• Anonym (Anonym)

    Blir jag medskyldig?

    Min man använder droger dagligen och odlar dessutom hemma i perioder, jag funderar på att ringa polisen och anmäla honom. Kommer jag att räknas som medskyldig eftersom jag vet om att det här pågått i vårt hem eller kan jag i så fall komma undan om jag låtsas som att jag bara råkat hitta sakerna?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-18 15:02
    Vi har ett barn också, riskerar vi båda en orosanmälan i så fall?

  • Svar på tråden Blir jag medskyldig?
  • Anonym (U)

    Sålänge du själv inte använder droger har du väl ej gjort nåt fel

    Finns ingen skyldighet att anmäla vad jag vet, så kan ej råka illa ut för ej gjort det tidigare

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (U) skrev 2022-02-18 14:55:54 följande:

    Sålänge du själv inte använder droger har du väl ej gjort nåt fel

    Finns ingen skyldighet att anmäla vad jag vet, så kan ej råka illa ut för ej gjort det tidigare


    Jag tänker eftersom det är i vårt gemensamma hem, att jag skulle kunna anses ansvarig. Jag använder inte droger nej.
  • Anonym (asdf)

    Jag skulle föreslå att du börjar med att skilja dig och flytta isär. Därefter kommer polisanmälan.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (asdf) skrev 2022-02-18 14:57:37 följande:

    Jag skulle föreslå att du börjar med att skilja dig och flytta isär. Därefter kommer polisanmälan.


    Om vi flyttar isär finns inga bevis för tillverkningen längre. Bara för missbruk.
  • Anonym (U)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 14:57:11 följande:
    Jag tänker eftersom det är i vårt gemensamma hem, att jag skulle kunna anses ansvarig. Jag använder inte droger nej.
    Svårt. Din sambo kan ju också bli väldigt arg om han inser du anmält, och ge igen genom att hävda du hjälpte till
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (U) skrev 2022-02-18 15:00:27 följande:
    Svårt. Din sambo kan ju också bli väldigt arg om han inser du anmält, och ge igen genom att hävda du hjälpte till
    Ja, det kan han så klart men mina fingeravtryck finns inte på sakerna och ett urinprov bevisar att jag är ren. Jag hoppas i så fall att polisen tänker utifrån vad som är rimligt.
  • Anonym (L)

    Medskyldig vet jag inte om du kommer räknas som. Skulle tro att ni båda riskerar en orosanmälan. Du har ju vetat om detta hela tiden, liksom. Så länge man inte är en missbrukare hade jag dock inte gjort någon sådan orosanmälan. Inte som att man anmäler föräldrar som tar ett glas lite då och då. Är en annan sak om man är en missbrukare.

    Jag hade dock börjat med att göra slut, främst för din mans skull. Han vill nog inte vara tillsammans med någon som kan tänka sig att skvallra och anmäla honom till polisen. Själv hade jag absolut inte gjort så mot min partner. Han tar droger ibland och jag vet om det. Skulle aldrig svika honom och ringa polisför en sådan sak. Golare har inga polare. Gör slut. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2022-02-18 15:37:31 följande:

    Medskyldig vet jag inte om du kommer räknas som. Skulle tro att ni båda riskerar en orosanmälan. Du har ju vetat om detta hela tiden, liksom. Så länge man inte är en missbrukare hade jag dock inte gjort någon sådan orosanmälan. Inte som att man anmäler föräldrar som tar ett glas lite då och då. Är en annan sak om man är en missbrukare.

    Jag hade dock börjat med att göra slut, främst för din mans skull. Han vill nog inte vara tillsammans med någon som kan tänka sig att skvallra och anmäla honom till polisen. Själv hade jag absolut inte gjort så mot min partner. Han tar droger ibland och jag vet om det. Skulle aldrig svika honom och ringa polisför en sådan sak. Golare har inga polare. Gör slut. 


    Det finns inga bevis på att jag har vetat om det, jag kan lika gärna ha råkat hitta hans saker av en slump. Som jag skrev förut så använder jag inte droger alls. Han tar däremot droger dagligen sedan många år tillbaka, med korta avbrott för då han råkar ha slut på dem.

    Vad han vill eller inte vill är inte något som du behöver oroa dig för däremot.
  • Anonym (L)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-18 15:47:50 följande:
    Det finns inga bevis på att jag har vetat om det, jag kan lika gärna ha råkat hitta hans saker av en slump. Som jag skrev förut så använder jag inte droger alls. Han tar däremot droger dagligen sedan många år tillbaka, med korta avbrott för då han råkar ha slut på dem.

    Vad han vill eller inte vill är inte något som du behöver oroa dig för däremot.
    Som sagt, du kanske också riskerar en orosanmälan. Det kanske inte uppfattas som trovärdigt att du ska ha hittat sakerna av en slump. Jag vet inte.

    Nej då, jag oroar mig inte för det. Däremot tycker jag att du bör börja med att göra slut, av förklarliga skäl. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (L) skrev 2022-02-18 15:51:27 följande:
    Som sagt, du kanske också riskerar en orosanmälan. Det kanske inte uppfattas som trovärdigt att du ska ha hittat sakerna av en slump. Jag vet inte.

    Nej då, jag oroar mig inte för det. Däremot tycker jag att du bör börja med att göra slut, av förklarliga skäl. 
    Vår relation är redan över, vi är gifta på papper enbart.
Svar på tråden Blir jag medskyldig?