Snacktråd- Föräldrar till septemberbarn 2016

Här kan du och andra som fick smått under september 2016 lära känna varandra och snacka, peppa och stötta varandra!

Re: Snacktråd- Föräldrar till septemberbarn 2016

Inläggav Linea » 26 feb 2018, 09:24

Heej. Vad roligt att se att det är lite aktivitet i gruppen och att höra hur det går för er, även om allt inte alltid är bra. Men det är det ju inte jämt med små barn.

Jag och min sambo hade ett jobbigt första år med Ebbe. Det kom upp mycket till ytan under förra året, främst för min sambo, som gjorde det året tungt och med ett litet barn och sömnbrist och tidsbrist på det var jobbigt. Men nu har vi båda sagt att det ska bli bättre i år och det hoppas jag verkligen. Det kan inte bli annat menar jag :) vi pratar en del om ett barn till. Jag vill inte vänta för länge som mellan Flora och Ebbe, men Ebbe får gärna vara blöjfri på dagen åtminstone.

Ebbe är 1,5 år nu, rätt så exakt. Han har gått sedan han var 13 månader. Han "pratar" hela tiden, men vi har väldigt svårt att förstå honom vilket resulterar i mycket skrik och en del gnäll. Han har börjat förskolan vilket han verkar trivas med. Men det är full fart hemma och han leker jättebra ihop med sin syster trots åldersskillnaden. Där hon är är han, kan man säga.
Men det är en rolig ålder efter de fyller 1, när de blir små personer och inte bara bebisar. Ebbe är väldigt bestämd med en del saker nu, som att han vill inte äta om han inte får göra det själv eller iaf pilla med det medan vi matar honom. Och han vill göra så många saker själv nu.
Bild

Bild
Linea
Stammis

Inläggav Missyris » 12 mar 2018, 19:05

Hej på er!

Härligt att höra ifrån dig oxå Linea. Tänk att de är ett och ett halvt nu! Ja vi har ju några veckor kvar, eftersom vi var sist ut så att säga.
Dagarna bara flyger fram. Sara har precis lärt sig komma upp i soffan själv. Idag ramlade hon från vår säng och slog pannan ordentligt, samt snubblade över sina egna fötter och slog sig flera gånger. Så ingen bra dag. För en vecka sedan brände hon sig på öppna spisen. Så nu börjar lite känna mig som en dålig förälder, trots att jag vaktar på henne är hon överallt.
Storasyster är det bästa som finns. Idag var vi med henne till stallet och Sara springer omkring dörinne och tjoar koppeti koppeti ihahaaa så Endel hästar står och rullar med ögonen.. tack och lov att ridläraren sade att det är ok för små barn att vara sådana.
Kram på er!
Bild
Missyris
Alltid online

BF: 160918

Inläggav lillamee » 19 mar 2018, 13:51

Hej alla, låter som att alla lever i det tuffa småbarnslivet med ständig sömnbrist och full fart på dagarna!
Vi börjar återhämta oss från vårt missöde, men jag tänker på den lille ibland.
Vi väntar ett par månader till vi ska försöka igen tror jag. Dels så har min första mens kommit precis och det vore skönt om jag fick en vanlig cykel igen och så är jag inte så sugen på en nyårsbebis. Inte för att vi nånsin lyckats på första försöket förut, men dumt att chansa!

Känner igen mig i att ha en frustrerad unge som vill kommunicera med föräldrar som inte förstår, mycket ilska bottnar i detta för vår Olle. Måste vara jättejobbigt. Han vaknar fortfarande på natten och kommer inte till ro av sig själv. Det hade varit en skön milstolpe att ta sig igenom. Men vi ska se till att han får en egen säng igen, det är påfrestande när han drar i mitt hår. Jag blir arg, han blir ledsen och sen blir jag ledsen. Usch.
Men han får nog fortsatt sova i vårt rum, så vi slipper springa ut flera gånger per natt, för det var riktigt jobbigt.
Hur har ni löst det?
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Inläggav Verde » 06 apr 2018, 23:02

Hallå!
Kul att höra hur ni har det! Vi kämpar oss på allihopa.

Vi har precis börjat skola in vår skrutt på förskolan. Det går bra, han är ju såklart ledsen när vi lämnar men han verkar ha det bra sen. Sista månaderna har det hänt massor med hans utveckling, han kommunicerar så mycket mer och har bättre motorik och är veklingen inte ett litet barn längre. Liten kille får man säga istället. <3 Förskola blir bra för honom nu, han behöver mer miljöombyte än vi kan ge här hemma.

Sömnen går ganska bra. Du undrade hur vi gjort Lillamee, och vi har haft honom i spjälsäng inne hos oss sen han blev stor nog för det. Vi har inte fler rum så han kan ändå inte få något eget. Han sover oftast igenom hela natten vilket är jätteskönt. Skriker till några gånger innan vi hunnit gå och lägga oss, men då kan vi lätt trösta honom och han somnar om. Däremot vaknar han ju tidigt numera. Ujujuj, upp vid sju-halvåtta numera varje dag . :(
Verde
Alltid online

Inläggav Missyris » 21 apr 2018, 20:45

Vi använder resesängen. Sara härjade på så mycket så hon hade händer och ben utanför spjälorna på spjälsängen. Så vi bytte och nu är vi så nöjda. Förut, i spjälsängen, fick vi vakta henne hela tiden då hon skulle somna. Nu kan jag lungt lägga henne och gå ifrån rummet, utan att riskera att hon skadar sig.

Hon sover i vårt rum, vi har inte fler rum så det får vara så framöver. Hon somnar vid åtta ca och vaknar vid sju. Hon sover rätt oroligt, och har nattskräck efter några timmar. Sen brukar det bli att hon får ersättning en eller två gånger per natt. Lite jobbigt att mata henne så många gånger. Men vi har inte orkat ” jobba bort” det. Sen är det napp-tapp-gråt några gånger på det oxå. Så våra nätter är jobbiga och jag är rätt trött. Pga av de jobbiga nätterna så Sover vi i skift jag och sambon, så det tar på relationen.

Nu har det dock vart lite bättre nätter i en månad, så jag hoppas det svänger snart.

Sara var 90 cm på ett och ett halvt års kontrollen. Hon är lång!

Sara kommunicerar rätt bra, men är rätt ilsken och jag har många rivsår av henne. Hennes pappa får pussar och jag får nyp och rivsår. Håhå.. men annars är hon mycket på gott humör och har rolig humor,
Bild
Missyris
Alltid online

Inläggav lillamee » 08 maj 2018, 14:29

Det jobbigaste just nu är att han rymmer. Jag vill bara sätt upp ett två-metersstaket runt hela tomten så att jag kan slappna av när vi är ute. pass pass pass. Allt annat än vår tomt är roligare....
Sambon tar de flesta läggningarna, vilket är otroligt skönt eftersom Olle gärna drar i mitt hår när han ska sova. Jag har inget emot att det tar lite tid för honom att somna, med det här med att han drar i håret, gör mig helt tokig!
Det gör ju så ont!
Säger jag till honom att vara försiktig så skriker han, han tycker inte om att bli tillsagd.
Det är så häftigt hur mycket han förstår nu, men inte ett enda ord förutom mamma, pappa och tittut. Ja djurljud kan han en hel del, jag skrattar när han härmar en höna eller en häst, det är så roligt :D

Olle var 84 vid 1,5 årskontrollen, och är numera helt medellång om man jämför mot kurvorna. Hans kusin däremot är mycket längre nu hon växte om Olle rätt tidigt. Så olika barn utvecklas alltså!

Ha det gott i värmen!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Inläggav Missyris » 08 jul 2018, 22:02

Nu är lilla Sara ett år och nio månader. Hon pratar och gör sig förstådd. En liten egen personlighet. Hon är envis och bestämd och pratglad och mammig. Hon är så kär i sin pappa. Han får så många kramar.
I veckan bestämde vi oss för att sluta att ge henne ersättning, vid nattning och på natten, då hon vaknar. Fram till nu har vi haft hysteriskt jobbiga nätter sedan hon var sex månader. Hon har vaknat ca tre till tio gånger per natt, gråtit och skrikigt efter mjölk.
Då hon och vi vart sjuka i princip hela våren, har vi inte orkat att ta tag i detta nattdrickande. Men nu bestämde vi oss. Och håhåhåhå vad skönt. Nu sover hon en hel natt. Och vi med. Det är så underbart skönt.
Bild
Missyris
Alltid online

Inläggav Verde » 02 sep 2019, 22:04

Hej!

Så länge sen sist och det verkar inte vara så många inne här längre. Kände ändå att jag ville ge en liten uppdatering. Det ser ut som att vår Skrutt kommer bli storebror nu i december om allt går som det ska. Jag trodde aldrig att, om vi skulle bli gravida igen, det skulle ske redan 2019. Det har varit så intensivt och vi har kämpat för att ha näsan över ytan och just som det börjar bli lite lättare så kör vi omstart på allt, haha. Spännande hur det kommer att bli, men så länge det bara är en frisk en där inne är vi jättelyckliga.

Hur har ni andra det? :)

Många kramar
Verde
Alltid online

Föregående

Återgå till Septemberbarn 2016
Annons: