SNÄLLA HJÄLP! Plötsliga nattproblem med 11 månaders bebis!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

SNÄLLA HJÄLP! Plötsliga nattproblem med 11 månaders bebis!

Inläggav tezzano » 13 mar 2011, 11:27

Har en liten tjej på snart 11 mån, har fungerat jättebra nattetid hittils, har oftast sovit i sin säng och kommit över till vår säng frammåt morgonen när det är dags för välling.

Men senaste nätterna har det blivit kaos här!
Somnar hos oss/eller i sin säng på kvällen, sover några timmar, börjar vakna frammåt 22-23 och då räcker det oftast med att ge henne nappen sen somnar hon om...sen börjar problemen...vaknar OFTA och är hysteriskt ledsen (men tycks inte riktigt vara helt vaken) nästan så man får "väcka henne" för att hon ska bli lugnare, men när hon väl lugnat sig blir hon pigg som en mört, beter sig som hon inte vet vad natt/sova innebär, vill leka, sjunga,prata osv...när hon väl kommer till ro igen och somnar börjar allt om igen, hysteriskt ledsen, nästan som otröstligt.Detta pågår i princip hela natten...*gäsp*
Har prövat att ha henne emellan oss och i hennes säng, vet inte om jag kan säga att ngt av det blir bättre eller sämre..

Antar att det är drömmar som ställer till det? (dagtid sover hon bra dock)

Senaste nätterna har jag och min sambo inte kunnat somna förrän kl 03 pga av detta, sen är de ju snart dags för morgonvällingen vid 05/06...så många timmars sömn blir det inte. Tär ju mycket på tålamod och humör dessutom, samt att man självklart tycker synd om henne

någon som känner igen detta? Tips på hur man kan göra?
tezzano
Nykomling

Re: SNÄLLA HJÄLP! Plötsliga nattproblem med 11 månaders bebis!

Inläggav shmootchie » 14 mar 2011, 10:41

Skulle kunna vara en utvecklingsfas, min dotter betedde sig ungefär likadant på natten för några veckor sedan, visste inte vad som var natt och dag, och ville bara leka.
Utvecklingssprånget kommer i ca 46 veckors ålder, och tror det kallas för sekvensvärlden. Då lär sig din dotter att saker och ting måste ske i en viss bestämd ordning.
Har tyvärr inget konkret att komma med, bara att kämpa på, jag tror inte att det varar någon längre tid. När hon vaknar, var bara bestämd med att visa att det är natt och att man skall sova, även om hon skriker och är ledsen.
Användarvisningsbild
shmootchie
Stammis

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år