det ofta tillbaka senare.

Man har ju en fog fram mitt i blygdbenet (venusberget) och två bak på var sin sida. Eftersom de vidgar sig så påverkas säkert hela området. Muskler och ligament måste ju också töja sig och anpassa sig! Kunde du känna en ganska skarp smärta när du trycker mitt fram på blygdbenet var det säkert den främre fogen mitt i prick!

Haha, ja det märks att ni är lite yngre än vad jag är. Och med två barn är sexlivet inte så livat. För mig låter en gång varannan dag som ganska mycket! :wink:

Jag tror att killar har svårt att förstå vissa "kvinnosaker". T.ex. hur trött/ont/ledsen man kan bli när man är gravid även om man önskar barnet över allt annat. Samma sak vid förlossningen- har försökt förklara för min kära make att det rimligtvis bordet göra MYCKET MER ONT att föda barn än att t.ex. få en pungspark, men misstänker ändå att han inte riktigt tror mig :lol:

Ett tips för att få honom förstå är ju att han kanske kan gå med dig till sjukgymnast och att ni talar om dina besvär när du är hos BM nästa gång. Tror att de kan ha större förståelse/respekt för det om det kommer från en auktoritet/läkare.

Annars är det nog bara att prata som gäller, och att han ser dig halta/vagga omkring. Att man inte orkar städa, men att man inte heller orkar göra roliga saker ibland för att det gör för ont. Då borde de ju fatta att man inte bara gör sig till för att slippa! :)
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 26 dec 2014, 18:57

Mammaemma83: du och min sambo är faktiskt lika gamla :wink: men det här är vårt första barn så det är ju bara han och jag än så länge, plus våra katter. Jo, det låter nog mycket, men när det var morgon, kväll och kanske även mitt i natten förut så är det inte så mycket i jämförelse.

Han säger att han förstår att jag har ont, men samtidigt blir han bitter över att jag inte orkar städa. Iom att jag "går hemma hela dagarna" och han jobbar så tycker han att jag ska stå vid spisen varje dag, och fixa med disk och städ... För han är ju trött efter jobbet. Jag har påpekat att det finns en anledning till sjukskrivningen och att jag inte går hemma för att det är roligt, men han förstår inte. Har varit sjukskriven länge, inget som hör ihop med graviditeten.
Kxx
Stammis

BF: 290418
Status: Mamma

Inläggav mammaemma83 » 26 dec 2014, 19:12

Kxx: Hahaha... så då kan jag inte skylla på åldern då! Då håller jag fast vid att den minskade lusten har med att jag har småbarn att göra :lol:

Jag förstår i alla fall precis att du inte orkar. Jag är ju föräldraledig och hemma hela dagarna med mina två små. Jag är så trött på eftermiddagarna att jag bara längtar till att mannen ska komma hem och ta barnen en stund. Jag fixar lunch till mig och barnen men middagen lagar oftast mannen när han kommer hem. Det fungerar inte för mig att vara en "perfekt" hemmafru/hemmamamma när man är gravid.

Det enda du kan göra är nog att prata och förklara. Och prata och förklara. Och så du vet: du är inte ensam om att inte orka!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 26 dec 2014, 21:21

idag när han kom hem så fick han hjälpa mig upp ur badkaret, jag kom inte upp själv. det var inte riktigt min plan, satte mig där med hett vatten för lite smärtlindring.. det hade hunnit bli ganska svalt... och nu kom precis hämtmaten vi beställde! ikväll förstår han nog tror jag, men det är just ikväll.
Kxx
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 27 dec 2014, 12:45

Kxx: Ja badkar kan ställa till det. Men det var ju ändå en bra idé för varmt vatten är ju smärtlindrande. Men du får kanske endast bada när han är hemma i fortsättningen så att du inte blir fast där :wink:

Min man har haft magsjuka sedan julafton men börjar bli bättre- igår kväll bröt det ut för min dotter. Hon kräktes flera gånger och fick det i håret när hon skulle försöka sova. Jag ställde mig och badad henne vid halv elva tiden i natt, TVÅ GÅNGER. Och att stå böjd över badkaret medan man tvättar barn är INTE bra för ryggen/foglossningen. Klarade av det, men kunde knappt räta på mig sedan. Fick skrika på mannen som vid ett tillfälle helt enkelt fick ta tag runt överkroppen på mig och "dra" upp mig så jag stod rakt igen. AJ!

Tur att man kan få lite hjälp när man behöver det. Hoppas att din kille också förstår hur ont du har (nu när han såg dig i badet) så att han kan hjälpa dig och underlätta!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Kxx » 27 dec 2014, 13:30

Mammaemma83: ja, jag hoppas att han förstår. Igår när han frågade om inte jag skulle komma upp ur badet snart, så sa jag att jag skulle vänta lite, och la sedan till lite tystare att jag försökte förut men att jag då inte kom upp... Och när han frågade om jag ville ha hjälp upp satt jag där med tårar i ögonen utan att svara honom. Väl ståendes med hans hjälp så började jag gråta (igen, hade gråtit ganska mycket där i badkaret innan han kom hem) och han var så snäll och hjälpte mig ur badkaret och så, kramade om mig och hjälpte mig.

Lite senare frågade han hur det var med mig. Tyckte att jag hörde skratt i hans röst när han förstod varför jag började gråta (för att jag inte kom upp och han fick hjälpa mig, bland annat).

Känns ofta som att jag inte kan förklara varför jag blir ledsen och gråter, och att det känns som att det beror på mycket mer än det jag kommer på just i stunden.
Kxx
Stammis

Inläggav Kxx » 27 dec 2014, 23:49

Har pratat med sambon ikväll och han säger själv att han förstår bättre. Det var han själv som frågade vad det är som gör ont, och varför. Jag, med mina googlekunskaper plus mina erfarenheter hittills, försökte förklara så gott jag kunde. Det känns skönt, trots att jag har svårt att lita på att han förstår nu. Han sa till exempel att han har lättare att förstå sex-biten nu.

Men som jag sa till honom så är det ju nytt för mig med, och jag vet inte allt och kan inte allt. Sa också åt honom att googla :wink: får se om han gör det eller ej.
Kxx
Stammis

Inläggav Kxx » 27 dec 2014, 23:50

Han sa att jag nog får låta bli att bada när jag är själv hemma... :wink:
Kxx
Stammis

Inläggav Kxx » 05 jan 2015, 21:06

Är ingen aktiv här längre?
Kxx
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 05 jan 2015, 21:34

Kxx: Jo jag är kvar, har bara haft några riktigt jobbiga mellandagar.

Började på julafton med magsjuka för min man och sedan har den arbetat sig igenom familjen.
Men det värsta var att min dotter (2 år 3 mån) bara ramlade ihop medvetslös en förmiddag. Vi fick panik och ringde ambulans, åkte in och blev inlagda över natten. Troligtvis berodde det på för lågt blodsocker efter hon varit magsjuk i två dagar. Hon blev ju "normal" igen efter medvetslösheten, men fortsatt magsjuk med kräkningar och sedan diarree, så hon har inte varit smittofri förrän nu i helgen! Själv satt jag med henne på sjukhuset med aktiv magsjuka och svettades för jag inte ville kräkas där...

Och nu denna oro. Kan inte riktigt släppa detta då det var det mest obehagliga/skrämmande jag varit med om! Nu när hon äntligen är helt frisk känns det lite bättre men jag oroar mig ändå för att hon inte ska få i sig tillräckligt med mat och vätska. Varje natt vaknar jag flera gånger och tror att hon har kräkts igen.
Jag som aldrig varit rädd för magsjuka innan kommer ha ångest varje gång det händer, även om sjukvårdspersonalen menar att det var en mycket speciell situation och att jag inte behöver vara orolig. Och nu vet jag ju EXAKT hur jag ska göra med vätskeersättning, socker osv om/när hon blir magsjuk igen.
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Junibarn 2015