• KCEG

    Lågt AMH och 11 äggblåsor?

    Hej!
    Hur ser ni med erfarenhet eller kunskap i ämnet kring fertilitet på ett AMH värde på 0,67 och 11 äggblåsor på en 33 åring?
    Min dr sa att jag ligger lågt, och menar på att det är trögare för oss men inte omöjligt. Hur trögt då undrar man ju då?

    Vi började i Januari förra året (2016) blev gravida i April, som slutade i MA i vecka 20 i Augusti. Blev gravida igen i december.. som varade i en dag innan det blev ett mf. 

    Vi fortsätter vår kamp... men blev såklart jätte ledsen och besviken över det här. Hoppas på en ny frisk graviditet igen såklart.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-15 13:43
    Ska tillägga att jag har 11 äggblåsro totalt, 5 på ena och 6 på andra.

  • Svar på tråden Lågt AMH och 11 äggblåsor?
  • Anonym (nyfiken)

    Jag är nästan 10 år äldre än dig, och har lite mer i AMH, 1.1, men ska också säga det kan variera bland olika mätningar, varför vet jag inte. Alltså du kan ha 0,67 idag och om två månader kan det gått upp. Så kolla fler gånger. Det har hänt mig.
    Senaste halvåret har jag haft mellan 8-12 blåsor per månad.
    Med det sagt, så tänker jag det finns chanser för er i framtiden, även om det kanske är något lågt om det värdet stämmer, iom att du är 33 år. MEN, dina ägg är rätt unga, så det talar för mer än emot.

    Mycket tråkigt höra att du kom ända till vecka 20 innan du fick veta att det blivit missfall, beklagar. Det positiva i allt är att du vet att du kan bli gravid.

    Ge inte upp!

  • KCEG
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-03-15 15:25:22 följande:

    Jag är nästan 10 år äldre än dig, och har lite mer i AMH, 1.1, men ska också säga det kan variera bland olika mätningar, varför vet jag inte. Alltså du kan ha 0,67 idag och om två månader kan det gått upp. Så kolla fler gånger. Det har hänt mig.
    Senaste halvåret har jag haft mellan 8-12 blåsor per månad.
    Med det sagt, så tänker jag det finns chanser för er i framtiden, även om det kanske är något lågt om det värdet stämmer, iom att du är 33 år. MEN, dina ägg är rätt unga, så det talar för mer än emot.

    Mycket tråkigt höra att du kom ända till vecka 20 innan du fick veta att det blivit missfall, beklagar. Det positiva i allt är att du vet att du kan bli gravid.

    Ge inte upp!


    Okej, ja då kanske det kan vara värt att gå tillbaka till kliniken om inget är förändrat efter sommaren. De menade att provrörsbefruktning är ett alternativ till hösten om vi själva vill. 
    Jag hoppas ju på att vi ska lyckas få en levande bebis nästa gång såklart.. 
  • emhu

    Jag har MYCKET lågt AMH, knappt mätbart (30 år gammal) och börjar ivf-behandling om 2 veckor ca. Min läkare hoppas på att få ut 3-4 ägg på maxdos Menopur. Sist jag var på VUL hade jag 2 små äggblåsor på varje äggstock men har inte haft någon egen ägglossning sedan juli förra året. Vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av det men 11 äggblåsor totalt låter lovande i mina öron :)

  • Anonym (nyfiken)
    KCEG skrev 2017-03-15 17:03:41 följande:
    Okej, ja då kanske det kan vara värt att gå tillbaka till kliniken om inget är förändrat efter sommaren. De menade att provrörsbefruktning är ett alternativ till hösten om vi själva vill. 
    Jag hoppas ju på att vi ska lyckas få en levande bebis nästa gång såklart.. 
    Vid ivf säger läkarna att det är optimalt med 5-15 blåsor, så Ts, det låter bra ur den synvinkeln med dina 11. Det varierar ju från månad till månad också, antalet blåsor. Ja, gå du tillbaka om inget förändrar sig.
    emhu skrev 2017-03-15 18:27:12 följande:

    Jag har MYCKET lågt AMH, knappt mätbart (30 år gammal) och börjar ivf-behandling om 2 veckor ca. Min läkare hoppas på att få ut 3-4 ägg på maxdos Menopur. Sist jag var på VUL hade jag 2 små äggblåsor på varje äggstock men har inte haft någon egen ägglossning sedan juli förra året. Vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av det men 11 äggblåsor totalt låter lovande i mina öron :)


    Lycka till med din ivf!

    Ska själv göra ivf snart med Menopur, och min läkare tror 5-6 ägg på mig. Men du är också ung, som Ts, och det är ju kvaliten som är viktig, så det låter som ni båda har bra chanser!
  • Medah

    Hi.im meedi.im alsk 30 with .7 AMh .got 3 2 stimulationa bit only one egg on each side but unfortunately the side priducing better egg is blocked and the other which is opem , does not have any reserve

  • KCEG
    Anonym (nyfiken) skrev 2017-03-16 15:23:29 följande:

    Vid ivf säger läkarna att det är optimalt med 5-15 blåsor, så Ts, det låter bra ur den synvinkeln med dina 11. Det varierar ju från månad till månad också, antalet blåsor. Ja, gå du tillbaka om inget förändrar sig.Lycka till med din ivf!

    Ska själv göra ivf snart med Menopur, och min läkare tror 5-6 ägg på mig. Men du är också ung, som Ts, och det är ju kvaliten som är viktig, så det låter som ni båda har bra chanser!


    Uppdatering!

    Efter sommaren gick jag tillbaka till kliniken... eller vi bytte klinik. Gjorde en hysteroskopi (tror jag det heter) där man går in med en kamera, för att se att allt ser bra ut. Från den undersökningen visade det sig att jag har två äggledare MEN bara en öppen, den ena har ingen gång. Det är medfött. Så vi spolade den, ingenting hjälpte.

    I november fick jag testa med letrozol och ovitrelle, hände inget.

    I december gör vi rond två och döm om min förvåning när jag började året 1/1 med att plussa!

    Är i vecka 16 nu och än så länge är allt bra.
  • Anonym (nyfiken)
    KCEG skrev 2018-03-23 12:27:36 följande:
    Uppdatering!

    Efter sommaren gick jag tillbaka till kliniken... eller vi bytte klinik. Gjorde en hysteroskopi (tror jag det heter) där man går in med en kamera, för att se att allt ser bra ut. Från den undersökningen visade det sig att jag har två äggledare MEN bara en öppen, den ena har ingen gång. Det är medfött. Så vi spolade den, ingenting hjälpte.

    I november fick jag testa med letrozol och ovitrelle, hände inget.

    I december gör vi rond två och döm om min förvåning när jag började året 1/1 med att plussa!

    Är i vecka 16 nu och än så länge är allt bra.
    Det är ju kanon, grattis! Förstod det på nåt sätt skulle gå bra för dig med din ålder. Vi gjorde ju ivf förra maj, och även om jag hade flera ägganlag på var sida så blev det inte fler än tre totalt, och inget befruktat tyvärr. Så jag är svårstimulerad, och är lite irriterad på klinik att de inte gjorde icsi, alltså petar in spermien när det blir få ägg. 

    Men men. livet går vidare... ska göra äggdonation istället:) 
  • KCEG

    Hej! Vad tråkigt, varför gjorde de så och inte befruktade äggen?

    Äggdonation har jag läst en del om, men långt ifrån fullärd.

    När har ni planer på att starta den resan?


    Anonym (nyfiken) skrev 2018-03-24 15:55:15 följande:

    Det är ju kanon, grattis! Förstod det på nåt sätt skulle gå bra för dig med din ålder. Vi gjorde ju ivf förra maj, och även om jag hade flera ägganlag på var sida så blev det inte fler än tre totalt, och inget befruktat tyvärr. Så jag är svårstimulerad, och är lite irriterad på klinik att de inte gjorde icsi, alltså petar in spermien när det blir få ägg. 

    Men men. livet går vidare... ska göra äggdonation istället:) 


  • Anonym (nyfiken)
    KCEG skrev 2018-04-04 09:18:03 följande:

    Hej! Vad tråkigt, varför gjorde de så och inte befruktade äggen?

    Äggdonation har jag läst en del om, men långt ifrån fullärd.

    När har ni planer på att starta den resan?


    Ja det kan man fråga sig, borde legat på mer där innan, men sambons fiskar såg så bra ut tyckte dom. Men det finns ju nån anledning till att vi inte lyckats själva på flera år, det borde de räknat ut. På deras hemsida står, såg jag i efterhand, att de petar in spermien om det blir "låg befruktningsgrad", alltså få ägg tex.

    Nåja. Vi ska eventuellt åka redan om ca 2 veckor! Beror på när mens kommer, och då startas min behandling.
Svar på tråden Lågt AMH och 11 äggblåsor?