• Anonym (Tips?)

    Barn som inte vill somna?

    Min bebis vill inte sova. Eller snarare, hen somnar i famnen efter matning på kvällen, och sover lugnt och tryggt. Så fort vi lägger ned i babynestet vaknar bebis igen. Hur kan man jobba med det så bebisen känner sig lugnare att sova även när man byter till babynestet? Blöja är bytt och det är en rejält lugn stund med vyssning innan bebis läggs ned.

    Alla tips tas emot för kvällsro!

  • Svar på tråden Barn som inte vill somna?
  • Anonym (R)

    Man struntar i det, bebisen vill ju uppenbarligen ha närhet, ge den det då. Det kommer definitivt en tid då den inte kommer sova i famnen . Vår dotter var så till hon va drygt 10 månader sen lyckades jag lägga ner henne i vår säng och oftast gå därifrån. Följ bebisen.

  • lövet2

    Hon gör som hon ska. Det är normalt. En baby är programmerad att somna mitt i maten i en trygg famn. När babyn blir större och förvandlas till småbarn, då börjar de där instinkterna att försvinna, och då kan barnet vänja sig vid att somna i sängen.

    Det som funkat här, är att bädda på golvet i köket eller TV-rummet. Då har jag lagt ned den sovande babyn på filten i samma rum som den somnat. Samma ljus, samma ljud. Jag har kunna lägga ned babyn och klappa om lite om den visat tecken på att vakna till. Sedan har jag bara dämpat ljuset lite och sysslat med mitt. Om babyn vaknat har jag ammat igen eller bara klappat om, beroende på vad som verkat bäst just då. När jag själv lagt mig på kvällen har jag tagit med babyn.

  • Anonym (Hnb)

    Det lyckades vi med först vid 5 månader och endast om jag fortfarande låg precis bredvid. Soffan uppbullad med kuddar så det känns som famnen och gärna intryckt sover vår 3-åring bäst än idag. Nåja, vid 15 sover han väl både själv, hela nätter och längre än kl.6.  

  • Anonym (Tips?)
    Anonym (R) skrev 2021-11-20 22:17:45 följande:

    Man struntar i det, bebisen vill ju uppenbarligen ha närhet, ge den det då. Det kommer definitivt en tid då den inte kommer sova i famnen . Vår dotter var så till hon va drygt 10 månader sen lyckades jag lägga ner henne i vår säng och oftast gå därifrån. Följ bebisen.


    Jo, det är så vi gör med. Såklart. För några dagar sedan funkade nestet dock fint att sova lugnt i. Men det kanske kan variera fram och åter. Dagtid är det också lugnt, det är just på kvällar det här händer.

    Försöker mest förstå (och blidka BVC som inte gillar att bebis sov på en och inte på egen plats nattetid...).
  • Anonym (Tips?)
    lövet2 skrev 2021-11-20 22:26:39 följande:

    Hon gör som hon ska. Det är normalt. En baby är programmerad att somna mitt i maten i en trygg famn. När babyn blir större och förvandlas till småbarn, då börjar de där instinkterna att försvinna, och då kan barnet vänja sig vid att somna i sängen.

    Det som funkat här, är att bädda på golvet i köket eller TV-rummet. Då har jag lagt ned den sovande babyn på filten i samma rum som den somnat. Samma ljus, samma ljud. Jag har kunna lägga ned babyn och klappa om lite om den visat tecken på att vakna till. Sedan har jag bara dämpat ljuset lite och sysslat med mitt. Om babyn vaknat har jag ammat igen eller bara klappat om, beroende på vad som verkat bäst just då. När jag själv lagt mig på kvällen har jag tagit med babyn.


    Men det är ju det jag försökt. Nestet är 50 cm från där jag

    ammar/matar. Den förflyttningen räcker.
  • lövet2
    Anonym (Tips?) skrev 2021-11-20 22:29:44 följande:
    Men det är ju det jag försökt. Nestet är 50 cm från där jag
    ammar/matar. Den förflyttningen räcker.
    Har du för tyst och mörkt? Nu vet jag ju inte hur gammal din baby är, men ju mindre babyn är, desto sämre sover den i tystnad och mörker.
  • Anonym (Hnb)
    Anonym (Tips?) skrev 2021-11-20 22:28:09 följande:
    Jo, det är så vi gör med. Såklart. För några dagar sedan funkade nestet dock fint att sova lugnt i. Men det kanske kan variera fram och åter. Dagtid är det också lugnt, det är just på kvällar det här händer.

    Försöker mest förstå (och blidka BVC som inte gillar att bebis sov på en och inte på egen plats nattetid...).
    Men strunt i Bvc! De tycker en himla massa, men de bestämmer inte hur du gör med ditt barn. Eller nån av oss andra. Man gör vad som funkar bäst. Kvällsoro är ökänt för de flesta. Gudars vad vi smugit med sonen till och från soffa, nestet, kuddar, alla varianter. Bakgrundsljud kan funka. Vi har tv:n på svagt. Och som sagt, väldigt "inboad". Värma nestet med vetekudde först kan också funka.
  • EpicF
    Anonym (Tips?) skrev 2021-11-20 22:28:09 följande:

    Jo, det är så vi gör med. Såklart. För några dagar sedan funkade nestet dock fint att sova lugnt i. Men det kanske kan variera fram och åter. Dagtid är det också lugnt, det är just på kvällar det här händer.

    Försöker mest förstå (och blidka BVC som inte gillar att bebis sov på en och inte på egen plats nattetid...).


    Strunt i vad BVC säger och gör det som är bäst för just din bebis. Vilket är att sova i din famn, där h*n är tryggast.
  • Anonym (R)

    Jag lovar din bebis kommer inte behöva somna i din famn för övrigt. Jag kände så med dottern men det gick ju tillslut. Så här i efterhand förstår jag inte all min oro över att hon sov jämt i vår famn. BVC ska bara strunta i hur ni gör. Jag samsov till och med på Bb med bebisen, ingen kommenterade det. Hon vägrade sova i baljan.

Svar på tråden Barn som inte vill somna?