• Litet moln

    Hur mådde du efter äggplock?

    Efter äggplock (25 ägg) har jag haft rejält ont i magen som också är väldigt svullen och öm? Hur ni andra mått? Hur många ägg fick ni ut? Hur många fick ni tillbaka och hur många till frysen?

  • Svar på tråden Hur mådde du efter äggplock?
  • AnnaL

    Jag fick ut 18 ägg, var oxå ganska svullen o öm i magen i nästan en vecka... Gick inga direkta raska långpromenader

  • MrsGodiva

    Håller med er!

    Magen såg ut som en uppblåst ballong och det var svårt att knäppa byxorna.... håller med om att promenader inte var på önskelistan direkt .

  • Litet moln

    Jag gav mig ut för att julhandla idag men jag fick snällt vända hem igen för det gjorde för ont. Några av mina vanliga byxor är inte och tänka på..........

  • AnnaL

    nä byxorna satt inte speciellt skönt!! men lite utsvängd klänning är super!!! hihi

  • lina822

    Jag hade bara 10 ägg men hade jätte svåra smärtor i 3 dagar. Jag kunde knappt gå. Låg i sängen i 3 dagar. jag hade 10 ägg men bara 3 befruktades. Bara en hade bra kvalite som jag ruvar nu...så vi fick inga till frysen

  • ljusets krigare

    på mig plockade dom 20 ägg och jag var jätte nervös för över stimulering & visst gick jag som en cowboy dagen efter men jag är glatt överraskad över hur smärtfritt det var! Av dessa 20 blev det 10 st till frysen och ett till magen! Test dagen närmar sig!

  • Carmen80

    vi fick ut 12 ägg, 9 blev befruktad och en till mig och 6 tillfrysen.
    Jag mådde dåligt efter.
    Jag hade ont men en värmekudde sprang min sambo och köpte, det hjälpte bra...Var hemma från jobb tills helgen efter ET.
    tyckte jag kunde unna mig det:)
    Jag var oxå svullen, det är helt normalt.
    Lycka till

  • Dahlia

    Första ivf hade jag 20 äggblåsor som jag plockades på. Dock var det bara ägg i 6 av dem.
    Jag hade mensvärk samma dag och vilade..
    Andra ivf hade jag 9 äggblåsor, dock bara ett ägg men jag hade inte ont alls den dagen efter äggplocket. Var precis som vanligt. Vi åkte direkt till IKEA efter och shoppade jag o sambon


    Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är nu BF 3 juni 2008
  • Freja08

    Jag gjorde äggplock förra torsdagen (den 13 dec), ÄP var inte så farligt men jag har haft det rätt besvärligt efteråt, eftersom jag har blivit lite överstimulerad (troligen av ÄL-sprutan + att jag hade ca 20 äggblåsor). Jag var rätt sänkt ända till söndag, vilade väldigt mycket och kunde knappt gå. Mina äggstockar är tydligen fortfarande, nästan en vecka efter ÄP, 7-8 cm stora och jag har lite vätska i buken (cirka 1 dl tydligen...) + att mina tarmar tryckts upp av min svullenhet och ligger och pressar på mot mina lungor så att jag har lite svårt att andas. Toppen! Men från och med idag (RD 4) känns det lite bättre, så jag hoppas verkligen att det har vänt nu. Mest av allt hoppas jag förstås att jag blir gravid, då kommer det att kännas som om det var värt allt detta! Jag har dock hört att överstimuleringssymptomen kan komma tillbaka om kroppen börjar producera hcg... :-O

  • Freja08

    Just det ja, kom på att du hade lite fler frågor också Litet moln(var så uppslukad av mina krämpor ). Vi fick ut 13 ägg, 9 blev befruktade, jag fick ett (s.k. topp-)ägg insatt och vi fick fyra till frysen.

  • Primrose

    Jag har inte haft ont alls efter ÄP - förutom en smula öm och litet stick. Men jag tror att det beror på hur många ägg och äggblåsor man har. De fick ut fem ägg första gången och tre andra gången. Första gången fick jag två ok embryon tillbaka men de fäste inte och andra gången ett toppembryo tillbaka (ruvar nu). Inga till frysen, förstås!

  • Manchester

    Jag tror inte att det har med antal ägg att göra. Vid våra två försök hade jag runt 20 färdiga äggblåsor och några som inte hunnit växa till sig riktigt. Kände inte ett smack. Vid andra försöket låg jag på gränsen till överstimulering i flera dagar (blev tvungen att avbryta ett par dygn innan planerat äggplock). Gick på kontroller varje dag och cyklade till och från sjukhuset, en knapp mil i varje riktning. Har förstått att det borde ha varit jobbigt eller gjort ont, men icke. Vid första försöket kom vi verkligen till själva äggplocket och direkt efter gick jag en promenad. Vädret var fint, det var ett par kilometer till tåget och det föll mig inte att ta bussen. Kan det ha med äggens kvalitet att göra? Mina var i alla fall inget vidare. De två som sattes in blev inget och inget enda dög för frysen.

    För er som har ont och svullna magar hoppas jag att det är ett tecken på att äggen är riktigt, riktigt bra!

  • mysisen

    hade 20 äggblåsor och fick ut 13 ägg varav 6 befruktades. dag dagen efter äp har jag riktigt ont i magen, är svullen coh öm plus att det trycker på och jag kan knappt gå, är det normalt?

    skall jag göra et imorrn kan de göra det om jag är svullen och har eventuell vätska i buken? är det farligt med vätska, eller kan det försvinna av sig själv?

    är det normalt att ha så ont att man ej kan gå dagen efter äp?

  • mysisen

    hade 20 äggblåsor och fick ut 13 ägg varav 6 befruktades. dag dagen efter äp har jag riktigt ont i magen, är svullen coh öm plus att det trycker på och jag kan knappt gå, är det normalt?

    skall jag göra et imorrn kan de göra det om jag är svullen och har eventuell vätska i buken? är det farligt med vätska, eller kan det försvinna av sig själv?

    är det normalt att ha så ont att man ej kan gå dagen efter äp?

  • mysisen

    hade 20 äggblåsor och fick ut 13 ägg varav 6 befruktades. dag dagen efter äp har jag riktigt ont i magen, är svullen coh öm plus att det trycker på och jag kan knappt gå, är det normalt?

    skall jag göra et imorrn kan de göra det om jag är svullen och har eventuell vätska i buken? är det farligt med vätska, eller kan det försvinna av sig själv?

    är det normalt att ha så ont att man ej kan gå dagen efter äp?

  • Aylin24

    Hej! 
    Detta verkar vara en äldre tråd men tänkte att jag chansar och hakar på! Vi körde äggplock idag på morgonen, fick ut 18 ägg men jag överstimulerades så de bestämde totallfrys fram till att jag är helt återställd! 
    Vill inte skrämma upp någon o alla kroppar är olika men själva ingreppet gjorde ont! Obehagligt och ont. Jag hade mått dåligt hela veckan, öm i buken, ont i äggstockarna, ständig illamående och kräkningar. Nu ligger jag efter ÄP och mår ganska dåligt! Illamående som vägrar ge med sig smärtorna är ändå behärskande då jag fått med mig starka tabletter. Mycket vila som gäller nu. Tur att man har sportlov den här veckan! 
    Där första gången för mig o min man o just nu vill jag bara få slut på det här eviga eländet, usch! 😔

Svar på tråden Hur mådde du efter äggplock?