• Anonym (Elodie)

    Abort eller inte? Hjälp!

    Hej, jag är en 41-årig kvinna, gick och har två barn 12 och 16 år gamla. Efter en del biverkningar av kopparspiral valde jag att ta ut den i september månad förra året. Allt gick bra och jag ville landa lite i beslutet vilket preventivmedel jag ska välja istället. Väl nu de senaste 10 dagarna märker jag att mina bröst ömmar, smärta i magen och en försenad mens, 3 dagar. Tar grav. test som visar att jag är gravid. Jag faller samman, inget som vi planerat. Min man stöttar mig till fullo hur jag än väljer att göra. Jag delas mellan känslor, tänk om jag ångrar mig vilket beslut det än blir. Tänker på att mina barn är så stora och ålderskillnaden, en ny start och börja om. Blir inte klok. Ni som gjort abort eller valt att behålla barnet trots allt? Hur gjorde ni, tog er igenom? Tankar? ????

  • Svar på tråden Abort eller inte? Hjälp!
  • Anonym (Syster)

    Orkar du verkligen börja om....? De äldre syskonen kommer säkert älska sitt syskon, men det kommer dröja många år innan de verkligen har något gemensamt.

    Jag skulle ha gjort abort. Med så stora barn redan så känns det väl som att man är lite klar med den biten.

  • Anonym (Elodie)

    Min man har tidigare velat ha flera barn men jag har bestämt mig för att det inte ska bli fler och det har han accepterat. Känner att jag inte skulle ha ork med fler. Har för några år sen varit utbränd och det har lämnat sina spår. Jag har inte samma ork som tidigare. 

  • Anonym (S)

    Usch vad jobbigt! Har du gjort abort någon gång? Hur upplevde du det då? Själv har jag gjort två aborter. Ena gången kände jag verkligen Nej Nej NEEEEEEJ kring graviditeten, ville göra abort så fort som möjligt. Kändes som att en inkräktare tagit över min kropp. Den kirurgiska aborten gick snabbt och smärtfritt. Efteråt kände jag enbart lättnad.

    ...men den andra gången ville jag egentligen inte alls göra abort. Jag ville behålla barnet och se denne växa upp. Min partner var däremot inte alls med på noterna, och jag förstår honom, för jag var vid det läget student och han timmis. Vi bodde i en liten studenlägenhet och läget var verkligen inte optimalt. Jag grät medan jag rullades in i operationsrummet. Efteråt kände jag mig rätt okej ändå.

    Hur känner du rent spontant kring att vara gravid och få ett nytt barn ...nu? Att börja om, att utmattningen kanske kommer tillbaka o.s.v. Att när barnbarnen kommer kanske det inte alls kommer orkas med som ni egentligen vill, om ni kanske har en strulig tonåring att ha och göra med.

    ...eller känns det snarare positivt? Ännu ett barn att följa och älska, nu med ännu mer skinn på näsan, en ännu längre relation i bagaget o.s.v? 

    Jag hade nog funderat i de banorna.

  • Anonym (Lisa)

    Känns abort som bra alternati?Det är bara du som bestämmer detta.

  • maengs

    Din man verkar väldigt stöttande och jag ser inte det som ett problem att barnen är lite större, då kan de ju hjälpa till lite med bebisen kanske? Ibland känns allt väldigt stort och läskigt när man precis blivit oplanerat gravid men ofta tror jag att det mesta går att lösa efter hand när chocken lagt sig.Jag kände redan tidigt i mina graviditeter att jag knöt an till barnet och ville skydda det.  Jag skulle välkomna barnet och avstå från abort om jag var du. Mvh Maria 

  • Anonym (P)

    Hej! Hur gick det för dig Elodi? Jag är i samma situation?

  • Anonym (Syster)
    Anonym (Elodie) skrev 2022-02-16 06:48:08 följande:

    Min man har tidigare velat ha flera barn men jag har bestämt mig för att det inte ska bli fler och det har han accepterat. Känner att jag inte skulle ha ork med fler. Har för några år sen varit utbränd och det har lämnat sina spår. Jag har inte samma ork som tidigare. 


    Där har du svaret. Det blir inga fler.
  • Anonym (Hella)

    Jag är 40 plus och var i samma situation som dig tills denna vecka. Vi har valt att avbryta graviditeten och fokusera på de barn vi har och kommande barnbarn som vi vill orka med. Jättesvårt beslut men tror det blir bäst i slutändan.

Svar på tråden Abort eller inte? Hjälp!