Stickningar i benen/vaderna...

Diskutera graviditeten och stötta varandra. Här kan du skriva om graviditets ämnen som inte passar in på de andra alternativen

Stickningar i benen/vaderna...

Inläggav Piillaan » 14 nov 2009, 19:50

Ja som rubriken lyder så har jag sen en vecka haft stickningar i mina ben, detta göra mig tokig. Det är inte lite heller, utan det gör att jag inte kan sova. Jag ligger i timmar o sparkar och försöker lägga benen högt, men inget hjälper. Måste ha dom "aktiva" hela tiden, och om jag försöker ligga still så börjar dom rycka av sig själva...

Jag vet inte vad jag ska göra, för detta gör att jag sover ca 3-4 timmar på nätterna. Vaknar av det också.
Nu har det även börjat "sticka" när jag sitter still, tex. sitter i en bil eller i soffan..

Är detta vanligt under graviditeten? Någon som känner igen sig o har nå tips på hur man kan lindra detta?
För jag blir TOKIG snart...

Kram
BildMake a pregnancy ticker

BF: 280310

Re: Stickningar i benen/vaderna...

Inläggav anna_lindberg » 14 nov 2009, 20:38

det känner jag igen. fy fasiken säger jag bara. Det som lindrar är magnesiumtabletter som dem säljer på apoteket.
anna_lindberg
Alltid online

BF: 161007
Status: Stolt mamma till två underbara barn

Inläggav Jennieli » 14 nov 2009, 21:19

Ja här känner man igen sig. Det kallas även för restless legs...och jag sitter med ett par just nu...Gaahh blir tokig.
Jag brukar försöka stretcha, göra tåhävningar, lägga benen högt osv. men det brukar vara svårt att få det att försvinna när det väl börjat.
Har upplevt att det varit lite bättre de dagar jag använt stödstrumpor.
Jennieli
Alltid online

Inläggav Piillaan » 14 nov 2009, 22:17

Tack för svaren båda två. Sitter här och blir tokig. Imorgon blir det att inhandla magnesiumtabletter och stödstrumpor =)

Inläggav Piillaan » 23 mar 2010, 23:44

Har under ett par månader nu sluppit "restless legs", men den senaste veckan har det kommit tillbaka. Jag blir totalt tokig på det. Jag lägger mig runt ca 11 på kvällen, men somnar oftast inte förrän vid 6 på morgon pga detta.
Jag får hela tiden gå upp och gå några varv, sedan lägga mig igen, och sedan gå upp igen osv..
Det är omöjligt att ligga still. Gråter nästan för jag orkar inte detta mer. Känns som att jag har testat allt. Även om jag lyckas somna så tar det väl ca 5 min innan jag vaknar av det, och måste sedan gå upp och gå en stund igen för att det ska lugna ner sig.
Ja ni förstår, såhär håller jag på..
Usch vad jobbigt..

Återgå till Allmänna trådar om graviditet