think outside of the box

Pysseltips i bilder och ord!

think outside of the box

Inläggav rosarosor » 30 nov 2012, 22:55

En av de roligaste sakerna jag har hittat på med barn är:

Lägg fram massor av olika slags juldekorationer på en matta. Kan vara allt från ljusslingor, julgranspynt till presentsnöre eller rött papper.

Sedan säger ni till barnen,,, nu är det tomteverkstad och vi ska omvandla rummet till jul! Sätt på lite julmusik och påminn om att det är tomteverkstad!

Sedan kan ni be barnen lägga i en låda det som de inte tycker hör till. Kanske någon ljusstake med snäckor som kanske de tycker är annan årstid.

Mitt i allt kan man även säga, kanske något du vill möblera om.. så börjar ni möblera om!

Det är sååå kul!! Barnen gör sin miljö och barn älskar att bygga och konstruera, framförallt bestämma! Låt barnen göra precis som de vill vid detta tillfället. Man kan iaf gå med på en deal: EN vecka, två veckor eller några dagar ha det exakt så som DE vill..

Jag sa till barnen att de ska tänka på vad de möblerar om och att det ska kunna fungera, så de måste även testa sina pynt... (en vas på sängen exempelvis, är det praktiskt? låta dem reflektera... osv)

erkänn ballt?? :D Ni har säkert alla gjort detta med era barn :D kram
Bild
Användarvisningsbild
rosarosor
Stammis

Status: alltid tro och hopp, inte ge upp!

Re: think outside of the box

Inläggav rosarosor » 30 nov 2012, 23:03

När jag läste det jag själv skrev lät det så uppenbart att det handlar om vanlig julpynt, men jag menar mer att barnen ger direktiv vart saker ska vara... aja hoppas ni förstår...
Bild
Användarvisningsbild
rosarosor
Stammis

Inläggav trudy » 29 jan 2013, 13:36

Lätt som en riktigt rolig idee :) Man får ju ge barnen en liten knuff och det är ju därifrån som deras ideer blommar upp. Så du gav dem bra direktiv till eget tänk. Ska ta mig tid att testa det vid nästa jul eller kanske till påsken går ju att kombinera.
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Inläggav rosarosor » 29 jan 2013, 13:42

aah bra du gillat det! Nu är det ju långt till jul igen :D

Barn är jätteduktiga och känner sig så stolta efteråt! Samtidigt är det inte något de för göra varje dag så det blir spännande att få ha möblerat om eller pyntat själv...
Det kan se helt knasigt ut deras pynt eller möblemang, och man får som vuxen släppa taget vid att det ska bara se "fint" ut.. :D (för man vill helst göra sin egen idé och är fast vid traditioner hehe, man får helt enkelt utmana sig själv i detta också )
Bild
Användarvisningsbild
rosarosor
Stammis

Inläggav trudy » 29 jan 2013, 13:55

Precis! Man får göra lite plats för barnen i hemmet också. Jag tycker att det är viktigt att de känner att de får vara med och bestämma i hemmet också och att det är deras hem. Här låter vi barnens skapelser och målningar ta väldigt mycke plats i hemmet. Även byggen med lego brukar få sina platser i hylor. "Se så fint det blev, brukar min son säga när han byggt något och ställt upp det för alla att beskåda". Tror att det utrymmet har vädligt stor betydelse i det långa loppet. Sen är det ju så kul att se vad de hittar på :)
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Pyssel för barn