• Marlean

    Jag har precis kunnat ge mitt fadderbarn två grisar!

    Skriver bara här för att dela med mig av min lycka.

    Små saker som jag blivit glad av tidigare: 

    Att mitt fadderbarn kunnat gå ifrån att äta 2 ggr/dag till 3 ggr/dag. 
    Att hon kan sova på en madrass istället för på gamla kläder på golvet. 
    Att hennes familj fått två getter, varav en väntade killingar.
    Att de fått en cykel att frakta ved och vatten med.

    Och nu ska de även få två grisar som de antingen kan sälja eller låta växa sig stora och sedan slakta någon dag. (De är 8v när hon ska få dem). Det är härligt att se små, långsamma förändringar! Har även bett om att få en film när grisarna lämnas över så att jag kan se hur många killingar det blev av getterna och hur de har det. Jag vet att de inte är slaktade eller sålda än iaf. vilket är glädjande för mig. =) Men djur kräver ju alltid både skötsel och mat. (Fast det är ju bra att grisar kan äta rester.)                 

    =)

  • Svar på tråden Jag har precis kunnat ge mitt fadderbarn två grisar!
  • Marlean

    Då just denna organisationen har lite tveksamma räkneskaper vill jag ogärna tipsa om dem. Var mest glad över att jag hade råd att ta mig pengarna att ge två grisar som min egna 30års present.

  • Marlean

    Det jag gillar är att man kan stödja lite lokala handlare genom dem dock och att det går fort från tiden man handlar tills ens "barn" får sakerna.

  • Mozzy

    Jag har inget fadderbarn men ger varje månad flera hundra till olika hjälporganisationer. Jag vill hjälpa många och det glädjer mig att andra också blir glada av att kunna hjälpa nån med mindre ställt.

  • Marlean

    Mozzy ja för mig är det just förändringen. Att se bättre betyg, bättre levnadsstandard osv. som får mig att tro på mänskligheten.

  • Mozzy

    Läkare utan gränser, Röda korset och Amnesty. Jag är inte så aktiv alls utan vill bara bidra med det jag kan - pengar. Förstår ju att mycket pengar försvinner på vägen vilket självklart är jättetråkigt Rynkar på näsan men om ingen bidrar kan det heller inte bli någon hjälp. Är inte så intresserad av att ge bara mat utan vill att familjerna man hjälper ska få en chans att starta sina liv på nytt. Tror det var röda korset som hade en kampanj för några år sedan om att några hundralappar gav en filt, vattenrengöring och något annat praktiskt som man behövde för att klara dagen.   

  • Marlean

    Ja själv slutade jag faktiskt aktivt stödja Röda korset efter deras dyra (19 miljoner) "omorganisering", även om jag lämnar in saker till deras second hand verksamheter osv. Men Amnesty och Läkare utan gränser är ju bra, och gör ett jätteviktigt jobb.

  • Marlean

    Oj, 19 miljoner var visst aldeles för lite... tror den kanske sades innan omorganisationen hade hänt. Här står det 103 miljoner, men oavsett vad känns det ju som om det är pengar som skulle kunna gå till mycket bättre saker än en omorganisation (och i så fall kan jag tycka att de har dålig internkontroll)  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10218419.ab 

  • Marlean

    Ville bara uppdatera er om grisarna och mitt fadderbarn i allmänhet då en ny profil nu skapats på henne. 

    De måste fått iaf. en killing som överlevde av getterna de fick, för nu har de 3 getter, och de har dessutom skaffat sig minst en höna. Sedan fick de som sagt två små grisar av oss, och än så länge verkar de klara sig bra. De kan fortfarande äta 3 ggr/dag, men familjen har fortfarande bara råd att låta Joan (mitt fadderbarn) gå i skolan. Det gulligaste är att de  varje år alltid brukar fråga vad barnen vill bli när de blir stora. Joan har tidigare svarat läkare, lärare och i år svarade hon att hon skulle vilja sponsra barn som hennes sponsor (dvs. jag) gör och hjälpa andra barn. Visar väl på att goda gärningar sprider sig? =)         

Svar på tråden Jag har precis kunnat ge mitt fadderbarn två grisar!