• Anonym (Undran)

    Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?

    En av oss tycker att man inte blandar tex fintröjan som bara ska tvättas i 40 grader med underkläder eller annat som känns mer smutsigt. Läggs tröjan och ligger mot ett par slitigt kalsonger eller trosor får den ju liksom bakterier och smuts mot sig, men tvättas sen bara i 40 grader.

    Samma sak med sockar / strumpor som man gått med på diverse orena golv, känns inte bra att de blandas med underkläder trots att de alla tvättas i 60 grader. De är ju smutsiga på helt olika sätt. All golvsmuts och damm vill man ju inte ha i underkläderna, tvättvattnnet måste ju vara helt grått av smuts från sockar det känns onödigt att underkläder ska snurrar runt i.

  • Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?
  • Anonym (K)

    Underkläder har separat ställe i väntan på tvätt, främst för att man inte ska behöva riva igenom hela tvättkorgen på jakt efter strumpor och annat men hygien är något att tänka på, ja.

  • Anonym (K)

    Jag tvättar alltså trosor och strumpor tillsammans, BH går med vanlig tvätt i tvättpåse.

  • Anonym (Undran)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 14:08:29 följande:

    Underkläder har separat ställe i väntan på tvätt, främst för att man inte ska behöva riva igenom hela tvättkorgen på jakt efter strumpor och annat men hygien är något att tänka på, ja.


    Har de en egen tvättkorg då? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:11:09 följande:
    Har de en egen tvättkorg då? 
    Påse, tekniskt sett, men ja, eget ställe. Sedan är det så att jag och de jag har bott med har haft separata tvättkorgar. Hur de har skött sin tvätt har jag inte lagt mig i.
  • enmamma

    Den som sköter tvätten/har huvudansvaret bestämmer.
    Hos mig är målet att alla bär in sin smutstvätt till tvättstugan.
    All tvätt blandas i trådbackar undantag riktigt smutsiga träningskläder som förpassas direkt till tvättmaskinen.
    Så jag blandar underkläder handdukar och sockar.

  • sextiotalist

    Nu fungerar det som så att tvättmedlets egenskap tillsammans med mekanisk bearbetning har större inverkan på att döda bakterier och virus än hög temperatur. Tvättmedlet innehåller tensider som gör att cellernas membran försvagas och viruset/bakterien dör när plaggen bearbetas mekaniskt. Exakt som när man skulle tvätta händerna under pandemin. Det var inte de höga temperaturerna som dödade viruset, utan tvål tillsammans med att man bearbetade händerna.
    De högre temperaturerna kan behövas för att bli av med vissa fläckar.
    Vi blandar utan problem allt i korgen 

  • Anonym (Undran)
    Anonym (K) skrev 2023-04-17 14:13:08 följande:
    Påse, tekniskt sett, men ja, eget ställe. Sedan är det så att jag och de jag har bott med har haft separata tvättkorgar. Hur de har skött sin tvätt har jag inte lagt mig i.
    Ligger denna påse I den vanliga tvättkorgen då?
  • Anonym (Undran)

    Ja det var ju en till intressant fråga om ni blandar familjemedlemmars tvätt i tvättkorg och tvättmaskin?

  • Anonym (V)

    Kan tipsa om tvättmedlet BioCool Det dödar bakterier även i låga temperaturer 

  • Anonym (Mycket ska man höra...)
    Anonym (Undran) skrev 2023-04-17 14:19:20 följande:

    Ja det var ju en till intressant fråga om ni blandar familjemedlemmars tvätt i tvättkorg och tvättmaskin?


    Ja självklart! Varför skulle jag inte? 

    Är man så rädd för bakterier, finns det hjälp att få! 
Svar på tråden Vad blandar ni i tvättkorgen eller tvättmaskinen?