• Tryggen

    Svampinfektion till och från i ett år

    Hej, jag skriver här då jag börjar bli så less på detta och upplever att vården ej tar mig på allvar. För ungefär ett år sedan fick jag min första svampinfektion i underlivet. Jag har aldrig någonsin haft det i förut. Detta fick jag efter min graviditet och avslutad amning. Dock hade jag avslutat amningen tre månader innan min svampinfektion kom och min mens hade redan kommit tillbaka innan detta. Jag hade en teori kring att de smärtstillande läkemedel jag har utskrivna kanske var det som orsakade min svamp. Men vården nekade och sa att det var det absolut inte. (Jag går på smärtstillande eftersom att jag har lidit av långvarig veckan smärta sedan ett halvår efter att min son föddes). Denna svampinfektion fick jag utskrivet tabletter till eftersom att icke receptbelagda läkemedel inte gav någon effekt. Inte heller första tabletten funkade. Då skrev de ut en tablett till och jag behandlade samtidigt med Pevaryl. Jag avstår då helt från socker också eftersom att jag så gärna ville bli av med min svampinfektion. Då försvann svampen. Notera att jag fick min svamp när det var varmt ute. Jag fick sedan tillbaka med svamp i vintras jag tror det var i december då behandlade jag själv med receptfritt läkemedel och det försvann. Sedan har jag upplevt till och från sedan april eller maj i år att det har kliat men inte på samma sätt som när jag hade konstaterad svampinfektion. Därför tänkte att det kanske inte var en svampinfektion trots allt så jag sökte inte hjälp direkt. I slutet av juni gick jag till vårdcentralen. De tog då odlingar och det konstaterades att jag har svampinfektion igen. Vissa dagar märker jag inte av någonting och andra dagar så kliar det men inte alls som första gången då det kliade jättemycket. Jag har nu tagit receptbelagd medicin tre veckor i rad och receptfritt läkemedel samtidigt. Svampen har inte försvunnit eller i alla fall så kliar det fortfarande och jag känner ett obehag så fort jag har på mig trosor (även om dessa trosor är bomullstrosor). Jag kontaktade vården igen eftersom att den AT- läkare jag träffade sa att om inte detta fungerar tyckte hon att jag skulle bli remitterad till gynekolog. Jag fick istället prata med en manlig läkare som nu har skrivit ut receptbelagt till mig igen och tycker att jag ska fortsätta ta detta trots att han inte kollat om jag har svamp kvar eller om det kan vara något annat. Jag har också använt mig av en intimolja som jag smörjer mign med då jag forstått att torrhet i underlivet ger svampen bättre förutsättningar att gro. Jag har knappt aldrig haft på mig några trosor i sommar, luftar hela tiden.. Jag har också använt mig av Ecovag. Jag tyckte att det hade en viss effekt men så fort jag hade avslutat så kom klådan tillbaka igen. Jag har också börjat äta Lagt kvinna varje morgon för att förbättra mitt ph-värde i underlivet. 

    Jag börjar bli så trött på detta då jag inte vågar ha samlag med min man eftersom jag är rädd att det ska bli värre. Jag känner mig så äcklig, som att jag är smutsig. Jag går ej på några preventivmedel. Jag äter normalt skulle jag säga, snacks och socker endast på helger. Lever ett hälsosamt liv. 

    Jag längtar efter att kunna bli gravid igen
    och vården säger att jag helst inte ska bli det medan jag fortfarande har besvär. Jag blir så less på att det känns som att hela mitt liv står på paus, får inte göra ditten eller datten pga min äckliga svamp? förstår inte vad jag gör för fel??!

    Min fråga är nu, är det någon som upplevt samma som mig och vad gjorde ni åt det? 

Svar på tråden Svampinfektion till och från i ett år