Spela musik för bebisen...

Illamående, ultraljud & sparkar, här diskuteras graviditet.

Spela musik för bebisen...

Inläggav jessi78 » 02 nov 2008, 22:35

Hej på er,

jag har läst att man kan börja spela musik för bebisen i magen... Jag undrar om det är någon som gjort det och isåfall hur?

Jag tog ett par hörlurar idag och lade mot magen och spelade, rätt snabbt fick jag en box eller en spark :)
Jag fick med ens lite dåligt samvete och tänkte att jag kanske spelat för högt!

Någon som har prövat?

Kram från Jessica
Bild
Bild
jessi78
Stammis

Re: Spela musik för bebisen...

Inläggav Rundis » 03 nov 2008, 02:25

Jag älskar musik och måste ha musik runt om mig hela tiden, oavsett vad jag gör. Så det är inte direkt så att jag brukar spela musik för bebisen men jag brukar spela musik för min egen skull fast bebisen får ju lyssna på köpet :D

Varje gång när jag lyssnar på musik så reagerar bebisen, jag har även lagt märke till att det är just vid vissa låtar som den brukar sparka på extra mycket. Undrar ibland hur jag ska tolka det? Betyder allt misshandel i min mage att den tycker om låten eller är det tvärt om? :D

Kram kram!
BildBild]Bild
Användarvisningsbild
Rundis
Alltid online

Inläggav jessi78 » 03 nov 2008, 10:09

Hej Rundis,

Tack för ditt svar...det är samma här, jag spelar musik precis hela tiden :wink:
Kanske så att det räcker till för den lille krabaten!

Vilken typ av musik är det som din bebis reagerar mest på?

Jag har funderat på att välja en specifik låt som jag ska spela varje dag (läste att bebisen i magen, precis som små barn gillar upprepning och kommer att känna igen den låten även när den kommer ut :) )

Ser att du inte har så länge kvar, lycka till med allt!
Bild
Bild
jessi78
Stammis

Inläggav Tess__an » 03 nov 2008, 10:25

Jag lyssnar på musik lite från och till. Sen brukar jag sjunga med i musiken ibland .. hehe. Sen så spelar jag även speldosan som vi köpt till spjälsängen över magen, så att bebisen ska känna igen ljudet sen. Så den spelar jag när jag är trött och avkopplad. För får för mig att bebisen då kopplar ihop ljudet med lugnet :D
Tess__an
Rådgivare Minbebis

Inläggav jessi78 » 03 nov 2008, 10:57

Hihi...det var ingen dum idé Tessan! :)
Att spela speldosan när du själv är trött! Klart att det kan vara så som du säger, att bebisen kopplar ihop ljudet med lugnet!

Jag har inte köpt vare sig säng eller speldosa än...men jag kanske ska göra ett inköp av iallafall speldosan :lol:
Bild
Bild
jessi78
Stammis

Inläggav Mika79 » 03 nov 2008, 20:00

Forskning har visat att bebsien känner igen ljud tex musik och mammans röst och allt den känner igen utanför magen blir en trygghet. Jag spelar en speldosa varje kväll för bebisen när jag ska sova sen har jag och sambon tänkt börja läsa en saga varje kväll. Bebisen lär sig att känna igen både sagan och rösten som läser den och då blir det också en stor trygghet.
BildBildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Mika79
Alltid online

BF: 090120

Inläggav Pumis » 03 nov 2008, 20:18

Jag har märkt att min reagerar på...AC/ DC!!! Inte så konstigt kanske! Fast när vi kollar på Dansbandkampen brukar den digga skarpt också så det är nog en allätare. :lol:
Bild
Pumis
Alltid online

BF: 090111
Bor: Karlskrona

Inläggav LillaLillemor » 05 nov 2008, 02:26

Jag känner inte min bebis skarpt än men här brukar den få lyssna på DLK och farbrors oi!band och hans gamla punkband (som bland annat sjunger "sno en rullstol från dom som inte kan gå, dom kan inte springa efter dig ändå"). Det brukar vara himla lugnt och stillsamt i min mage, annars kan jag känna av en del "getingbett" i magen.
Tror han/hon kommer bli en punkare :D
Bild
LillaLillemor
Stammis

BF: 090330

Återgå till Gravid forum