Tankar när vattnet går för tidigt..

NYTT FORUM! För er som fött prematurbarn.

Tankar när vattnet går för tidigt..

Inläggav Listah » 18 feb 2013, 00:07

Tisdags kväll, 5/2, jag sitter på en pall och målar lite på en vägg i det blivande barnrummet. Känner att de rinner lite, som en kraftig flytning först. Sen känns de lite som att jag kissade på mig. Men jag tänkte inte mycket mer utan målade vidare. Har ju trots allt haft problem med blödningar i 2-3 månader och van vid känslan att det rinner, bindan är tjock och suger ändå at sig allt.

Torsdag morgon, 7/2, jag vaknar och har ont. Fruktansvärt ont i magen och de strålar ut i ryggen. Försöker resa mig för att gå ut på toaletten. Dt gör så ont att jag inte kan räta på mig, får gå böjd.
I samma sekund som jag reser mig känner jag hur det rinner, betydligt mer än vanligt. Inne på toaletten ser jag att jag blött igenom bindan, toastolen är helt röd av blod. Tar en ny binda och upptäcker till min fasa att de är den sista. Tar mig tillbaka till sängen och lyckas slumra till. En timme senare får jag ta en tampong då bindan inte längre fyller någon funktion. Två timmar tar det sen rinner blodet längs benen när jag går. Smärtan har dock avtagit. Jag ligger på soffan till sambon kommer hem, med sig har han nya bindor. Vid denna tidpunkt har blödningen minskat sp pass att den är näst intill obefintlig. Skönt.
Strax innan kl 16 ringer jag förlossningen för att dubbelkolla att de är grönt, att det inte är någon fara. De ber mig komma in på kontroll för säkerhets skull.

Torsdag kväll, 7/2, inne på förlossningen. Har slutat blöda.
En läkare gör gyn undersökning och ultraljud, ser hjärtat slår och bebisens rörelser, ingen blödning.
Allt ser bra ut, men stanna någon timme för observation. Bara för säkerhets skull.
Efter en liten stund börjar jag blöda lite igen. Får lämna urinprov och en ssk kollar på min binda. Hon ser bekymrad ut och går. Kommer tillbaka strax och säger att det verkar som det som jag tror är en konstigt förgad flytning är blodblandat fostervatten. Jag ska undersökas igen men jag får inte resa mig. Rullas i sängen in i undersökningsrummet, läkaren ser att det både blöder och rinner vätska, och det är ytterst lite fostervatten hos bebis.

Sen går det snabbt. Detta sjukhus kan ej "ta hand" om bebisar som föds innan vecka 28. Jag får åka med ambulans till ett annat sjukhus.
Jag är i chock, livrädd och förstår ingenting.
När vi kommer fram berättar dom att vår bebis kan vara född om 48 timmar, dom ska göra allt dom kan för att stoppa förlossningen som redan startat. Har vi tur kan dom hålla honom inne till vecka 30, men det ska vi inte ställa in oss på. Jag är då i vecka 23+5.

Dom lyckas stoppa förlossningen och än idag är bebis kvar i magen. Jag är inlagd med strikt sängläge. Och kommer ligga här till bebis kommit, och när han är här kommer det dröja innan sjukhustiden är förbi. Dom vet inte hur länge dom kan stoppa allt. Målet är att i alla fall nå vecka 28. Men allt kan vända på några sekunder. Jag är idag i vecka 25+1.

Är det någon som varit med om liknande? Att vattnet går på tok för tidigt och att bebisen föds långt innan beräknad datum?
Hur tog ni er igenom detta?

Och en annan sak som dyker upp, som jag inte kan läsa mig till. Försäkringskassan. Hur ska vi söka föräldrapenning? Bebis är beräknad den 31/5, men han kommer att födas lååångt innan. Vi vet inte alls hur vi ska göra. Jag vet, jag kan ringa fsk. Men jag bryter ihop så fort jag ska försöka förklara vad som hänt..
Bild
Listah
Alltid online

BF: 130531
Bor: Hässleholm
Status: Längtar efter vår lill-plutt <3

Re: Tankar när vattnet går för tidigt..

Inläggav sak87 » 18 feb 2013, 00:23

Håller tummarna att bebisen vill vara kvar i magen många veckor till!

Googlade lite om prematur födsel och försäkringskassan.
Man kan få något som heter tillfällig föräldrarpenning och detta kan sjukhuset hjälpa till med!

På denna sidan längst ner står det lite om det!
http://www.babyhjalp.se/prematur

Lycka till och vila!!
130906 - Vår dotter Emmy föddes!
140119 - 10 år tillsammans!
sak87
Stammis

Bor: Blekinge
Status: Emmy född 6/9 13 <3

Inläggav linda_h79 » 18 feb 2013, 01:43

Jag vet sådana som har varit med om något liknande. Deras bebis föddes i v. 27 (26+3). Han mår bra idag och har inga som helst men.
Vi får hoppas att de kan bromsa förlossningen några veckor till. Efter v. 28 brukar det gå bra för de flesta barn men förstår såklart din oro.
Försök och vila så mycket du kan och ta hjälp och stöd från så många du kan. Det är viktigt att ha någon och prata med när man går/har gått igenom en sådan traumatisk upplevelse som det blir.

Jag håller alla tummar (och tår) för att allt ska gå bra för er!

Vad det gäller FK så be någon annan (typ din mamma eller liknande) att ringa och prata med dem. Förstår att det är svårt för dug i denna situation. Ni har iallafall rätt till tillfällig föräldrapenning så länge bebisen ligger på neo.
Är ni i Lund? (Såg att ni bodde i Hässleholm) i så fall är ni på bästa tänkbara ställe! En av de bästa neo-avdelningarna i hela Europa!

Lycka till!!!
Kram
Bild

Bild

Bild
linda_h79
Alltid online

BF: 150610
Status: Mamma till Nova och Joline!!

Inläggav L8i » 18 feb 2013, 08:00

Tusan, hela mitt inlägg försvann.
Lägg till dig i gruppen "för tidigt födda barn" på fb, vi är några hundra med barn födda från v22 och framåt där som kan ge dig råd och stöd. Hoppas bebisen stannar flera veckor till i magen! Kram
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Listah » 18 feb 2013, 10:22

Linda_h79: japp, fick åka från csk till lund. Alla säger att vi är på bästa plats. Personalen är helt underbar.

L81: tack! Ska genast leta upp gruppen :)
Bild
Listah
Alltid online

Inläggav Prematurmamman » 10 apr 2013, 15:55

Jag blev förlöst med akut kejsarsnitt pga dåligt flöde i navelsträngen i vecka 28+3. Helt normal graviditet annars, men på UL såg de att något inte stämde. Sen började de tro att barnet hade något syndrom för de va 40% för litet.. Låg inne i Växjö en vecka, sen trodde de jag skulle få åka hem, men istället fick jag åka ner till Lund, där det blev akut kejsarsnitt. Hann inte fattade vad som hände under denna tiden. Den 8 mars föddes vår lilla prinsessa, 840gram! Låg i Lunf 4 dagar, blev sedan förflyttade till växjös neonatalavd. där vi fortfarande är nu. Nu väger Freja 1198 gram och är 33 veckor, gör framsteg, men allting är himla tufft här. Vissa dagar är allt jätte bra, andra dagar apnéer och mår dåligt.. Vill bara att allting ska gå bra och att man ska få komma hem. Man är så himla orolig för att något ska gå snett.. :cry: Vet fortfarande inte hur man ska hantera allting eller hur man ska kunna gå igenom detta.
Prematurmamman
Nykomling

Inläggav Listah » 17 maj 2013, 00:45

Vår gosse kom med akut snitt vecka 27+1. Mår nu bra men haft det väldigt tufft på vägen, ett tag visste vi inte om han skulle stanna hos oss men tuff som han är kämpade han sig igenom det värsta. Han har idag syrgas på grimma, inte haft cpap alls senaste dygnet, lördag familjerum och snart snart får vi nog åka hem, äntligen! Är idag vecka 37+6.
Bild
Listah
Alltid online

Återgå till Prematurbarn