• maggan02

    Prematurbarn och språkutveckling

    Vi har en kille som föddes i vecka 25. Han föddes med svår BPD men idag märker vi knappt av det alls.
    Han har förkylnings astma men det är nog det enda.
    Han närmar sig nu 4 år . Men han pratar inte ännu, några få ord endast.
    Hans hörsel är kollad och han hör normalt. Vi kopplas till HAB nu i september men jag ville ändå
    kolla finns det fler som har varit väldigt sena i sin språkutveckling ? Vilken hjälp har ni fått ? Några tips ? 

  • Svar på tråden Prematurbarn och språkutveckling
  • vicki 83

    läste i prematur tråden för jag fick barn i v 29 i februari. har sedan tidigare en son som nu är 5, icke prematur. men han var också väldigt sen med talet. sa inte många ord osv, så när han var 3 gick vi till en logoped som vi gick hos en gång i veckan. Har ni vart hos logoped?
    dem är ju väldigt skickliga på att se vad de kan bero på att det inte pratar.
    Min son upptäcktes att han har nåt som heter dyspraxi, vilket innebär att han har svårt med motoriken i munnen. Nu är han 5 och det har hänt jättemycket med talet sista året.
    Menar absolut inte att ditt barn har detta, men kan rekomendera att du frågar på bvc om inte de kan hjälpa er att få en tid hos logopeden.

Svar på tråden Prematurbarn och språkutveckling