• lillamye

    vilken solkräm är det inte gift i?

    ska köpa hem solkräm men vilken ska man köpa vill ha hög skydsfaktor,

    såg att många innhåller gift,

    vilken ska vi köpa?


    älskar mina små prinsessor
  • Svar på tråden vilken solkräm är det inte gift i?
  • myskatt

    Tills det finns nån utan zinkoxid kör jag på Aco 25 till dottern. Inte ultimat men bättre än de blandade eller med enbart kemiskt filter.

    Hellst skulle jag vilja ha Weledas, trotts att den innehåller zinkoxid, men jag pallar inte doften.


    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • lillamye

    kan man hitta nån lista nånstans?


    älskar mina små prinsessor
  • Cocco

    typ ingen, de innehåller ju mer eller mindre otrevliga ämnen hur du än vrider och vänder på det

  • myskatt
    http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/Vart-arbete/miljoproblem-med-solkram/

    Men gå inte bara på att de fysikaliska har zink- oh titandioxid. De blandade och med enbart kemsikt filter är inte direkt hälsisamma för barn de heller då krämen tas upp av huden och inte är bra för lever och njurar.

    Sen finns det ju många fler krämer än de som hamnat i rampljuset genom Tesfakta och SNF denna månad.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Teskedsmamman

    De som innehåller zinkoxid är
    ACO barnsollotion 25
    Bamse solskydd 30
    Naturén Kids solcreme 30 CCS
    Naturén solcreme SPF 25 CCS
    Sun Protection Body creme 25 CCS
    (Källa: Hallandsposten 29/5)

    Vi föräldrar säger att Vichy:s solkräm är bäst i test, däremot säger samma test att varken ACO eller Bamses creme innehåller giftiga ämnen... så man kan ju börja undra


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • lillamye

    nån som haft garnier ambre solarie? är den bra?

    vart kan man köpa den samt pris?


    älskar mina små prinsessor
  • Analoga
    Teskedsmamman skrev 2008-05-30 13:45:39 följande:
    De som innehåller zinkoxid är ACO barnsollotion 25Bamse solskydd 30Naturén Kids solcreme 30 CCSNaturén solcreme SPF 25 CCSSun Protection Body creme 25 CCS(Källa: Hallandsposten 29/5)Vi föräldrar säger att Vichy:s solkräm är bäst i test, däremot säger samma test att varken ACO eller Bamses creme innehåller giftiga ämnen... så man kan ju börja undra
    Hmmm - vad ska man då tro? Fundersam   Vi har nämligen Bamses solkräm från apoteket. Är den olämplig eller ej?
  • Smygisen

    Som jag förstått det har man inte tittat på innehåll av zinkoxid förrän nu och därför är de solkrämer som tidigare fått bra i tester i t ex Vi föräldrar nu med på listor med de som innehåller giftiga ämnen.
    Håller med om att det känns jättesvårt nu vad man ska använda...

  • myssi med son
    lillamye skrev 2008-05-30 16:01:38 följande:
    nån som haft garnier ambre solarie? är den bra?vart kan man köpa den samt pris?
    såg på willys för 89 kr så det finns nog på välsorterrade afärer
  • Suskiv

    Vi använder ACO. Hellre zinkoxid än kemikaliskt filter eller sönderbrända barn.


    lillamye skrev 2008-05-30 16:01:38 följande:
    nån som haft garnier ambre solarie? är den bra?vart kan man köpa den samt pris?
    Det är kemiskt filter i den vilket inte rekommenderas till barn.
  • Celestial

    Jag har ACO 15 till sonen, kemiskt filter vill jag inte använda på honom.


    lillamye skrev 2008-05-30 16:01:38 följande:
    nån som haft garnier ambre solarie? är den bra?vart kan man köpa den samt pris?

    Jag har den, tycker den är bra (den fick högst betyg i Råd & Rön), men den luktar starkt i början (nästan som aceton) och ögonen rinner lite när jag tagit på den i ansiktet.


    De kostade 89 kr på Ica.

  • Celestial

    Tillägger: Men jag skulle inte använda den till barn.

Svar på tråden vilken solkräm är det inte gift i?