Snitt eller vanlig förlossning?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Snitt eller vanlig förlossning?

Inläggav lineli » 10 sep 2010, 10:33

Jag har fått möjlighet att välja kejsarsnitt för mitt andra barn, beräknat till den 27/10, på grund av att jag oroar mig mycket för förlossningen efter att ha haft det jobbigt med första barnet, som är fött -08. Men jag gillar inte tanken på KS heller! Känns läskigt med en stor bukoperation "i onödan", med risk för infektioner och lång återhämtning. Samtidigt brast jag mycket under första förlossningen och är rädd att trasas sönder ännu mer denna gång om jag föder vaginalt, och få leva rsten av livet med svåra underlivsproblem... Pest eller kolera.

Tacksam för inlägg från er som har både fött vanligt och genom kejsarsnitt, med synpunkter vad ni tyckte var för- och nackdelar med respektiv sätt! Jag måste bestämma mig snart.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
lineli
Alltid online

Re: Snitt eller vanlig förlossning?

Inläggav sprallos » 10 sep 2010, 12:33

Jag sprack en massa första gången, nästan hela vägen.
Sprack inte just nåt andra gången, hade bara tösan kommit med huvudet hade det inte spruckit alls, men nu kom hon med armen/axeln samtidigt.
Jag upplevde ALLT lättare andra gången...så för mig är det lätt, skulle aldrig välja KS, men så är det ju inte för alla.
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav rockstarmadre » 10 sep 2010, 13:27

Jag hade en besvärlig förlossning som höll på i 5 dagar + kaos väl inne på FL, som slutade med låga hjärtljud och sugklocka. Upplevde min förlossning traumatiskt och är själv i valet och kvalet över hurvida jag vill föda vaginalt igen.
Gick ej sönder, men hela upplevelsen var det värsta jag har varit med om. Inte smärtmässigt, men psykiskt.

Jag funderar också över att överväga snitt, mest för att slippa alla komplikationer och att behöva känna som jag då gjorde igen. Men vet ej? Som du skriver, en bukoperation i onödan är väl aldrig bra. Men man måste ta beslutet utifrån hur man själv känner.

Hoppas du kan bestämma dig för det bästa möjliga :)
Mamma till:

Nova - 08
Cornelia - 11

Väntar pyret i april -15
rockstarmadre
Stammis

BF: 150419

Inläggav Loam » 10 sep 2010, 19:35

Måste säga att andra förlossningen var mycket lättare än första. Mindre smärta och den gick mycket fortare. Förra gången höll jag på i 4 dygn och sprack jättemycket och denna gång bara i 12 timmar, varav bara den sista var jobbig. Jag behövde ingen bedövning alls och sprack inte alls. Självklart kan bara du avgöra hur du känner, men mina dåliga erfarenheter av första förlossningen inföll inte. Du kan kanske försöka och begära epidural om det inte känns bra ?
Bild

Bild
Loam
Stammis

BF: 100826

Inläggav lineli » 10 sep 2010, 19:57

Tack för svaren! Jag har fått löften om smärtlindring, att få komma in tidigt och att få ha någon hos mig i stort sett hela tidan ifall jag vljer att föda vaginalt. Så de gör vad de kan för att jag ska känna mig trygg.

Det låter ju lovande att andra förlossningen ha rgått så mycket bättre än första även för er som, liksom jag, fick sugklocka och sprack. Det är ju det man hoppas på! Helst vill jag ha en "vanlig" förlossning som går lagom fort och utan att spricka, och "alla" säger att chansen är större när man varit med om det en gång förut. Men jag är lite rädd för att dels få panik när jag känner att allt drar igång, dels för att trots allt spricka igen - har man väl spruckit en gång är väl risken större att man gör det igen. Har haft esvär av det under denna graviditet, då trycket mot underlivet blir större. Är rädd för att få livslånga besvär om jag spricker ännu mer denna gång. :shock:

Hade varit skönt om det funits något mediinskt skäl till KS, typsätesbjudning eller så (något ofarligt!), så jag slapp sitta med beslutet själv. Det är jus slutligen upp itll mig och det stressar mig. Känns som att jag måste välja "rätt", utan at veta vad jag väljer mellan egentligen. Jag menar, man får ju aldrig vea hur det hade blivit om man ha detagit det andra alternativet... :roll:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
lineli
Alltid online

Inläggav emeliehjaertajonas » 11 sep 2010, 08:26

Kan du inte prata med dem om att kanske få börja prova på vaginal förlossning men om du känner att du inte klarar av det när det satt igång att du får snitt? Förstår du hur jag menar? Att du börjar på vaginal och om du känner att det blir för mycket finns valet till sitt där.

Jag har bara varit med om en fl och den blev snitt på grund av att (förmodligen) moderkakan lossnade. Jag har bara positivt att säga om snitt, hade inte ont, bara lite obehagskänsla, var uppe och gick fort. Var väldigt slut i kroppen men det kom igen fort.
Du och jag sen den 8 augusti 2005
Bild
Bild
http://emeliehjaertajonas.blogg.se
Användarvisningsbild
emeliehjaertajonas
Alltid online

BF: 111225
Status: Gift, mamma och gravid

Inläggav sprallos » 11 sep 2010, 08:31

Kroppen minna och är effektivare per värk anda gången....+ att man töjt ut muttan en gång redan liksom...:-) Vet BM att du är rädd att pricka kan dom göra alla trix i boken för att förhindra det. Som sagt, jag hade inte spruckit alls om hon bara kommit med skallen. Ärrvävnad brukar vara stramare och mindre elastisk än vanlig hud, så jag fasade också över att spricka igen, men det var inga problem för den skull, sprack liksom åt andra hållet denna gång...:-)
sprallos
Rådgivare Minbebis

Inläggav yllalies » 01 okt 2010, 23:37

hejsan.
jag har bara fött med snitt och jag vill aldrig mer göra om det.
det var det värsta jag har gjort i mitt liv. vist jag har ju ingen vanlig förlossning att gemföra med men jag avråder dig att välja snitt.

för det första så ökar chansen att bli streil varje gång men gör snitt.o det är aldri bra att göra en operation i onödan.

det gör fruktansvärt ont i typ 2 månader efter och du får inte göra något på 2 månader efter heller. inte ens bära en matkasse vilket leder tilla att du känner dig handikappad i två månader.

du får ta spruter hemma i en vecka för att inte få proppar i benen.

du får ett fult ärr på magen som är ca 15 cm långt, och nee det döljs inte av badbyxorna när du är på stranden.

magen blir aldrig som den var förr o inte ens i närheten.

det är svårt att träna magen efter som magmusklerna är av skurna och det är svårt att spänna den efteråt.

och man känner sig jätte dålig för att man inte födde normalt och ångrar allt som har med förlossning att göra.

vist alla upplever olika men hellre testa att föda normalt om du frågar mig. jag har mått så fruktansvärt dåligt av att jag inte kunde föda vanligt men jag tänker fortsätta att testa det ända tills jag klarar av det eller får ett 100% besked att jag inte kommer klara av det.

hoppas du får en bra förlossning i alla fall.. :)
yllalies
Stammis

Status: sambo o snart 2 barnsmamma.

Inläggav lineli » 04 okt 2010, 15:53

Jaha, nu har den lill* vänt sig tillbaka med huvudet neråt iallafall. Så då blir det väl att ladda upp för vanlig förlossning trots allt. Känns som en berg- och dalbana de senaste vekorna, hoppas den skyndar sig ut för jag orkar inte med detta osäkra hela tiden... Å andra sidan vet man ju aldrig vad som vätnar under en förlossning heller, så ovissheten är väl bara att elva med. Tack ialla fall för alla svar och råd!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
lineli
Alltid online

Återgå till Kejsarsnitt