Snart 7 månader och matvägrar. Tips?

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Snart 7 månader och matvägrar. Tips?

Inläggav tjejig87 » 20 mar 2013, 21:05

Jag har en dotter som blir 7 månader på lördag. När hon var 4 månader fick hon börja med smaksensationer och verkade gilla i stort sett allt hon fick smaka. Vid 6 månader började vi med smakportioner och tänkte byta ut amningen vid lunch till mat och ge henne gröt på kvällen så att hon skulle sova bättre på natten. Hon har börjat vakna och är hungrig 1-2 ggr per natt från att ha sovit hela nätterna. Vilket i sig är jobbigt.

Det verkade som om vi var på god väg då hon åt mat och fruktpure så att hon inte behövde amma på lunchen och hon åt mer och mer gröt på kvällen tills för en vecka sedan då hon nu vägrar allt utom frukt, yoghurt, rån och vatten.

Hon kan äta någon sked sen börjar hon "spotta ut" hälften, hon liksom trycker ut maten, sen börjar hon stoppa händerna i munnen, suger på tummen, ska bita på bordet, drar i hakklappen och när man försöker få henne att sluta eftersom det blir kladd överallt och hon får inte i sig någon mat, ja då börjar hon gråta, försöker man fortsätta mata då när hon lugnat ner sig lite börjar hon istället hysterigråta.

Tycker det är fruktansvärt jobbigt att hon helt plötsligt inte vill äta. Fick tipset att ge varannan sked frukt varannan sked mat men då sväljer hon frukten och spottar ut maten.

Har testat att ge henne välling och då blev hon dunderledsen, ville verkligen inte ha. Har även testat att ge henne mat vid olika tidpunkter, innan hon blir för hungrig, väntat tills hon är hungrig.

Jag vet inte vad jag ska göra. Hon behöver mer mat än bröstmjölk eftersom hon inte klarar sig på nätterna utan att äta längre.
tjejig87
Stammis

Bor: Örebro
Status: 2 barns mamma

Re: Snart 7 månader och matvägrar. Tips?

Inläggav smulan_88 » 20 mar 2013, 23:01

Hoppas att du finner lite tröst i mörkret ;) här är en till som upplevde det så periodvis i början när man började gå mot fast föda, min BVC-sköterska sa att så länge hon ammades eller iaf fick i sig något, var pigg och bajsade så behövde vi inte oroa oss.

Tänk på att om du blandar godsakerna med sådant som hon ratar så finns risken att hon ratar det goda med. det är jättesvårt det där med mat men man får prova sig fram.

Önskar dig lycka till och håller tummarna att det snart vänder!
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Filosofan » 21 mar 2013, 09:52

Har du testat att byta smak på gröten? Eller kanske du kan ge henne yoghurt istället för gröt i några kvällar för att se om hon äter det istället? Hon kanske inte står sig lika länge på yoghurten som på gröten men om hon får i sig mer av den än av gröten kanske det kan väga upp?

När min 2,5 åring var 8 månader hade vi nästan slutat amma för hon tyckte så mycket om mat/frukt osv. Då hände flera saker samtidigt -hon fick 2 nya tänder, det kom en värmebölja och hon fick halsfluss. Kombination av dessa saker gjorde att hon t o m hade svårt att svälja bröstmjölken så helt plötsligt helammade jag henne igen. Trodde inte hon skulle stå sig på det men det var det enda hon kunde svälja så hon nöjde sig. Efter det var det mycket svårare att få henne att börja äta mat igen, då hade hon insett hur mysigt och enkelt hon tyckte det var med amningen. Vad jag vill säga är att jag förstår din oro och frustation...

Hoppas det löser sig för er snart!
Filosofan
Alltid online

BF: 130526

Inläggav tjejig87 » 21 mar 2013, 10:12

Tack för att ni svarar!

Hon gillar yoghurt och brukar få det när vi är borta ex som mellis på Babycaféet eftersom hon vill ha lugn och ro när hon ammas. Går inte att amma henne bland folk längre så det är även en anledningarna till att jag vill att hon ska kunna äta annat.

Funderar även på att byta grötsort. Kör med Nestles naturella milda havregröt, men kanske ska testa någon med smak? Samtidigt vill jag inte bara vänja henne vid att mat ska smaka sött. Kommer hon någonsin att äta annat än frukt och liknande då?

Hon har inga tänder än så lite hoppas jag att denna matstrejken beror på tandsprickning, hörde att alla inte kan få feber utan de kan matvägra istället.

Känner mig alltid mer hoppfull på morgonen/förmiddagen det är framåt kvällen jag blir frustrerad. Hoppas det vänder snart..
tjejig87
Stammis

Bor: Örebro
Status: 2 barns mamma

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år