Starka gravidsymptom, när ta test?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Starka gravidsymptom, när ta test?

Inläggav sjs » 07 sep 2017, 13:27

Hej!
Jag har haft hormonspiral jaydess i ca 2 år och min mens har nästintill försvunnit av denna. Förra månaden fick jag däremot en kraftig blödning och ca 2.5 vecka efter första mensens dag fick jag något liknande en mensvärk, som nu hållit i sig i en vecka. Bröstvårtorna ömmar något otroligt samt har vuxit en del, jag får finnar, är trött, mår illa, har spytt, har mycket flytningar, samt fått en liten rosa flytning två gånger.

Jag har tagit ett test men det visar negativt. När kan jag ta ett nytt test? Jag har gjort lite uträkningar på internet, som visar att om jag är gravid är jag i gravidvecka 4 och befruktningen då skulle skett runt den 28 augusti..

Vill tillägga att jag är 20 och och lever ihop med min sambo på 22. Ett barn har inte varit planerat men är inte heller ovälkommet om det skulle bli så. <3

Detta är helt nytt för mig så jag känner mig lite vilsen, kan jag vända mig någonstans för att få hjälp?

Hoppas att ni har några kloka funderingar!
sjs
Nykomling

Re: Starka gravidsymptom, när ta test?

Inläggav lillamee » 07 sep 2017, 15:27

Hej sjs!

Du skrev att du hade mens förra månaden, men inte vilken dag?
Men det var tre och en halv vecka sen ungefär, så runt den 13 augusti? Om du inte vet när du ska ha mens nästa gång så gissar jag att den "ska" komma om en vecka ca. Om du nu inte är gravid då såklart! Då kan du ju testa om en vecka ungefär, eller när du beräknar att du skulle haft mens. Det är ju symptom som alla passar in på graviditet, men för en del kvinnor ger pms samma symptom.

Om du testar positivt, så finns det en BVC på din vårdcentral där du skriver in dig. Där får du träffa barnmorskor som kommer svara på alla frågor och ta hand om er på bästa sätt!
Lycka till!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Re: Starka gravidsymptom, när ta test?

Inläggav sjs » 07 sep 2017, 17:44

lillamee skrev:Hej sjs!

Du skrev att du hade mens förra månaden, men inte vilken dag?
Men det var tre och en halv vecka sen ungefär, så runt den 13 augusti? Om du inte vet när du ska ha mens nästa gång så gissar jag att den "ska" komma om en vecka ca. Om du nu inte är gravid då såklart! Då kan du ju testa om en vecka ungefär, eller när du beräknar att du skulle haft mens. Det är ju symptom som alla passar in på graviditet, men för en del kvinnor ger pms samma symptom.

Om du testar positivt, så finns det en BVC på din vårdcentral där du skriver in dig. Där får du träffa barnmorskor som kommer svara på alla frågor och ta hand om er på bästa sätt!
Lycka till!

Tusen tack för ett välformulerat svar!
Precis, mensen kom runt den 13/14:nde augusti. Då väntar vi en vecka och tar ett nytt test då och ser hur det ser ut. Spännande :D

Tack!
sjs
Nykomling

Återgå till Bli gravid