• Anonym (Hjälp)

    Han skäms över mig, jag vill avsluta relationen

    Varit tillsammans med min kille under ett år nu, vi har dock träffats under 5 år, men det har alltid varit fram och tillbaka i relationen och han har tidigare gjort slut 2 gånger med mig.
     
    Jag älskar den här killen och kan obeskrivligt nog inte beskriva hur starka mina känslor är, men jag har också sorgligt nog kommit till en punkt att jag inte ser någon framtid med honom. Jag har noterat en osäkerhet hos honom som gör att jag blir jämt nervös och osäker på mig själv. Jag känner att han alltid gör det som andra gör med sitt liv.. exempel är att hans syskon har barn och köpt hus och det vill han också just nu fast vi ligger i olika livs fas. Hans två bästa kompisar som är ett par gymar ihop och det ska vi också tydligen göra, fast jag inte ens gillar den aktiviteten/ sport han sysslar med. Han visar närhet när vi är ensamma ihop, men aldrig sagt att han är kär i mig eller älskar mig. Jag har blivit kallad för fiskmås inför hans vänner på fest. Under varje familjemiddag är han jämt oroad över att jag säger något ?fel? till hans familj, jag har dyslexi och jag har ett väldigt speciell sätt att kommunicera. Lite svårt att förklara på text.
     
    Min kille är 10 år äldre än mig och jag känner bara att det är hans lista och liv jag följer. Jag älskar honom som sagt, men han känns inte rätt för mig eftersom han skäms över mig.
     Det här blir inte lätt, hur ska jag någonsin ta upp det här med honom?
  • Svar på tråden Han skäms över mig, jag vill avsluta relationen
  • Anonym (lll)

    Ja det är bara att ta tjuren vid hornen och tala om att du inte vill vara ihop mer. Han har dumpar dig 2 gånger skriver du, nu är det du som gör det. 

  • Anonym (Allvarlig)

    Det låter inte som han respekterar dig alls, han har både sagt elaka saker inför andra och dumpat dig två gånger som en tonåring, trots att han är så mycket äldre.

    Och detta sker alltså medan relationen är ny, när man normalt är på rosa moln och inte kan se några fel på den andra- varningsflagg!

    Samt att ni nu är helt utan stressen med barn och att du kanske inte fungerar som andra när det väl kommer till att organisera livet med familj och bundna aktiviteter.

    Du uppfattar själv redan att han skäms för dig och det krävs inget geni för att inse att en osäker missnöjd man kan börja ta ut sin frustration på sin partner. 

    Jag tycker detta låter som ett högriskförhållande för misshandel/ dåligt beteende och jag råder dig att avsluta relationen.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-29 06:16:08 följande:

    Ja det är bara att ta tjuren vid hornen och tala om att du inte vill vara ihop mer. Han har dumpar dig 2 gånger skriver du, nu är det du som gör det. 


    Hur ska man ta upp detta? 
    Det kan komma upp så plötsligt för honom om det kommer upp och hur börjar man? 
    Anonym (Allvarlig) skrev 2022-08-29 08:00:44 följande:

    Det låter inte som han respekterar dig alls, han har både sagt elaka saker inför andra och dumpat dig två gånger som en tonåring, trots att han är så mycket äldre.

    Och detta sker alltså medan relationen är ny, när man normalt är på rosa moln och inte kan se några fel på den andra- varningsflagg!

    Samt att ni nu är helt utan stressen med barn och att du kanske inte fungerar som andra när det väl kommer till att organisera livet med familj och bundna aktiviteter.

    Du uppfattar själv redan att han skäms för dig och det krävs inget geni för att inse att en osäker missnöjd man kan börja ta ut sin frustration på sin partner. 

    Jag tycker detta låter som ett högriskförhållande för misshandel/ dåligt beteende och jag råder dig att avsluta relationen.



    Han är väldigt bestämd och envis som person, men signalerat osäkerhet på mig hela tiden, att jag kanske varit hans andrahandsval hela tiden. Min magkänsla säger att han vill ha en stabil familj så småningom och kommit upp till en viss ålder och då är jag passande på något vis, upplever att han har bråttom i livet. 

    Inte en enda gång har han uttryckt att han älskar eller är kär i mig, för mig är det väldigt viktigt. Jag kan ta brister i relationen, men inte att det är dött när det kommer till att vara älskad. 

    Jag har sett så många gånger hur han blir stel och röd i ansiktet och hyschar ner mig under samtal, känner att jag inte får vara mig själv bland andra människor speciellt i hans umgänge.. han rättar mig hela tiden och jag känner mig väldigt dum. 
  • Anonym (lll)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-29 17:20:22 följande:
    Hur ska man ta upp detta? 
    Det kan komma upp så plötsligt för honom om det kommer upp och hur börjar man? 
    Anonym (Allvarlig) skrev 2022-08-29 08:00:44 följande:

    Det låter inte som han respekterar dig alls, han har både sagt elaka saker inför andra och dumpat dig två gånger som en tonåring, trots att han är så mycket äldre.

    Och detta sker alltså medan relationen är ny, när man normalt är på rosa moln och inte kan se några fel på den andra- varningsflagg!

    Samt att ni nu är helt utan stressen med barn och att du kanske inte fungerar som andra när det väl kommer till att organisera livet med familj och bundna aktiviteter.

    Du uppfattar själv redan att han skäms för dig och det krävs inget geni för att inse att en osäker missnöjd man kan börja ta ut sin frustration på sin partner. 

    Jag tycker detta låter som ett högriskförhållande för misshandel/ dåligt beteende och jag råder dig att avsluta relationen.



    Ja men det finns nog inget perfekt tillfälle för någon att göra slut.  Därför måste man bara göra det. 
    Är du oroad över hur han ska reagera så gör det inte hemma, ensamma. Gör det på tex ett café eller någonstans där det finns folk. 

    Säg att du har funderat ett tag och känner att det inte går längre. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hjälp) skrev 2022-08-29 17:20:22 följande:
    Hur ska man ta upp detta? 
    Det kan komma upp så plötsligt för honom om det kommer upp och hur börjar man? 
    Anonym (Allvarlig) skrev 2022-08-29 08:00:44 följande:

    Det låter inte som han respekterar dig alls, han har både sagt elaka saker inför andra och dumpat dig två gånger som en tonåring, trots att han är så mycket äldre.

    Och detta sker alltså medan relationen är ny, när man normalt är på rosa moln och inte kan se några fel på den andra- varningsflagg!

    Samt att ni nu är helt utan stressen med barn och att du kanske inte fungerar som andra när det väl kommer till att organisera livet med familj och bundna aktiviteter.

    Du uppfattar själv redan att han skäms för dig och det krävs inget geni för att inse att en osäker missnöjd man kan börja ta ut sin frustration på sin partner. 

    Jag tycker detta låter som ett högriskförhållande för misshandel/ dåligt beteende och jag råder dig att avsluta relationen.



    Han är väldigt bestämd och envis som person, men signalerat osäkerhet på mig hela tiden, att jag kanske varit hans andrahandsval hela tiden. Min magkänsla säger att han vill ha en stabil familj så småningom och kommit upp till en viss ålder och då är jag passande på något vis, upplever att han har bråttom i livet. 

    Inte en enda gång har han uttryckt att han älskar eller är kär i mig, för mig är det väldigt viktigt. Jag kan ta brister i relationen, men inte att det är dött när det kommer till att vara älskad. 

    Jag har sett så många gånger hur han blir stel och röd i ansiktet och hyschar ner mig under samtal, känner att jag inte får vara mig själv bland andra människor speciellt i hans umgänge.. han rättar mig hela tiden och jag känner mig väldigt dum. 
    Känner du att du har svårt att prata med honom så skriv ner precis det du skriver här och lämna över till honom.

    Det låter hemskt hur du har det, såhär ska inte en bra relation vara.
    Det är inte du som ska skämmas eller känna dig dum - det är han! Bara att han aldrig sagt att han älskar dig låter väldigt konstigt och många skulle reagera över det. Sedan att han skäms över dig, mest verkar ha dig i brist på någon annan och att han verkar önska att du ska vara på annat vis är också väldigt ledsamt och hemskt. 

    Bli arg. Stå upp för dig själv. Skriv ett brev till honom där du förklarar hur du känner och hur han får dig att må.
    Sedan tycker jag att du ska fundera på om detta verkligen ger dig något. Det verkar mest bara ta energi och glädje ifrån dig.
  • Anonym (E)

    Han älskar inte dig, varför är du ens kvar?

  • Anonym (A)
    Anonym (lll) skrev 2022-08-29 06:16:08 följande:
    Ja det är bara att ta tjuren vid hornen och tala om att du inte vill vara ihop mer. Han har dumpar dig 2 gånger skriver du, nu är det du som gör det. 
    +1
  • Anonym (L)
    Anonym (E) skrev 2022-08-29 19:12:50 följande:

    Han älskar inte dig, varför är du ens kvar?


    Det kanske han gör men inte har sagt det.

    Inte för att jag menar att TS ska stanna hos honom, jag tycker absolut att hon ska lämna.
  • Anonym (Jobbigt första gången)

    Det är jobbigt första gången man märker att sin partner skäms för en, men jag kan kanske glädja dig med att efter ett tag gör det inte alls lika ont längre. 

    Det är ej heller något som förhindrar att man.älskar varandra ändå. Min exfru skämdes över mig i 11 år, min fru har skämts över mig i 8.

    Det blir lättare med åren.

  • Alessia

    Signaturen Linn har ett i mitt tycke bra förslag: skicka ett brev, ett pappersbrev, där du förklarar hur du har upplevt ert förhållande,med hans uppdelning av att vara en person ensam tillsammans med dig, en annan i andra människors sällskap. Påpeka detta hans  respektlösa sätt att vara gentemot dig och att du nu vill leva ditt eget liv på dina egna villkor.
    Du skriver att du är dyslektiker och de två dyslektiker jag känner blir ibland verbalt ställda i diskussioner (det kanske inte gäller dig dock), därför tycker jag att ett brev är en bra lösning.
    Du ska ha cred för att du vill avsluta en relation som inte alls verkar främja dig som person och din utveckling som människa.

Svar på tråden Han skäms över mig, jag vill avsluta relationen