Snacktråd för oss med BF Juli 2015

Träffa andra som väntar barn med beräknad förlossning i juli 2015.

Re: Snacktråd för oss med BF Juli 2015

Inläggav mammaemma83 » 10 aug 2015, 23:34

molle79: Vad skönt att du upplever att det var en bättre process än förra gången, men som du beskriver det låter ju inte så roligt. Jag tycker att du verkade kämpa på riktigt länge- hade jag varit du hade jag nog gett upp betydligt tidigare. Jag tycker verkligen inte att du ska känna dig värdelös eller att du inte "klarar av" smärtan/en vanlig förlossning.
Hur ont det faktiskt gör och hur man upplever smärtan varierar ju från person till person och även från förlossning till förlossning så ingen kan ju egentligen "döma" någon annan.

Vid min första förlossning så var jag helt överväldigad av smärtan eftersom det gick så fort och var så intensivt från början. Jag gnällde som en liten unge och bönade och bad varenda människa inom synhåll för att jag ville ha epidural (hann aldrig få den). Allt jag ville var att få bort smärtan- hade inte en tanke på barnet just då. Hade någon erbjudit mig kejsarsnitt hade jag inte tvekat en sekund. Nu gick det ju ändå fort så jag hade ju inget annat val än att bara följa med. Efteråt kände jag mig misslyckad, som om de inte lyssnat på mig (fick kommentaren "ja men du vet väl att det gör lite ont att föda barn" av en usk:a). Hörde många andra prata om hur de blivit "stärkta" som kvinnor och vilken fantastisk upplevelse det varit. Själv hade jag varit livrädd och i min värld hade det mer eller mindre varit kaos fast jag inser att det egentligen hade varit lugnt och stilla. Denna känslan gick inte över på många månader och jag minns att min första tanke när jag plussade med sonen var "nej, inte en förlossning till".
Och då var detta ändå en helt normal, snabb och lätt förlossning...

Ja det blev en lång utläggning, men min poäng är att man kan känna sig misslyckad även efter en helt "vanlig" vaginal förlossning. Hur man är som mamma eller kvinna påverkas ju faktiskt inte alls av hur man har fått ut sitt barn ur magen, huvudsaken är ju att allt har gått bra och att man själv och barnet mår bra. Du har ju skapat lille Melvin och han hade aldrig funnits utan dig- vad spelar det egentligen för roll vilken väg han tog för att komma ut?
Jag tycker att du var modig som kämpade på och prövade att föda vaginalt en gång till- och jag hoppas verkligen att du inte känner dig misslyckad för det är du ju absolut inte!
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav Catta2 » 16 aug 2015, 10:42

Mammaemma ja visst är det ett fint namn :D

Hur går det för alla med bebisarna, hoppas att ni själva mår bra.

Tänkte tipsa lite om amningen. Sitt inte för länge o amma på samma sida, brukar sätta 15 min på varje sida. Annars iallafall för mig går tuttarna sönder.

Om det börjar att brännas o svida kännas irriterat vid amningen så titta så bebisen inte fått torsk. Blir vitt i munnen. Fick det igen nu o denna gång hann jag få bukt m det innan det blev massa sår.

Salvan Bepanthen kan man ha på brösten om det är sår gör ont mm. Behövs inte tvättas bort innan amning.

Jag har så mycket mjölk så det brukar bli så blött i sängen mm. Amningsinläggen trycker också ihop bröstvårtorna o om man har problem med sår mm så är det inte bra. Kom på en bra sak vid nr 3. Man tar en blöja dom minsta storlekarna tex libero 1,2 o använder istället för amningsinlägg. Ena ändan sätter man mellan huden o bh under bröstet överdelen sätter man likandant mellan huden o bh . Är som ett vek på blöjan o där passar man in till bröstvårtan så blir det lite luft också.Dom håller brösten varma o torra :D Framför allt det är torrt i sängen efter natten :D När det kommer hem folk eller jag åker ut då använder jag amningsinlägg men när jag bara är hemma så fungerar det super. Upptäckte också en sak till , för mig rinner mjölken till så fort så oftast blir det så blött när man ska börja amma innan Bebisen har fått tag på bröstet. lägger bara ner blöjan mot bebisen så är bebisen torr också :D
Nr 4:an på G 1:an 14år, 2:an 10 år , 3:an
Bild

BildMake a pregnancy ticker
Catta2
Alltid online

BF: 150716

Inläggav Monki11 » 17 aug 2015, 19:30

Grattis till er som fått! Nu känns det som att alla i tråden har fött och det verkar som att det gick bra också! :D

Här hemma går allt väldigt bra. Alexis är 3 veckor och 3 dagar gammal. Jag undrar vad jag gjorde i livet innan han kom? Det känns så långt borta på något sätt. Att skaffa barn är verkligen det finaste jag gjort och just nu lever jag fortfarande i den lilla bebisbubblan :)

Amningen går bra. Han vaknar cirka 2 gånger per natt nuförtiden och sover i sin vagga bredvid vår säng så ska inte klaga på sömnen heller! Men det kommer säkerligen jobbigare perioder vartefter ;)

Hur går det för er andra?
Monki11
Alltid online

BF: 240715
Status: Gravid med första barnet <3

Inläggav mammaA89 » 29 aug 2015, 09:39

Gud vad tiden springer iväg! Hannes är nu 5 veckor och 4 dagar gammal. Det är en bestämd liten herre som kommit in i vårt liv, han vet verkligen vad han vill och visar tydligt när han inte är nöjd. Sover sådär på nätterna och käkar varannan timme. Han är långsam när han ska käka så kan hålla på och mata honom i 45 min - 1h. Amningen funkade inte för mig så han får bara ersättning nu.

Hur har ni andra det?
mammaA89
Stammis

Inläggav mammaemma83 » 16 sep 2015, 15:37

Hej tjejer!

Jag märker att det inte är någon som är aktiv här inne längre, och det är väl inte så konstigt- vi har ju fullt upp med våra små!
Ville bara skriva ett sista inlägg innan jag också försvinner här ifrån :)

Tänk vad mycket vi oroade oss de första 12 kritiska veckorna... Hur vi diskuterade KUB-resultatet... Hur vi gladde oss efter RUL... Hur vi diskuterade namnförslag, saker att köpa och listor att ta med till förlossningen... Och sen slutligen hur förlossningarna hade gått...

Det har varit så roligt att få dela allt detta med er. För det vill jag bara säga TACK!

Stort lycka till i fortsättningen med era bebisar!

Kramar

Emma
Bild

Bild

Bild
mammaemma83
Alltid online

Inläggav blush » 28 sep 2015, 10:47

TACK detsamma, @mammaemma83! :)

Det har varit fantastiskt att ha detta forum att ventilera i, och lära sig saker :).
BF 27 juli 2015
Första barnet!
blush
Stammis

BF: 150727

Inläggav MammaMia93 » 28 sep 2015, 15:16

Ja här tittar man inte in ofta nu längre.. ^^' Killarna här hemma stjäl nästan all min tid och såfort de inte gör det passar jag på att teckna och måla. Har äntligen bestämt mig för att satsa på det och starta eget efter föräldraledigheten. Så nu är det mycket som händer i mitt huvud. :) Isak är nu 11 veckor och oftast en glad liten kille, vi ger ersättning från start och magen har krånglat lite för honom i början och så fick han torsk. Men nu är allt bra och vi kan bara njuta av honom. ^^ Storebror Elliot har verkligen börjat ta till sig honom också och myser och tröstar gärna. Ja vad mer kan jag säga? Livet leker för tillfället.

Hoppas att alla ni andra också har det bra med era små. <3
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MammaMia93
Alltid online

Status: Mamma till Elliot och Isak <3

Inläggav Monki11 » 30 sep 2015, 12:11

Vill också passa på att tacka ER för allt stöd under graviditeten!

Våran lille kille är nu 2 månader. Väldigt enkel bebis bara han har mat i magen ;) Jag helammar än så länge och det har räckt bra!

Kärleken till sitt barn är verkligen obeskrivlig. Säger bara WOW :D
Monki11
Alltid online

BF: 240715
Status: Gravid med första barnet <3

Föregående

Återgå till Julibarn 2015
Annons: