Stora tråden för utredning av barnlöshet

Träffa andra som har svårt att bli med barn här.

Stora tråden för utredning av barnlöshet

Inläggav EllieJohanna » 22 maj 2014, 17:48

Hej!

Jag har precis bokat en läkartid för att ta reda på varför jag och min sambo inte blir gravida. Vi har försökt i nästan 2 år nu så nu är det dags. Det måste ju kunna rättas till tror jag :wink:

Finns det fler här inne som också försökt länge och som är under utredning eller planerar att gå och kolla upp sig?

Här kan vi samlas och lyssna, peppa varandra och diskutera.

Stor kram!
Happiness often sneaks in through a door you did not know was open
EllieJohanna
Nykomling

Re: Stora tråden för utredning av barnlöshet

Inläggav tovemaja » 24 maj 2014, 20:50

Hej!
Vi är mitt i vår utredning. Jag har tagit en massa prover och det har visat sig att jag har lätt underfunktion i sköldkörteln och käkar därför levaxin. Dock trodde inte gyn att det skulle påverka chanserna att bli gravid så egentligen inget svar på varför vi inte lyckats än (försökt i 12 cykler).

Jag har även gjort VUL och allt ser bra ut i äggledare, äggstockar och livmoder. Hon ser att jag ägglossar och det har jag även märkt på stickor och temp. Jag väntar nu på en äggledarpassageundersökning (även kallad spolning) den nionde juni. När denna är gjort har vi telefontid med läkaren igen för att ta reda på hur vi går vidare. Maken har självklart lämnat spermaprov också och vi får resultaten av dem när hon ringer. Det resultatet är jag nervös för... för hos mig verkar inga fel finnas fertilitetsmässigt.

Hoppas mycket på nästa cykel, man har ju läst om par som blivit gravida efter spolning... är just nu på ÄL+4 av pågående cykel men redan gett upp hoppet liksom. Varför skulle det ta sig nu när det inte gjort det de 11 föregående gångerna liksom?

Om alla prover kommer tillbaks normalt gör vi egna försök under sommaren och gyn skickar in remiss för IVF så att allt är klart inför hösten. Vi längtar så efter ett litet knyte! Har allt klart liksom... hus, bil, förhållande, kärlek, ekonomi... men bebisen saknas!

Vi är båda 30 i år och vill ha mer än 1 barn... gifta i 1 år, tillsammans i 8. hur ser er bakgrundshistoria ut?
Vårt pyre beräknas komma i mars 2015 - så efterlängtad!
tovemaja
Alltid online

Inläggav EllieJohanna » 30 maj 2014, 10:07

Hej tovemaja
Tack för att du berättar. Har det hänt något sedan sist?

Det måste kännas skönt att ha kommit en bit in i utredningen.
Skönt att höra att du fått hjälp mot sköldkörteln. Är det vanligt att ha obalans i den? Spännande med spolning och hoppas att det släpper efter det :) Har hört många som det hjälper för. Jag förstår att du är nervös inför spermaprovet. Hur är det mellan dig och maken i allt detta? Pratar ni öppet om det med varandra? Vilken lättnad att höra att du har ägglossning och att den verkar fungera bra. Det är ju nummer ett känns det som :)

Jag har precis fått en tid i mitten på juni hos en familjeläkare och jag är både glad och rädd. Vad hände när du kom dit för första gången? Jag hoppas att de hittar något, typ "aha, då måste det vara därför" :D Det är väl min mentala bild som jag har framför mig. Samtidigt är jag livrädd att de säger att jag har något fel som inte går att "bota" :( Precis som du tänker jag också på om det är spermierna som är dåliga. Är det då man försöker med IVF?

Hoppas att det tar sig för er under sommaren och att ni får börja bygga upp er lilla familj nu. Under åtta år tillsammans kan jag tänka mig att man hinner drömma och bygga upp förväntningar. Vad roligt med hus! Berätta gärna mer :)

Vi känner likadant. Allt färdigt, vi är redo och vill gärna ha 2-3 barn. Vi är 26 och 29 år, gifter oss nästa sommar, tillsammans i 3 år snart och kände direkt att vi ska vara tillsammans. Och otåliga att börja livet som familj. Vi bor i lägenhet men sparar till ett hus inom några år. Blivande mannen har testat så att vi får plats med vagnen i bagageluckan och säng och skötbord i nuvarande "gästrummet" :)
EllieJohanna
Nykomling

Inläggav tovemaja » 30 maj 2014, 12:09

Hej igen Ellie!
Svar på dina frågor först. Ja, det känns skönt att vi drog igång utredning tidigare än tänkt eftersom vi båda längtar så otroligt! Dock känns det som själva utredningen tar en evig tid! Så mycket väntan!

Det är faktiskt ganska vanligt att sköldkörteln strular, det är ett av proverna man alltid tar i en fertilitetsutredning. Jag fick lämna 5 (!!?) rör blod första provtagningen för allt de skulle kolla... så man vet att de verkligen testar allt de tänkas kan :) Skönt! Första gången pratade gyn med bara mig, vi gjorde som sagt VUL, diskuterade mina cykler och allmän häsa... hon gjorde prov för klamydia, bakteriell vaginos och andra otrevligheter. Vi passade även på att göra ännu ett cellprov. Alla prover kom tillbaks normala. Vi konstaderade som sagt att jag ägglossar som det ska och jag fick massa papper till prover som skulle tas en viss dag i cykeln.

Andra träffen ville hon ha med maken och han fick reda på proceduren kring spermaprov, jag fick mitt recept på levaxin och remiss till spolningen. Inte mycket som hände andra gången vi sågs alltså och nästa kontakt blir som sagt via telefon.

Mellan mig och maken är det bra, vi pratar inte ofta om vår längtan längre, vi gjorde det i början, när hoppet var stort inför varje BIM. Nu blir det mest prat inför ÄL om nya strategier och tekniker... tror vi testat allt! Den ÄL som passerat blev kämpig för att vi båda kände press att få till det på "dagen D" så att säga... slutade med att båda låg och funderade på hur den andre kände tills jag började gråta... DÅ först började vi prata om det och kunde trösta varandra. Så snacket om längtan och press blir mindre ju fler månader som går... men prat kring utredningstider och resultat gör att diskussionen kring barnlösheten är ständigt närvarande.

Ang. ivf så behöver det inte alls ha med spermierna att göra. Om simmarna har dålig kvalitet görs ju icsi och ivf (mikroinjektion för att hjälpa spermien att ta sig in i ägget utanför kroppen och sedan återinföring). Ivf kan bli aktuellt även då man inte hittar något...

Sist men inte minst.. huset ja! Inflytt i mitten av juli och det är verkligen paradiset på jorden! Vi hyr just nu ett hus i en förort till staden vi bor.. men detta nya är verkligen på landet.. precis vid en stor sjö, egen strand.. stor, härlig trädgård och bara en liten grusväg intill med ytterst lite trafik. 190m2 och byggt 2007. Perfekt för barn! men var är det tilltänkta barnet?

Okej, nu om dig! Jag förstår till fullo att det är läskigt att få reda på att något är fel.. jag var som sagt inte nervös över att det ska vara mig det är fel på... bara att jag inte ska få föda hans barn för att spermierna är helt defekta, obefintliga eller liknande. Hur ser det ut för dig, har du regelbunden ÄL? Har ni försökt aktiivt i 2 år? Alltså stickor, temp osv eller tänkt mer att "det blir som det blir"? Är det många av era vänner som börjat skaffa barn och undrar hur det går för er?

Kul med bröllopsplanering förresten! Det var underbart att gifta sig! Och vi åkte på bröllopsresa 6 månader efter och planerandet inför den resan distraherade skönt från hela "skaffa barn hetsen". Och kul att ni börjar planera för hus också! Bra med andra drömmar, annars blir man ju tokig! Bor ni i en stor stad nu?

lycka till och uppdatera gärna!
tovemaja
Alltid online

Inläggav EllieJohanna » 02 jun 2014, 18:46

Hej igen Tovemaja!
Jag gör som du. Svar först, frågor sedan.
Först och främst så förstår jag dig i all väntan. Längtan, hopp, känningar, inbillningar och besvikelse. Och det tröstar ju absolut inte med "den som väntar på nåt' gott...."
Precis som du säger är det nog tur att ni började i tid.

Jaha, ja jag har läst lite om det sedan sist och det verkar ju vara många som inte ens vet om att de har problem med sköldkörteln. Haha, ja jag känner väl som dig att de får ta hur mycket blod de vill om det är till nytta. Töm mig på allt och ge mig ett svar. Vad skönt att proverna var normala och nu har du ju verkligen fått ett genomgång av det mesta gällande din hälsa :) Håller tummarna för att din mans prov också kommer tillbaka med positivt besked. Har ni hört något ännu?

Tack för att du gör mig klokare angående ivf. Det är ju fantastiskt vad de kan göra för att hjälpa naturen. Känns det som en trygghet och en avslappning i det hela utifall att det inte skulle lyckas för er under sommaren?

Vad bra att ni pratar om det. Man blir ju lätt instängd i alla sina tankar och känslor. Prestationen i att "nu gäller det".... Usch, man kan ju få ångest för betydligt mindre.

För att svara på dina frågor kan jag säga att du tog orden ur munnen på mig. Jag längtar så otroligt mycket efter hans händer på min tjocka mage och att få bära "hans" barn. Det lät lite fel när jag skrev det, som att det bara handlar om mig. Men precis som du förklarar det så är jag rädd att oavsett hos vem felet ligger eller om det inte finns något fel så är ju den stora oron att inte kunna få barn tillsammans. Jag har testat med äl-tester några månader och fått glad gubbe en gång. Sedan gav jag upp. Menscykeln varierar från 21 till 55 dagar mellan gångerna så det blev så dyrt med tester varje månad. Nu senast skulle jag haft mens 6 maj men den har inte kommit. Så ärligt talat vet jag inte. Känner mig så lurad när mensen är sen och tror att det äntligen tagit sig. Men efter 4 gravtest nu så inser jag att mensen bara hoppat över en månad igen. Vi har väl inte försökt aktivt i två år men utan skydd och med sex minst var tredje dag. Aktivt med äl-tester och mer sex sedan drygt ett år.

Många av våra vänner skaffar barn nu och de började försöka långt efter oss. Jag blir så glad för deras skull men bryter ihop inombords för att vi inte blir gravida. Ja, verkligen skönt att få distrahera sig och det ska bli så kul med bröllop! Och att få planera dagen känns så himla lyxigt. Jag kan tänka mig att det var en upplevelse! Skönt att få komma iväg med varandra och bort från allt. Fylla på livet med allt annat underbart som man faktiskt missar annars.

Vi bor i en medelstor stad ganska centralt. Och din beskrivning på ert hus är nära vad vi tänkt oss. Vi tar gärna turer med bilen och snokar runt i våra favoritområden :) Ert hus låter ju fantastiskt. Stort grattis och inflytt i juli alltså, vilken sommar! Det var ju riktigt smart att ha testat på att hyra hus först innan köpet. Funderade ni länge innan ni slog till? Hade ni fler hus som ni kikade på också? Egen strand lät ju riktigt härligt och lagom badtemp tills ni ska inviga stranden då också ;)

Åh, även om hus och hemma är skönt så är ju resa är livet om något. Vart gillar ni att åka? Vart gick bröllopsresan? Och vad gillar ni att göra annars tillsammans du och mannen?

Jag känner ofta att jag tappar bort mig i all barnlängtan och att jag kan sitta länge och bara fundera. Samtidigt är det ju något som jag just nu inte har någon som helst makt över. Och är det något jag vill sluta ödsla kraft på så är det just sådant som jag inte kan göra något åt.

Så nu ska jag sätta mig på balkongen och njuta av den sista solen!
En sak är säker att vi kommer att bil ena tålmodiga föräldrar du och jag efter allt väntande :)
Hoppas du har en underbar kväll!

Lycka till och jag håller tummarna för att det blir 12:e gången gillt :)
EllieJohanna
Nykomling

Inläggav EllieJohanna » 02 jun 2014, 19:00

Men herregud tovemaja, jag glömde fråga dig om hur läget är just nu.
Visst är det BIM för dig nu i dagarna? Och spolningen om en vecka. Hur känns det? :)
EllieJohanna
Nykomling

Inläggav tovemaja » 09 jun 2014, 08:31

Hej igen Ellie!
Var ett tag sedan jag kikade in här. Men idag är det min spolning som är sista steget i utredningen så håll alla tummar du kan är du gullig!

Uppdaterar mer sedan, i eftermiddag när jag gjort spolningen.. men en kort kommentar om din långa cykel.. är du säker på att du inte har pcos? Om det är svårt att få klarhet i när ÄL är för dig så kanske du kan börja tempa med fertilityfriend.com en metod jag använt länge...

Kram på dig, skriver mer i eftermiddag!
tovemaja
Alltid online

Inläggav Tullan » 09 jun 2014, 15:58

Hej tjejer, satt i er sits innan med. Vi försökte i 2,5 år, gick till gyn flera gånger och tog blodprover som inte visade något konstigt. Sista gången jag var och pratade med gyn sa ja att det måste vara fel på ägglossningen på något sätt och mensen va riktigt oregelbunden. Då tog dom ett extra blodprov och där hittade dom att jag hade hypotyreos, alltså underfunktion på sköldkörteln.
Började äta levaxin i januari i år och blev gravid i början på februari, alltså direkt. Det är väldigt vanligt att man har dessa problemen men tyvärr kollar dom inte upp detta. Be om att få testa det med innan ni startar massa. Det kan vara så enkelt, men det behöver inte vara det.
Lycka till alla, jag vet hur det känns när det inte funkar.
Kram på er
BildBild

BildBild
Tullan
Alltid online

BF: 170131

Inläggav tovemaja » 09 jun 2014, 17:43

Hej Tullan!
Jag har hypotyreos, det var det första de kollade upp här i Linköping, skönt att få reda på det. Dock har jag inte fått uppleva samma lycka som du trots medicinering... :( hoppas att det tar sig snart! Vad hade du för värden?

Nu till dagens spolning...
ska jag vara ärlig så gjorde den ont. Som vidriga mens-kramper när de sprutade in kontrastvätska. Gyn tyckte sig se mindre flöde i vänster äggledare men efter att ha sprutat in 3-4 ggr så tycktes flödet bli bättre så kanske att det fanns en liten propp där.

Skönt att ha det gjort nu i alla fall! Nu ska jag vänta till onsdag med att få pratat med läkaren igen och göra en plan framåt. gissar att vi får försöka under sommaren i alla fall.. men är det värt det att be om pergotime när man VET att jag ägglossar? Knappast va? Jag ska höra med henne om man kan göra NÅGOT under tiden vi väntar på eventuell IVF.

Ellie, så skönt att höra att du tänker, längtar och drömmer precis som jag! Får jag fråga mer exakt var du bor? Vilken stad skulle du åka till för utredning? Visst var det nu i mitten av juni?

Kram och lycka till med allt! Jag hör av mig på onsdag när jag hört från läkaren igen
tovemaja
Alltid online

Inläggav Tullan » 11 jun 2014, 13:41

Hej Tovemaja.
Nej det gick extremt fort för mig så jag hade verkligen tur. Har läst om många som blivit gravida när dom börjat med levaxin, vissa direkt och andra så småningom.
Mina värden låg på 6.7 när dom fick veta så det va inte skyhöga men ändå.
Håller verkligen alla mina tummar och tår för er.
Det känns hopplöst men en dag är det också er tur <3
BildBild

BildBild
Tullan
Alltid online

BF: 170131

Nästa

Återgå till Svårt att bli med barn
Annons: