• anyword

    AP eller gränslöshet, vart går gränsen?

    Hej!
    Är ny i forumet, gravid i v 8 och särskilt nyfiken på attachment parenting eftersom jag själv är uppvuxen med en mamma som var mycket mån om anknytningen - hon ammade länge, vi samsov till 10 års ålder och hon sade upp sig från sitt jobb för att bli hemmafru trots att hon var högutbildad.

    När jag tänker tillbaks på min uppväxt och hur det blev ser jag en del problem med hur min mamma valde att göra. Framför allt har det påverkat min och mina syskons relation till vår pappa, eftersom han inte tog (fick ta för mamma?) någon pappaledighet över huvud taget och fick arbeta mycket under hela vår uppväxt för att familjen skulle ha råd med mammas mycket långa ledighet, vilket ledde till att pappa på många sätt blev utanför.

    Som vuxen har han tårögt pratat om detta (det är enda gången jag sett min pappa gråta), hur ledsen han var för att inte ha känt sig delaktig när vi växte upp. Han upplevde det som att mamma "tog" allt. Visst kunde han ha kämpat mer men tror inte han klarade av det då. Det har påverkat mig mycket och jag är fast besluten om att inte utesluta min snälla kille på samma sätt.

    Dessutom upplevde jag mamma som väldigt kontrollerande och gränslös när jag började närma mig tonåren - hon kunde tex. komma in på morgonen och byta binda på mig när jag sov när jag precis fått min första mens, vilket kändes väldigt skamligt och kränkande för en tolvåring. Mamma är en väldigt speciell person som vill väl men har svårt med gränsdragningar och integritet. Som tonåring ledde detta till en hel del strul för mig, eftersom jag hade det väldigt svårt att veta mina egna gränser.

    Jag kan inte säga säkert att det är sammankopplat, men hade en strulig tonårsperiod med få kompisar men en äldre pojkvän som utnyttjade mig sexuellt, självmordsförsök, tidig flytt från föräldrahemmet och hemlöshet i perioder (men inga droger eller särskilt mycket alkohol, vilket nog har bidragit till att jag har ett tryggt och stabilt liv idag.) Jag har idag begränsad kontakt med mina föräldrar och känner att det är viktigt för mig att hålla dem på avstånd, även om jag förstår att allt de gjort var för mitt och mina syskons bästa. 

    Min egen graviditet har fått mig att tänka mycket på de här sakerna. Jag vet inte hur jag själv vill göra med den kommande bebisen. Har gått i terapi i många år och inser att jag inte är samma person som min mamma, men skulle vilja ta den positiva biten av närhet till barnen utan att falla in i kontrollbehov och integritetskränkningar.

    Hur tänker ni kring detta? Är det någon av er som har lite äldre barn och kan berätta hur det ser ut med kontakten? Jag har inga vänner med barn ännu och vill gärna veta hur ni andra ser på detta!

  • Svar på tråden AP eller gränslöshet, vart går gränsen?
  • Drottningen70

    AP handlar om att följa barnets behov. Det din mamma gjorde var att tillgodose sina egna behov av att vara behövd. Finns inget i AP som du behöver vara rädd ska skada eller kränka barnet. Det din mamma sysslade med var nåt helt annat...

  • Natulcien

    Det din mamma höll på med var ju varken Attachment Parenting eller något som främjande anknytningen till någon annan är henne själv. Att utestänga barnets pappa och kränka sitt barns integritet, som din mamma gjorde, är inte AP.

    AP handlar ju om att vara en lyhörd och uppmärksam förälder som månar om anknytning och ser till barnets behov. Man följer bebisens behov, och låter bli allt vad skrikmetoder och scheman heter. Många väljer att amma fritt, samsova och bära bebisen. Men du kan vara en lika lyhörd förälder även om du flaskmatar och sover i varsin säng.

  • Penida

    Du skriver att du har gått i terapi, klokt. Går du fortfarande? Annars kanske det vore ide då mycket känslor kommer till liv nu när du själv är gravid, blir förälder.
    Och nej, det du beskriver där har ingenting med attachment parenting att göra, varför tror du det? Många uppfattar det som en metod och jag kan till viss del förstå varför. Den gränslöshet du beskriver känner jag dock inte igen alls. Dessa föräldrar finns och kan omöjligt luta sig mot AP eller vikten av en trygg anknytning, det de gör har snarare motsatt effekt. AP och anknytningsteori är dessutom inte synonymt. Du kan vara nära och lyhörd för ditt barns behov och signaler utan att för den skull sätta en titel på ditt föräldraskap, varför ska man göra det egentligen?Glad Läs om AP om du finner det intressant, jag skulle hellre läsa om anknytningsterorin och sedan med det i tanke ta det som det kommer.


    Avskyr CIO-metoder
  • Litet My

    Instämmer med övriga. Det din mamma sysslade med har inget med AP att göra. Det går också utmärkt att kombinera AP och att göra pappan delaktig. Hos oss ammade jag medan pappan gjorde allt annat med bebisen när han kom från jobbet och på helgerna, kan nog säga idag 2,5 år senare att det är "pappas flicka".

  • Penida

    När det gäller samsovning och amning som absolut inte är nåt tvång om man väljer att lyssna till Sears eller anknytningsteorin har jag skilda erfarenheter. Jag tror starkt på aknyningsteorin, därför tror jag inte att det bästa för alla är att amma eller samsova. Jag tror att det är helt beroende på vilket barn man får och vilka föräldrarna är (hur kvinnan upplever amning t.ex) och det är en del, kan vara viktig för den enskilda familjen och barnet men anknytning är mer komplext än så och det behöver inte stå och falla med det.
    Hursomhelst, jag ammades väl länge. I 21/2 år. Jag fick samsova med mina föräldrar om jag önskade. Jag minns inte amningen, jag minns däremot att det var tryggt att få ligga jämte mina föräldrar på natten om jag kände att jag ville av olika orsaker. Med detta sagt hade mina föräldrar regler, trodde på frihet under ansvar. Min pappa var lika närvarande som min mamma under min uppväxt, jag är väldigt nära dem båda idag och skulle själv ha mycket svårt att acceptera en man som önskade leva enligt 50-talets modell.
    Vårt första barn bar "konstant" i 6 månader (när hon inte sov och faktiskt var nöjd på golvet). Hon ammades i 6 månader (kombinerade med flaska från 6 veckor) men fick ersättning i 2 år om jag minns rätt. Hon samsov med oss i samma säng tills hon var ett år, sedan i en säng jämte vår. Vid 2 års ålder flyttade hon till eget rum. Det gick hur bra som helst. Idag är hon sju år, slutar snart förskoleklass och jag vet att alla säger det men hon verkar i alla fall vara en mycket trygg unge och självständig för sin ålder.
    Det är samma sak med vårt andra barn men han bars inte (avskydde allt vad sjalar och selar hette) och samsov bara i perioder han visade att han behövde det. Han ammades dock i 1 år, helammning 6 månader.
    Pappan och jag delar ansvaret för barnen och delade föräldraledigheten.
    Utgå från barnet men också er själva men försök hitta en balans, hur man mår i det man gör påverkar också och barn är olika så lägg inte allt för stort fokus på sådant innan barnet ens är här. Ha en plan men var inte rädd för att ändra den om barnet inte alls är med på noterna eller det inte känns rätt för er.
    Grattis till graviteten{#emotions_dlg.flower}


    Avskyr CIO-metoder
  • anyword

    Tack allihop för snälla svar! Anledningen till att jag kopplar ihop min uppväxt med AP är att jag tror (eller, tja, vet) att min mamma verkligen innerst inne trodde att allt hon gjorde var för mitt och mina systrars bästa. Redan från första början när jag kom i kontakt med AP och anknytningsteori så såg jag att det var så min mamma VILLE att det skulle vara och trodde att det faktiskt var.

    Tyvärr hade hon själv en knepig uppväxt med två psykiskt sjuka föräldrar och gjorde verkligen allt hon kunde för att ge oss den närhet och föräldrakontakt hon själv saknat. Det är naturligtvis lätt att det blir fel när man inte har några riktigt bra förebilder, vilket också är anledningen till att jag själv funderar mycket nu under graviditeten. 

    Själv tycker jag allt trams om skrikmetoder är rappakalja men skulle aldrig våga samsova med ett barn eftersom min kille sover djupt och är väldigt tung, har själv vaknat flera nätter och nästan kvävts av att han sover på mig men det är ju en helt annan historia.

  • Drottningen70
    anyword skrev 2014-06-07 21:14:57 följande:
    Tack allihop för snälla svar! Anledningen till att jag kopplar ihop min uppväxt med AP är att jag tror (eller, tja, vet) att min mamma verkligen innerst inne trodde att allt hon gjorde var för mitt och mina systrars bästa. Redan från första början när jag kom i kontakt med AP och anknytningsteori så såg jag att det var så min mamma VILLE att det skulle vara och trodde att det faktiskt var.

    Tyvärr hade hon själv en knepig uppväxt med två psykiskt sjuka föräldrar och gjorde verkligen allt hon kunde för att ge oss den närhet och föräldrakontakt hon själv saknat. Det är naturligtvis lätt att det blir fel när man inte har några riktigt bra förebilder, vilket också är anledningen till att jag själv funderar mycket nu under graviditeten. 

    Själv tycker jag allt trams om skrikmetoder är rappakalja men skulle aldrig våga samsova med ett barn eftersom min kille sover djupt och är väldigt tung, har själv vaknat flera nätter och nästan kvävts av att han sover på mig men det är ju en helt annan historia.



    I sverige använder vi bara ett begrepp, men internationellt så skiljer man på cosleeping och bedsharing. Samsovning (cosleeping) är fullt möjligt utan att man delar säng. (Bedsharing) huvudsaken är att barnet befinner sig nära, i en vagga el spjälsäng i direkt anslutning till vuxensängen. Så att barnet hör era andetag, uppfattar er lukt och er närvaro. Att man enkelt kan slänga ned en hand för att smeka och beröra barnet om han behöver lugnas.
  • Penida
    anyword skrev 2014-06-07 21:14:57 följande:
    Tack allihop för snälla svar! Anledningen till att jag kopplar ihop min uppväxt med AP är att jag tror (eller, tja, vet) att min mamma verkligen innerst inne trodde att allt hon gjorde var för mitt och mina systrars bästa. Redan från första början när jag kom i kontakt med AP och anknytningsteori så såg jag att det var så min mamma VILLE att det skulle vara och trodde att det faktiskt var.

    Tyvärr hade hon själv en knepig uppväxt med två psykiskt sjuka föräldrar och gjorde verkligen allt hon kunde för att ge oss den närhet och föräldrakontakt hon själv saknat. Det är naturligtvis lätt att det blir fel när man inte har några riktigt bra förebilder, vilket också är anledningen till att jag själv funderar mycket nu under graviditeten. 

    Själv tycker jag allt trams om skrikmetoder är rappakalja men skulle aldrig våga samsova med ett barn eftersom min kille sover djupt och är väldigt tung, har själv vaknat flera nätter och nästan kvävts av att han sover på mig men det är ju en helt annan historia.
    Hur känner barnets pappa? Var är du nu, sett till terapi?

    Samsovning kan innebära så mycket mer än att sova tillsammans i samma säng som Drottningen skriver. Dessutom kan ju föräldrar dela på sig under en kort period om de anser det vara för barnets bästaGlad det finns flera lösningar.
    Avskyr CIO-metoder
  • anyword

    Tack för gratulationerna! Angående samsovning så hade vi redan tänkt ha vaggan i sovrummet men törs som sagt inte ha bebisen direkt i sängen. Min kille (blivande man) är en varm och kärleksfull person som gärna vill ha stor del av sin tid med barnet. Vi kommer att dela föräldrapenningen lika och har pratat om att försöka lägga upp det så att han får delar av tiden hemma även under den tidigare perioden (vi har båda flexibla jobb med möjlighet att jobba deltid och hemifrån). Han tycker det vore så mysigt att också få vara med och flaskmata, hade han kunnat amma själv hade han gjort det men jag kanske får pumpa ut lite mjölk åt honom.

    Jag har mitt inskrivningsmöte hos barnmorskan på måndag och ska ta upp det här med terapi då. Har inte känt att jag behövt det de senaste åren eftersom jag mått väldigt bra, men inser att den nya graviditeten kan riva upp en del gamla sår som jag inte vill ska påverka bebisen. Är framför allt orolig över känslan att inte riktigt ha en stabil modersfigur att se upp till, hur mycket man än vill väl hade det känts så bra att ha någon förebild!

  • Penida
    anyword skrev 2014-06-07 22:25:35 följande:
    Jag har mitt inskrivningsmöte hos barnmorskan på måndag och ska ta upp det här med terapi då. Har inte känt att jag behövt det de senaste åren eftersom jag mått väldigt bra, men inser att den nya graviditeten kan riva upp en del gamla sår som jag inte vill ska påverka bebisen. Är framför allt orolig över känslan att inte riktigt ha en stabil modersfigur att se upp till, hur mycket man än vill väl hade det känts så bra att ha någon förebild!
    Tummen upp! Jag tror det kommer gå jättebra för dig/er med tanke på din inställning. Lycka till{#emotions_dlg.flower}
    Avskyr CIO-metoder
  • Stjärnfall76

    Man ska följa barnets behov. Det innebär alltså inte alltdi barnets vilja, så det är absolut inte samma som fri fostran.

    Tycker din mamma gick över gränsen med bindan.... man måste ju känna och respektera barnets integritet.

    Att vänta med dagis tyckere jag är AP, men båda föräldrarnas vija måste respekteras för det optimala är ju om båda är hemma. Förskolan kan inte vara AP, det är helt omöjligt med storlken på barngrupperna idag. Där är barnen ett av ett kollektiv och det har ju inget med AP att göra. Låängt ifrån. Det är bra om man har möjlighet att vänta och använda det sparsamt.

  • Stjärnfall76

    Glömde skriva att det int är AP för att man samsover, det är så mycket mer. Att se barnets behov. Och din mamma var inte dirkt AP....

Svar på tråden AP eller gränslöshet, vart går gränsen?