• Msaaa

    Är relationen för trasigt för att laga?

    Ps, långt inlägg!

    Har en sambo sedan 4,5 år tillbaka. Har en dotter på 2,5 och en son på 9 mån. När jag var gravid med första barnet kom jag på min sambo med att bruka kokain. Han ljög tills jag la fram bevis då erkände han. Han lovade att det var sista gången. Tyvärr har sista gången blivit allt för många gånger och har kommit på honom så många gånger under dessa år. När jag och barnen är hemma, ligger å sover, drar han en lina ute i garaget för att dämpa sin ångest. Han har adhd och kanske något mer som inte är utrett. Han har lixom valt bort saker med familjen för att han varit uppe och knarkat en hel natt, ljuger för mig och säger att han är dålig/sjuk fram tills ja hittat bevis och kastat i ansiktet på honom. Ja sa att sista chansen är familjerådgivning och vi testa det. När de framkom att han hållt på med droger sedan han var 16 år, är nu 28, så ville hon att han skulle gå vidare till en beroendeklinik. Han gjorde aldrig det. Jag hittade sedan på hans telefon när den låg på bordet, olåst, ett mejl som ja kollade upp. Gjorde mig medlem från den sidan det kom, gjorde en fejkprofil och sökte upp hans konto. Det var på en sexdejtingsida. Konfronterade honom och han sa att han gjort de någon natt när han tagit kokain och att det var minst ett år sen. Hur kan jag ens lita på det efter allt??? Han hade skrivit med tjejer där men tagit bort allt. Nu har han inte hållt på.med droger på något år, men jag kan inte gå vidare. Der inte samma person längre, han har verkligen varit ett svin mot mig, gått på mig som någon gammal dörrmatta. I övrigt hjälper han inte till något alls i hemmet, handlar någon enstaka gång. Äter aldrig gemensamt med mig eller barnen. Tänker mest på sig själv även om barnen var planerade och gemensamt beslut. Känns som jag är på sluttampen och bara väntar på ett tillfälle att gå vidare. Känns som de hade varit lättare om man träffat någon annan att lixom avsluta relationen för jag velar ändå fram och tillbaka. Även om hag inte har känslor de känner jag ju och det vet han om. Men han kräver att jag ska vara trevlig och försöka så länge jag bor här annars finns de ju absolut ingen chans till att de ska bli bättre menar han. Är själv skilsmässobarn och vet att livet kan bli fantastiskt för det! Jag känner mig så trasig. Känns som de hade varit skönt att ha något eget, bara få komma hem i lugn och ro, bara tänka på barnen och slippa bli drenerad på energi av honom som jag ständigt blir. Jag kan inte lämna nu när jag är föräldraledig så ser fram emot jobbet. Se hur livet kommer bli då, om han fortfarande är så lite engagerad. Känns som mitt beslut blir enklarw när jag vet att jag klarar mig själv ekonomsikt. Men han tycker det är jag som förstör den här familjen om vi går isär. De kan ja tycka han borde tänkt på innan. I övrigt så är han ingen romantisk person, verkar inte ha något intresse i mig direkt mer än att jag ska ta hand om honom som hans morsa typ. Ae blir så trött ibland. Kom gärna med lite tankar, idéer och pepp. Behöver allt just nu!

    Kram

  • Svar på tråden Är relationen för trasigt för att laga?
  • Msaaa

    Tänkte även tillägga att han inte vill utreda eventuella diagnoser då han skyller på att det sätter käppar i hjulet för honom på jobbet. Sedan första barnet föddes har jag nog fått sovmorgon TVÅ gånger totalt, ingen omtanke gentemot mig. Hade vi inte haft barn ihop hade det varit ett lätt beslut! Han sa häromveckan att han tänker ibland på att köra ihjäl sig eller nått för att de skulle bli så mycket lättare för alla. Vet ju att han mår psykiskt dåligt och jobbar mycket då han är egen sedan 1,5 år tillbaka. Men vill man inte umgås med sin familj? Sina barn? Vill man så tar man sig ju den tid man kan känner jag. Ja vet varken ut eller in längre. Blä säger jag bara

  • bananmilkshake

    Alltså nä. Han har förbrukat sina chanser för länge sedan. Dina barn ska väl inte växa upp med en självmedicinerande (även om han säger han slutat), respektlös, oengagerad person som är helt ointresserad av dom?! Med lite otur kommer dom ju bli likadana som föräldrar själva!

  • nnnnnnnn

    Han måste inte berätta om diagnoserna på jobbet. Det enda som kan hända är att han får bättre kontroll själv över sina behov.
    Om han medicinerar sig själv med knark så är det bättre att utreda och testa medicin. Priset borde väl locka om inte annat... Istället för att slösa familjens pengar på knark, kan han må bättre genom att ta ADHD-mediciner som gör att ångesten dämpas.

    Han verkar skylla ifrån sig = inte förändringsbenägen = inget kommer ändras... Är du beredd att "stå ut" resten av ditt liv?

    Annars får du ställa krav tex utredning + testa mediciner

  • Msaaa

    Ja jag är ju rädd för att dom ska ta efter hans beteenden..

    Hans behörigheter skulle omprövas om han blev diagnostiserad och skyllet mycket på det för att slippa.. allt känns som undanflykter. Därför de känns som ja börjat omprioritera och börjar tänka på mig själv nu

  • Msaaa

    Har krävt att han ska gå på utredning men han vill inte. Jag borde lämnat för länge sen men är svårt att ta steget när han tjatar mig tillbaka varje gång och lägger fram det som att jag inte försöker och bara förstör för familjen. Han har lovat och lovat att göra saker som att gå och prata med någon psykolog iallafall och börja där, men han skjuter bara på det hela tiden. Säger att han inte hinner när han jobbar mycket..

Svar på tråden Är relationen för trasigt för att laga?