tankar/erfarenheter om smärtlindring!

Diskutera olika typer av smärtlindring, vilken förlossningstyp är du? Detta är bra att tänka på innan förlossningen.

Re: tankar/erfarenheter om smärtlindring!

Inläggav Elin83 » 02 sep 2010, 21:57

Hej,

Lustgas, djupandning, värmekuddar och massage var mina bästa vänner under förlossningen :) Mådde inte illa av lustgasen, men det är såklart olika. Rekommenderar boken "Att föda" av Gudrun Abascal som går att köpa billigt på pocket om du inte redan läst den. Där finns ett bra avsnitt om smärtlindring.

Elin
Mamma till finaste Leo som kom 100210
Elin83
Stammis

Inläggav soophie » 02 sep 2010, 22:02

elin nej den har jag inte läst :D det borde jag kanske göra!
lät himla skönt med massage och värmekuddar, då gäller det att sambon är med på massage-delen, men det är väl det minsta han kan göra i det läget :wink:
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav Skumbollen » 02 sep 2010, 22:03

Jag körde endast lustgas o jag tyckte det va kanon. Det va stor skillnad när jag i krystskedet inte längre fick ha lustgasen. Då förstod man att den hade hjälp en hel del. Så jag rekommenderar den även om den absolut inte tar bort all smärta. Men det va ju lite gött o känna smärta också. (Säger jag nu ja, när jag låg där så tänkte jag inte så... hehe)
Skumbollen
Stammis

Inläggav Gellis » 02 sep 2010, 22:06

soophie: pcb även kallad västerviksmetoden går ut på att man bedövar livmodern.
kopierade lite fakta från vårguidens sida.

Livmoderbedövning ges när värkarbetet har satt i gång och livmoderhalsen öppnat sig cirka 4 centimeter. Metoden är vanligast bland omföderskor. Bedövningen tar bort smärtan från värkarna, men precis som vid ryggbedövning känner du av trycket från barnets huvud.

vid nästa ban så kommer jag ha det som ett önskemål ihopp om att det ska ta lite längre tid.
Användarvisningsbild
Gellis
Alltid online

BF: 100406
Status: två barns mamma

Inläggav soffilina » 03 sep 2010, 06:08

jag hade från början tänkt ta eda såfort jag var öppen nog, och allt gick enligt min plan.
tog eda vid 4cm och efter det kände jag igen smärta alls! hade inte det minsta ont under hela fl!!

tack vara värkstim. dropp saktades inte förloppet ner alls, och jag kände mina krystvärkar jättebra åxå :)

eda <3 wow :D
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav soophie » 03 sep 2010, 20:59

skumbollen haha ja jag kan tänka mig att man inte riktigt har samma uppfattning när man väl ligger där som efteråt. Jag tänker mig själv som stark, men när jag tänker efter är jag rätt fjässig, när jag har mensvärk kan jag ligga och gråta för att det gör så ont! Och jag vill ju inte gråta mig igenom förlossningen :lol:

gellis ah :) detdär lät också intressant ju :) känner mig nöjd att jag startade denna tråd, känner mig faktiskt klokare nu, tack så myket :)

soffilina :D låter härligt! Du verkar verkligen haft en drömförlossning! (läst på din blogg) :wink: Skönt också att du slapp bristningar också! Känns verkligen just nu som att det lutar starkt åt edan
BildBild
soophie
Alltid online

Inläggav soophie » 05 sep 2010, 18:14

puffar lite på denna tråd då jag tänkte att den är till för alla som funderar på smärtlingdring, och för alla som kan tipsa :wink:
BildBild
soophie
Alltid online

Inläggav grynet_å_jag » 05 sep 2010, 18:24

Bra tråd Soophie!

Vid min första förlossning hade jag hyrt en TENS som jag använde hemma och till en början inne på förlossningen. Tyckte den gav god effekt. Tyvärr fick jag ta bort den eftersom den störde ctg-registreringen och då klarade jag mig helt på andning ett tag, hoppade sen in i duschen där jag stod med varmt vatten och P masserade mig i ländryggen. Där var det jag kände värkarna mest. Efter ett tag började jag bli trött och orkeslös. Då bad jag om EDA, var öppen 8 cm när den var lagd. Borde alltså ha tagit den betydligt tidigare, eftersom det var precis som andra redan skrivit, himmelriket!
När jag fått EDA provade jag också lustgasen, kunde slappna av och njuta av den med då! :)

Den hår gången planerar jag att fokusera mera på profylaxandning och sen helt klart ta EDA om det blir läge.
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav grynet_å_jag » 05 sep 2010, 18:24

Läs gärna mer om olika typer av smärtlindring här: http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Fo ... tlindring/
Bild
[/url]
Användarvisningsbild
grynet_å_jag
Alltid online

Status: Mamma till två prinsar ♥

Inläggav soophie » 05 sep 2010, 20:22

tack grynet! Tycker det lät skönt som du gjorde med N. Andningen gör nog mycket, men har trots det inte tänkt gå på ngn kurs i alla fall, fått för mig att det kommer naturligt, men det kanske det inte gör hehe :roll: ska spana in länken!! kram
BildBild
soophie
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Smärtlindring vid förlossning