Snitt or not??

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Snitt or not??

Inläggav Aurora » 19 apr 2012, 17:39

Jag har efter en ganska komplicerad förlossning varit helt övertygad om att föda nästa barn med snitt. Men nu börjar jag svaja lite efter att ha läst om andra som gjort snitt och börjar tycka att det känns också rätt obehagligt.

Förra förlossningen förlorade jag väldigt mycket blod eftersom moderkakan gick sönder och livmodern drog inte ihop sig och den bistra sanningen är att hade jag inte varit på ett modernt sjukhus i Sverige hade jag inte levt idag. Det är väldigt traumatiserande. Ingen kan säga vad det berodde på och man kan alltså inte förebygga att det händer igen. Därför har jag varit helt inställd på snitt.

Hur känner ni andra som snittats eller haft komplicerade förlossningar? En annan tanke jag har är ju att det brukar gå lättare med andra barnet än första, så kanske borde jag försöka föda vaginalt ändå...Är jättekluven!! Tacksam för alla tankar och funderingar kring detta.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Re: Snitt or not??

Inläggav Stina » 19 apr 2012, 22:47

Tråkigt att du hade en så jobbig förlossning förra gången. Förstår dina tankar om att vara tacksam över att ha fött barn på svenskt sjukhus.

Vad är det som gör dig orolig inför nästa förlossning? Ett snitt är ju jobbigt efteråt då det gör ont längre som jag förstår det efter förlossningen.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Vitlilja » 20 apr 2012, 09:43

Aurora: Var det mer än "bara" moderkakan det var problem med förra förlossningen? Annars kan man ju tänkta att man är extra noga med moderkakan och har extra uppsikt så man kan handla snabbt om det skulle vara något.
Riktigt trist att det blev komplikationer under första förlossningen.
Jag tycker att du ska ta upp detta med din barnmorska. Hon kan nog ge dig bra information.
Alina född 20/1-11 <3
Vitlilja
Alltid online

BIM: 040912

Inläggav Mysmonstret » 20 apr 2012, 09:57

Jag tänkte bara förslå att du pratar med din barnmorska och kanske någon barnmorska och förlossningsläkare på avdelningen angående din förlossning, så att ni kan göra upp en ordentlig förlossningsplan och ta fram strategier för att undvika komplikationer som du fick sist. Ingen förlossning är den andra lik. Det som ofta leder till snitt efter en komplicerad förlossning är om du fått så pass stora skador att det fysiskt skulle bli svårt för en vaginal förlossning. Men vad jag förstår så fick du inte det?
Hoppas på att det blir bra för dig! Hur du än väljer :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav Aurora » 23 apr 2012, 21:46

Tack för tankar! Jag har ju inte varit på inskrivningen ännu ens :oops: , men jag kommer förstås ta upp det med BM. Det är bara att jag nyss var bombsäker på att jag skulle kräva snitt, men nu känner att jag är mer och mer osäker. Därför ville jag väl egentligen bara bolla mina tankar lite med andra :)

Vitlilja: Problemet var att moderkakan gick sönder för att en del inte ville släppa från livmodern. Detta gjorde att livmodern "trodde" att barnet fortfarande var kvar och fortsatte pumpa ut blod med full kraft (alltså rakt ut i ingenting). Förlorade 3,5 liter blod och fick göra en komplicerad akut operation och fick sen ligga på intensiven med blodtransfusion i ett dygn.

Mysmonstret: Nej, jag tror inte att skadorna jag fick förhindrar vaginal förlossning, utan det skulle snarare vara att jag vill ha snitt för att jag är orolig.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Flickan » 24 apr 2012, 06:13

Hej!!

Förstår din oro efter en sån förlossning!
Jag har 2 barn och fött en vaginalt och en med snitt.
Många säger -gör inte snitt det gör så himla ont efteråt,det kan va individuellt men jag tyckte inte det gjorde så himla ont som alla sa,visst va det lite krångel o ta sig upp ur sängen men annars gick det fint fint...
Men prata med Bm...
Lycka till!
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav Aurora » 24 apr 2012, 13:15

Flickan: Var det inte laskigt under sjalva snittet? Man ar ju vaken under en ganska omfattande operation. Tanker pa att man liksom ska hora/kanna nar de skar i en...hua!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

Inläggav Flickan » 24 apr 2012, 13:20

Hej

Nej det va inte så läkigt faktiskt (trodde det skulle vara värre)
Enda som känns lite mysko e när dom tar tag i bebisen och ska ta ut den man känner lite som man tappar andan i en halv sek och man känner plupp ungefär,sen visst känner man att dom e där o grejar man det gör absolut inte ont på något viss,Lustig känsla bara.
Funderar på o be om snitt denna gången oxå! Sen står din Bm från förlossningen brevid dig hela tiden o pratar me dig,Jag va himla narvös eftersom jag ALDRIG har opererat mig eller ens sytt men dom va underbara!
Användarvisningsbild
Flickan
Alltid online

BF: 121201
Bor: Motala
Status: Väntar bebis nr 3

Inläggav charizard » 09 feb 2013, 15:45

Jag är i exakt samma situvaion! Jag hade en fruktansvärd förlossning där jag hade havandeskapsförgiftning, leversvikt och krampanfall. Låg på IVA i två dagar och va inskriven på bb i två veckor. Aldrig mer. Är gravid igen nu och vill ha snitt. Vill inte förlora den första tiden och få en ny deprition.
Jag mådde så dåligt efter den förlossningen. Aldrig mer.
Men ibland börjar jag undra om jag ska försöka föda vanligt eller bara ktäva snitt. Ibland blir jag kluven :-(
charizard
Stammis

BF: 111213

Inläggav charizard » 09 feb 2013, 15:47

Jag är i exakt samma situvaion! Jag hade en fruktansvärd förlossning där jag hade havandeskapsförgiftning, leversvikt och krampanfall. Låg på IVA i två dagar och va inskriven på bb i två veckor. Aldrig mer. Är gravid igen nu och vill ha snitt. Vill inte förlora den första tiden och få en ny deprition.
Jag mådde så dåligt efter den förlossningen. Aldrig mer.
Men ibland börjar jag undra om jag ska försöka föda vanligt eller bara ktäva snitt. Ibland blir jag kluven :-(
charizard
Stammis

BF: 111213

Nästa

Återgå till Förlossningen