• Mangan

    Lärande appar?

     


    Hej! 


     


    Min son, 4 år, sitter en hel del och tittar på iPad och TV. Mest filmer och barnprogram. Jag kollade efter appar som kan få barnen att tänka och grubbla lite. Och lära sig nyttiga saker. Hittade mån som hette Albert. Men dom skulle ha betalt. 200 i månaden!!! Nån som vet om det finns några liknande appar som inte kostar skjortan eller t.o.m. är gratis? Jag är rädd att sonen blir knasig i huvudet av för mycket film och serier.


     


    /Mangan


    Mangan
  • Svar på tråden Lärande appar?
  • Oussama

    Hej Mangan!

    Utöver att tillhandahålla bra innehåll i iPad skulle jag även råda dig till att sätta en regel för hur mycket skärmtittande får max vara under en dag, både iPad och TV sammanlagt.

    Våran är 6år, och vi försöker hålla tittandet till under en timme. 

    Och som du säger, hellre en app där han får vara aktiv än barnprogram där han är passiv, eller ännu värre spel där han bygger upp ett beroende.

    Jag HÖRT att allt för mycket passivt tittande på skärm (serier och barnprogram) kan bidra till psykiska problem för barnet. Har dock inte forskat vidare om det 

  • Mortiscia80
    Oussama skrev 2023-07-31 12:34:08 följande:

    Hej Mangan!

    Utöver att tillhandahålla bra innehåll i iPad skulle jag även råda dig till att sätta en regel för hur mycket skärmtittande får max vara under en dag, både iPad och TV sammanlagt.

    Våran är 6år, och vi försöker hålla tittandet till under en timme. 

    Och som du säger, hellre en app där han får vara aktiv än barnprogram där han är passiv, eller ännu värre spel där han bygger upp ett beroende.

    Jag HÖRT att allt för mycket passivt tittande på skärm (serier och barnprogram) kan bidra till psykiska problem för barnet. Har dock inte forskat vidare om det 


    Om jag förstår resultatet av den här studien rätt så är det tvärtom så att aktiv skärmtid skapar snäppet mer ohälsa. Den magiska gränsen verkar gå vid max två timmars skärmtid per dag för att hålla den mentala hälsan på en bra nivå.

    www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0749379722000630
  • Anonym (Bra)

    Kolla in sidan "pappasappar". Där kan du hitta massor av bra (och gratis) appar i olika kategorier.

  • Oussama
    Mortiscia80 skrev 2023-07-31 12:53:55 följande:
    Om jag förstår resultatet av den här studien rätt så är det tvärtom så att aktiv skärmtid skapar snäppet mer ohälsa. Den magiska gränsen verkar gå vid max två timmars skärmtid per dag för att hålla den mentala hälsan på en bra nivå.

    www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0749379722000630
    Tack för att du rättade mig, och för den intressanta studien. 
  • Mortiscia80
    Oussama skrev 2023-08-01 18:22:01 följande:
    Tack för att du rättade mig, och för den intressanta studien. 
    Ja, det var inte för att rätta direkt men det var bra att hitta informationen :) Den fick mig att fundera över min egen skärmtid också.
Svar på tråden Lärande appar?