• Tuttfia

    Sex efter förlossningen, när?

    Födde min pojke 12/2 alltså för 15 dagar sedan.

    Blev sydd med några få stygn, har slutat blöda för några dagar sedan, när törs man prova ha sex igen?

    Måste man vänta någon speciell tid eller hur länge väntade ni som blev sydd?

  • Svar på tråden Sex efter förlossningen, när?
  • sofin526

    Med första barnet blev jag sydd 8 stygn. Då väntade vi i 5 veckor och det gick bra. Dock fick jag en rejäl blödning efteråt så i efterhand borde vi nog ha väntat ett litet tag till.

    Andra barnet blev jag inte sydd. Då hade vi sex igen efter 3 veckor. Gick jättebra.

  • Anonym (G)
    sofin526 skrev 2016-02-27 16:01:26 följande:

    Med första barnet blev jag sydd 8 stygn. Då väntade vi i 5 veckor och det gick bra. Dock fick jag en rejäl blödning efteråt så i efterhand borde vi nog ha väntat ett litet tag till.

    Andra barnet blev jag inte sydd. Då hade vi sex igen efter 3 veckor. Gick jättebra.


    OT - upplevde du känslan annorlunda efter 1:an o 2:an mot tidigare?
  • sofin526
    Anonym (G) skrev 2016-02-27 16:07:01 följande:
    OT - upplevde du känslan annorlunda efter 1:an o 2:an mot tidigare?
    Ja, helt annars känsla än innan jag fick barn. Är mycket känsligare nu vilket bara är positivt. Sedan ser ju underlivet lite annorlunda ut också eftersom jag syddes efter första förlossningen.
  • Anonym (M)

    Jag blev sydd på yttre blygläppen (alltså inget invändigt) och slutade blöda efter 1 vecka och avslaget avtog helt efter 4 veckor och då hade vi sex och det var ingen skillnad alls från innan jag blev gravid =)

    Om man har avslag kvar så rekommenderas man att använda kondom om man absolut inte kan vänta till det är borta helt och hållet.

    Gjorde min efterkontroll 5 veckor efter förlossningen och då va stygnen borta helt och underlivet var helt återställt.

Svar på tråden Sex efter förlossningen, när?