Sterila kvaddlar vid förlossning

Diskutera olika typer av smärtlindring, vilken förlossningstyp är du? Detta är bra att tänka på innan förlossningen.

Sterila kvaddlar vid förlossning

Inläggav Stina » 29 sep 2009, 13:52

Sterila kvaddlar - sterila vatten som sprutas in i både mage och rygg.
Jag hade tänkt föda helt utan smärtlindring med första barnet. Det enda jag ville ta var lustgasen.

Men så kom smärtan :) och jag bad om smärtlindring och barnmorskan frågade om jag tänkt något på sterila kvaddlar och det hade jag inte och inte heller visste jag hur ont det gjorde.

Det gjorde otroligt ont under själva sticken men direkt efter blev det en enrom skillnad på smärta.

Någon mer som fött med sterila kvaddlar? Eller kan tänka sig dem?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Sterila kvaddlar vid förlossning

Inläggav Aurora » 29 sep 2009, 16:13

Jag hade gärna provat det, men det gick lite för fort för mig, så jag hann i princip bara med lustgasen....
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav Emminijo » 29 sep 2009, 17:31

Nu har jag inte några barn själv, men jag har en kompis som fick en son förra året. Hon hade tagit sterila kvaddlar för hon fick som kramp och lyckades inte få ner benen ur ställningen (som man kan lägga benen i när man ligger, vet inte vad den kallas...)efter att barnet kommit ut (?) :shock:
I alla fall, hon sa efteråt "akta DIG för sterila kvaddlar, ta aldrig det!! det gjorde ondare att få än att föda ut barnet!!!" Hon hade skrikit rakt ut, så varje gång jag hör om sterila kvaddlar så ryser jag, så jag kommer nog inte våga testa det när jag väl ligger där en vacker dag. Förlåt om jag skrämmer någon nu... :roll: Ni får gärna komma med solskenshistorier och få mig på andra tankar, och säga att min min kompis har fel. :wink:
BildBild
Användarvisningsbild
Emminijo
Alltid online

Status: Mamma

Inläggav anna_lindberg » 29 sep 2009, 17:51

Din kompis har inte fel, tyvärr
Jag provade det för jag hade så ont i ryggen,under min förlossning
Dem var två barnmorskor som först märkte ut var dem skulle sticka mig och sen stack dem mig samtidigt,
Jag skrek rakt ut, Så j'vla ont. Det kändes som en hel getingsvärm stack mig i ryggen. Aldrig mer säger jag. Dem skulle sätta två sprutor vardera, men det blev bara vars en för jag ville inte mer.
anna_lindberg
Alltid online

BF: 161007
Status: Stolt mamma till två underbara barn

Inläggav Aurora » 29 sep 2009, 19:10

Måste bara säga att jag skrek rakt ut i flera timmar utan några kvaddlar! Det var bara själva grejen att föda barn som gjorde att jag skrek rakt ut...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Aurora
Alltid online

BF: 121102

Inläggav mars mamman » 29 sep 2009, 19:27

Jag fick kvaddlar när vår dotter föddes. ALDRIG mer. Det gjorde fruktansvärt ont att få dem och den lilla hjälp de gav var det inte värt den smärtan.
mars mamman
Stammis

Inläggav Stina » 29 sep 2009, 23:19

Ja, det gjorde verkligen sjukt ont! :) Men för mig fungerade det jättebra!

Skrek mycket i själva utdrivningsskedet. Eller vrålade rättare sagt.

MEN trots att det gjorde så ont skulle jag kunna tänka mig sterila kvaddlar igen.... Om det blir tal om en till bebis förstås. :wink:
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Darya » 30 sep 2009, 13:57

Jag kan nog tänka mig att prova det!
http://daryamk.blogspot.com

BildBild

BildBild

mf - 13/7 - 2011, vecka 6
Användarvisningsbild
Darya
Alltid online

BF: 120418
Bor: Malmö
Status: Gravid

Inläggav Erikas » 30 sep 2009, 14:30

Min BM masserade mig rygg under förlossningen, och tryckte hårt på två ställen under värkarna och det var jätteskönt. Eftersom jag gillade det föreslog hon kvaddlar och jag tänkte, vafan.. det kan ju inte bli värre, plus att jag var nyfiken eftersom alla säger att det är så hemskt. Konstigt att tänka så under förlossningen kanske.. Jag fick kvaddlar två gånger bak och en gång fram. Helvete vad ont det gjorde! Skrek rakt ut när hon satte dem fram.. men det var ok ändå, men det dåliga var att de inte hjälpte så länge, en halvtimme bara. Det gjorde lite för ont för den lilla tiden det hjälpte tycker jag..
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Emmalie » 30 sep 2009, 14:46

Väldigt spännande tråd måste jag säga. Jag läser själv till sjuksköterska och vi erbjuds en kurs i komplementära metoder till vintern, där bland annat sterlivattenskvaddlar ingår i de moment vi ska få lära oss. Förvisso har de inte pratat om det som smärtlindringsmetod vid förlossning, utan bara vid fibromyalgi, men det är ju väldigt nyttigt att få se den här sidan av myntet också då vi bara fått höra om hur !fantastiskt! bra det är..
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Emmalie
Alltid online

BF: 120527

Återgå till Smärtlindring vid förlossning