tankar/erfarenheter om smärtlindring!

Diskutera olika typer av smärtlindring, vilken förlossningstyp är du? Detta är bra att tänka på innan förlossningen.

Re: tankar/erfarenheter om smärtlindring!

Inläggav Snigel » 05 sep 2010, 20:23

Jag använde lustgas och EDA vid Liams förlossning. Hemma (de första 3 cm) började jag med att stå i duschen.

Jag kräktes (för) mycket under fl, men vet ju inte om det var pga lustgasen eller bara av fl förloppet... Är dock orolig för att använda den den här gången och ska diskutera det på aurora samtalet som jag är inbokad på.

EDA var guld värt för att ta bort värksmärtorna. Tyvärr tog den snett så jag hade ändå lika ont i ena halvan av kroppen. Och eftersom det var första gången så förstod jag inte att jag kunde be om att dom fixade det- förrän vid slutet av fl...
Dessutom avstannade värkarna och den gjorde även att jag inte kände hur jag skulle krysta. (Fl avslutades med sugklocka efter nära 30 timmar, när jag hade helt slut på energi). Värkstimulerande funkade "lite sådär"- men han kom ju ut till slut i varje fall.

Första prio för kommande fl är helt klart att få ett betydligt kortare fl förlopp- det är för mej nästan viktigare än smärtlindringen.

Utan att ännu vara säker så tror jag att jag nästa gång vill sikta på kvaddlar till en början och sedan EDA- under förutsättning att jag får ett löfte om KS ifall jag verkligen vill det efter 12 timmar. (Egentligen är jag inte alls sugen på KS, men om jag har det valet så kommer jag nog att vara lugnare).
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav soophie » 05 sep 2010, 20:32

oj snigel lät som en jobbig förlossning och det är klart man inte kan veta att ngt är "fel" när man ligger där för första gången, man hoppas ju verligen att de gör rätt från början :?
BildBild
soophie
Alltid online

Status: mamma till Tyra ღ

Inläggav Gotland » 05 sep 2010, 20:41

Jag fick eda vid 2 cm och det var nog det bästa som kunde hända. Dom tyckte det var lika bra eftersom det skulle sättas värkstimulerande dropp då. Lite senare var jag helt plötsligt öppen 10 cm och jag hade inte märkt nånting.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Snigel » 05 sep 2010, 20:44

Ja, man blir ju även rätt vimsig av lustgasen så det är inte alltid så lätt att hänga med alla gånger... Men nu när jag vet att det kan hända så ska jag be sambon dubbelkolla med mej att jag bekräftar att det fungerat!
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav soophie » 06 sep 2010, 16:58

gotland oj det lät som ett snabbt förlopp, och ganska "bekvämt" :) grattis till din lilla förresten :)

snigel ja det låter bra :) säkert inte så vanligt att det händer, men i alla fall, låter som en dålig erfarenhet när man föder första gången.
BildBild
soophie
Alltid online

Inläggav kat73 » 13 mar 2011, 10:18

Från att ha varit osäker på EDA pga de bieffekter man läst om blir jag efter att ha läst denna tråd lite mer öppen för att testa den om det blir för jobbigt. Eftersom jag är snittad förrut så vet jag ju inte hur det kommer bli.

Ni som fick EDA hur kändes det efter FL?. Har läst om ryggsmärtor och outhärdlig huvudvärk mm.
Jag har mycket svår tinnitus som oxå påverkas av en del läkemedel och fysisk ansträngning. Därav min oro för bieffekter. :(
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

Inläggav Snigel » 13 mar 2011, 11:30

Kat73- jag tog EDA och hade inga som helst problem av den efter fl. (Jag tänker dock försöka undvika den så länge det går denna gång pga att värkarna stannade av när jag tog den förra gången).
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online

Inläggav kat73 » 13 mar 2011, 15:35

Tack snigel, jag har läst på mer idag och känner att jag testar nog OM det är så att smärtan blir sådan att jag bara inte klarar av att vara utan smärtlindring.

Har en föreställning om att jag måste vara så jäkla tapper men den fasaden rämnar mer och mer ju närmare BF jag kommer 8)
Användarvisningsbild
kat73
Alltid online

Inläggav soophie » 13 mar 2011, 19:10

Kul att tråden är aktiv igen, såhär med facit i hand blev det inte alls som jag tänkt mig *huuuaa*
När jag kom in till BB pga minskade fosterrörelser (fick småvärkar i bilen på vägen) var jag öppen 8 centimeter när de undersökte mig :shock:
Barnmorskan trodde att förlossningen skulle gå undan,
hade inte känt ngt alls, vär´karna började tillta när jag låg med CTG..
Fick två värktabletter efter ett tag och tyckte inte alls att det gjorde seciellt ont, och eftersom de trodde att det skulle gå snabbt kändes det som att det med EDA föll undan, de frågade i början om jag ville ha det men jag ville vänta.
Lustgas blev det sen och det kändes som en gudagåva :wink:
Vi var innte på bb vid 07.30 och hon gissade på att jag skulle ha bebisen ute runt lunch (inödigt att hon sa ngt om det när man inte vet)
Men ut kom hon med sugklocka 19.17 för att jag var så j*vla utmattad av smärtan osv.
När jag ville ha bedövning sa hon att det var försent och lustgasen togs ifrån mig i utdrivningsskedet som jag tyckte tog hur lång tid som helst.
Tycker min bm var en aning nonchalant ,
chefsbarnmorskan som bestämde att det fick bli sugklocka gav mig listgasen och skällde på den bm jag hade.
Förlossningen var jobbig, men ut kom världens finaste tjej,
nu längtar jag tills jag får göra det igen ;) konstigt nog,
men en sak är säker,
då blir det EDA!!
BildBild
soophie
Alltid online

Föregående

Återgå till Smärtlindring vid förlossning