Tagit ut p-stav, när kommer ägglossningen igång?

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Tagit ut p-stav, när kommer ägglossningen igång?

Inläggav charlottahofh » 01 okt 2017, 18:56

Tog ut min p-stav i onsdags efter ca 4 års användande, ( haft 2 st p-stavar ) . Två dagar innan jag tog ut p-staven hade jag mens, mensen varade i 10 dagar. ( haft väldigt konstig och oregelbunden mens under min tid med p-stav ) . Dagen efter jag hade tagit ut staven fick jag mens igen? och har nu haft mens i ytterligare 4 dagar? dock har jag bara mens på mornarna/dagarna sedan avtar dom och blöder ingenting på kvällen/natten? Sen är den igång igen morgonen därpå?
Vad kan detta bero på? Är det riktig mens eller är det nån slags blödning efter staven bara? Och när vet jag när jag har ägglossningen då?
Är det någon som har erfarenhet utav detta .. ?
charlottahofh
Nykomling

Re: Tagit ut p-stav, när kommer ägglossningen igång?

Inläggav lillamee » 02 okt 2017, 13:33

Hej!
När jag har tagit ut p-stav (har haft två med flera år mellan tillfällena) så har jag inte fått äl på flera månader. Senaste gången tog det fyra månader innan jag fick mens.
Men det finns de som får äl två veckor efter uttag av p-stav så det varierar från person till person.
Den mensen du har nu är inte pga att du haft äl, utan att du har tagit ut staven. När den blödningen till slut avtar så är det tyvärr bara att vänta! Om du inte vill slösa pengar på tester så får du lära dig andra metoder, googla sekret-metoden t ex. Du kan också kontrollera livmodertappen med fingrarna för att känna om den är mjuk och öppen (=äl). Rena fingrar! och försiktigt ;)
Om du är intresserad av att verkligen veta om du haft äl så är temperturmetoden toppen. Det är det säkraste sättet att konstatera äl, men du kan inte förutse äl med den här metoden tyvärr. Och så måste man vara konsekvent med att mäta sin temperatur samma tid varje morgon. Natural cycles och fertilityfriend har appar för det. Fertility friend har även en hemsida om du inte vill ha appen i telefonen. Jag tycker att det är en toppensida! Tror att du kanske får VIP-medlemskap när du är ny, men den funkar bra även annars även om man inte får alla funktioner sen. Men där finns jättemycket information om hur kroppen funkar, har lärt mig väldigt mycket där!
Jag håller tummarna för att du inte ska behöva vänta allt för länge på din äl!
Användarvisningsbild
lillamee
Alltid online

Bor: Liten ort

Återgå till Ägglossning
Annons: