tackam för tips & råd i massor!

Första trimestern - gravid vecka 0-12. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 10 - inskrivning" skriv den vecka du vill prata om.

tackam för tips & råd i massor!

Inläggav Maandus » 19 sep 2012, 13:40

Hej!

Jag plussade två graviditetstest i fredags, misstänker att jag är i v.6.
Jag och min sambo är nog båda två fortfarande i chock, då jag under hela vårat förhållande ätit cerazette. Så detta var inte planerat.
Pga chocken, finns även vissa delar av osäkerhet i hur vi ska gå vidare, därför ska vi både träffa en kurator och en läkare nästa vecka.

Det jag undrar över är hur detta läkarbesök går till, vad händer?
Samt, är det någon av er som har erfarenhet av att pratat med en kurator i detta läge? Är det rätt, eller fel?

Tacksam för svar.
/ Amanda
Maandus
Nykomling

Re: tackam för tips & råd i massor!

Inläggav Mala » 21 sep 2012, 19:54

Jag har inte varit med om det men hoppas det löser sig på bästa sättet! Kan tänka mig att dom kommer kolla hur långt gången du är och om allt ser normalt och kunna besvara på dom frågor ni har
Mala
Alltid online

BF: 120518
Bor: Ankarsrum
Status: Melvin blir snart storebror <3

Inläggav Mysmonstret » 21 sep 2012, 20:42

När jag blev gravid så kollade läkaren med vaginalt ultraljud, för att bekräfta graviditeten och för att se om det var 1 eller två foster. Jag hade iofs bokat tid för en abort, och läkaren hade hand om mitt fall så att säga. De erbjöd mig kuratorkontakt med jag tackade nej. Sen blev aborten hela helvetet för mig med besök på akuten mitt i natten, 3medicinska aborter och 1 skrapning. Allt som allt kan man väl säga att jag genomförde 4 "aborter" för ett foster. Tusan vad jag mådde dåligt, men jag ångrade inte beslutet. Hade inte klarat av att ta hand om det barnet just då.
Säger bara detta så att du inte gör detta ensam, och att du har stöd från flera, oavsett vad ni väljer att göra. Kuratorn ångrar jag att jag inte tog kontakt med. Lycka till!
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav naellie » 22 sep 2012, 11:03

Jo, läkaren kollar hur långt man är gången och kuratorn får man prata med. Jag har varit i stuationen, fick en urusel kurator och tyckte det kunde kvittat att gå till henne. Men får man en bra kurator kan man ju få lufta sina tankar. Man får ju inte abortpiller på en gång. utan först får man träffa kuratorn och sedan får man en tid 1-2 veckor efter om man vill genomföra. Jag fick mf så för mig löste det sig automatiskt :) Men det var många år sen nu...
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Maandus » 22 sep 2012, 11:24

Tack för era svar!
Vi har bestämt oss för att behålla barnet, om allt går som det ska.
Men det kanske kan kännas bra med det där kuratorbesöket endå, med tanke på att tvivlen funnits där.

:)
Maandus
Nykomling

Inläggav naellie » 22 sep 2012, 15:55

Åh vad roligt! Vilket härligt beslut! Nää, strunt i det där besöket... Lev och var lyckliga med det beslut ni tagit istället! :)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Inläggav Mala » 22 sep 2012, 17:28

Kan väl va klokt att prata med någon proffisionell som kan ge er tips och råd :) grattis till beslutet och till den stundande bebisen
Mala
Alltid online

BF: 120518
Bor: Ankarsrum
Status: Melvin blir snart storebror <3

Återgå till Första trimestern