Sov på mage

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Sov på mage

Inläggav tiratora » 03 okt 2012, 19:17

Min son blir åtta veckor imorgon och han har sovit ok, lättväckt och sovit endast korta stunder. För en vecka sen så börja han skrika tröstlöst på kvällarna. Googlade massor på barnskrik, kolik mm. Köpte miniform och försökte massa olika metoder. I förrgår så la jag han på mage och han somna som en stock. Tvärdäckade verkligen. Vi tog bort kudden så att han inte skulle kvävas på den. Vi har tagit bort långsidan på spjälsängen och satt fast den i vår så jag har honom nära mig hela tiden.
Efter detta så har han endast sovit på mage, dock inte i barnvagnen. Det är en helt annan bebis nu. Han sover helt fantastiskt och när han är vaken så är han glad och inte alls gnällig.
Har haft ont i magen och googlat på PSD och varit nervös. Pratat med mamma då man skulle sova på mage när jag föddes och lugnat ner mig.
Jag går och kollar titt som tätt att han andas och så men han ligger jättefint med huvudet.
Jag får sova sextimmars pass nu på nätterna och det är underbart.

Är det nån mer än jag som har en bebis som vägrar allt annat än att sova på mage och hur orolig bör jag vara??
tiratora
Stammis

Re: Sov på mage

Inläggav Rielly » 03 okt 2012, 20:34

Vi hade liknande problem med adrian när vi kom hem från sjukhuset då han fått sova på mage där. (vi låg inne i 5 veckor) och var van vid det. Men då hade han monitorer osv på sig vilket vi inte hade hemma. Och jag vägrade låta honom sova på mage just för psd risken. Pga hans prematur och andningssvårigheter så hade vi ju inte heller en tanke på något annat. Det tog ett tag men han vande av sig vid magsovandet var väl visserligen lite över en månad då vi inte fick någon vila alls. Sen satt jag uppe med honom många nätter när han sov i min famn hela natten och så fick jag sova tre timmar innan sambon gick till jobbet när han tog över.

Jag kan ju inte säga vad som är rätt eller fel. Det var jobbigt för oss men jag hade nog inte kunnat leva med mig själv om något hänt. Nu är det ju inte sagt att det gör det. Jag sov ju på mage när jag var liten precis som du och jag har ju inte tagit någon skada utav det.

Nu sover adrian på mage men det är enbart eftersom han rullar runt dit själv och då ska det ju vara okey eftersom man kan ju inte springa där en gång i kvarten hela natten för att vända dem igen. Men jag skulle nog rekomendera att du hade honom på rygg för säkerhetsskull. Jag vet flera som drabbats utav psd och det har inte bara varit på natten utan även under vilan på dagen.

Tänker absolut inte ge dig några pekpinnar utan endast berätta hur mina funderingar sett ut. Tycker att i slutendan gör man ju ändå som man själv vill spelar ju ingen roll vad någon annan säger =)
BildBild
Rielly
Stammis

BF: 111003
Bor: Newcastle

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år