• Arde

    Katt kissat inne i flera år och jag gråter inombords dagligen för att tålamodet är slut..

    Hej,


    Jag vill börja med att tacka nej till kritik och spydiga kommentarer då detta är ALLVARLIGT problem för oss. Jag är även ny här på FL. 


    Vi köpte vår hankatt när han sägs vara 12 veckor gammal. Han var väldigt liten och dåvarande ägare var väldigt skum och efter något år tänkte vi att hon kanske inte ens kom ihåg när katten föddes. Han avmaskades, vaccinerades och undersöktes av veterinär samma vecka. Kastrerades vid 6 månaders ålder. Därefter har vi varje år varit på regelbunden veterinärbesök och vaccination trots att katten har alltid varit en innekatt. Katten är nu 6 år gammal och är fullt frisk.


    Nu kommer vi alltså till problemet. Katten har kissat utanför kattlådan varenda dag, flera gånger om dagen i alla åren förutom det första året. Vi har alltså försökt med allt: byta sandsort och märke, byta låda, fler lådor, olika rengöringsmedel anpassat för kattkiss, flyttat på lådorna, konsulterat flera veterinärer, feliway i spray och eluttag flera omgångar genom åren, borrat i väggar för att även installera klättervägg som tar upp 2 väggar, skrivit till Jackson galaxy på Youtube live, flyttat till större och större bostäder, ställt matskålen där han kissar mest, plastfolie, aluminiumfolie, citrusfrukter osv osv. Vi har provat ALLT man kan tänka sig och fått tipsat om. Vi har stått ut med att torka upp kisset men nu orkar vi inte mer.. Vi har nu dessutom vårt första barn som är nästan 4 månader gammal. Vad mer kan vi göra????? Han kissar endast vid ytterdörren för tillfället och han gärna håller inne kisset för att sen gå och tömma blåsan där. Kattlådorna använder han för att bajsa i och ibland kissa. Vill även påpeka att kissbeteendet har inte ändrats av att vi har fått ett barn, alltså varken bättre eller sämre. Vi har en snäll bebis sen starten som verkligen nästan aldrig gråter eller skriker. Vi är väldigt lugna människor som inte gillar när det högljutt osv. Vi har bott flera våningar upp i lägenhetsbyggnad, marklägenhet, nu bor vi i ett radhus på 2 våningar. HJÄLP!!!


    Och tack så mycket för att ni har orkat läsa hela inlägget..

  • Svar på tråden Katt kissat inne i flera år och jag gråter inombords dagligen för att tålamodet är slut..
  • Anonym (Kattinka)

    Era stackare. Vilket jobb ni lagt ner. Katten verkar köra någon protest haha.

    Jag tror jag hade försökt att ta ut katten koppel så att den fick upptäcka världen utanför, sniffa på gräs och revir och känna naturen inpå.
    Den kanske är deprimerad. En av vår familjs katter började kissa inomhus när vi flyttade till nytt, men var vid tidpunkten relativt gammal då. Veterinären sa att det kunde bero på sorg och depression.

    Hoppas ni finner någon lösning och får en glad katt efter all kärlek ni gett den.

  • Arde
    Anonym (Kattinka) skrev 2023-09-18 23:38:53 följande:

    Era stackare. Vilket jobb ni lagt ner. Katten verkar köra någon protest haha.

    Jag tror jag hade försökt att ta ut katten koppel så att den fick upptäcka världen utanför, sniffa på gräs och revir och känna naturen inpå.
    Den kanske är deprimerad. En av vår familjs katter började kissa inomhus när vi flyttade till nytt, men var vid tidpunkten relativt gammal då. Veterinären sa att det kunde bero på sorg och depression.

    Hoppas ni finner någon lösning och får en glad katt efter all kärlek ni gett den.


    Tack för ett så snällt svar!

    Vi har genom åren tagit ut katten i koppel och fått utforska så långt den vill gå, vilket aldrig varit långt hemifrån. Det har resulterat i ännu mer kissandet då den antagligen känt sig "hotad" av världen utanför. Katten vill absolut inte gå ut utan koppel.

    Så tråkigt att er katt kanske var deprimerad! Blir ledsen bara av att höra sånt.. 
    Men det här med depression låter som något man borde kolla upp för vår katt? Alla veterinär vi har träffat som undersökt katten har aldrig dragit upp detta. Kanske för att katten allmänt verkar må bra? Äter och dricker som han ska, aktiv som han ska vara, kelig och jamar när han känner för osv. Verkar inte ha ont nånstans heller. Vi kontrollerar dagligen på hans kropp så att han inte skadat sig eller så.
    Vad fick ni då göra med er katt när veterinären gav diagnosen? :(
  • Anonym (S)

    Himmel, vad jobbigt!! 😔
    Vad tror du om att skaffa en kompis till katten? Han kanske känner sig lite ensam och har tråkigt? Även om man är hemma och leker med den och så så går ju inget upp mot en katt-kompis att brottas med och tvätta! Är han kastrerad så kan jag absolut tro att en liten kattunge-fröken kan vara trevligt!

  • Anonym (Inte värt det.)

    Jag hade gjort mig av med katten. Det är inte värt besvären att behålla den. En lägenhetssanering kan bli oerhört dyr.

  • Anonym (Ygp)

    SGT löser problemet, inget mer katt piss där det ej ska vara.

  • Arde
    Anonym (S) skrev 2023-09-19 00:10:56 följande:

    Himmel, vad jobbigt!! 😔
    Vad tror du om att skaffa en kompis till katten? Han kanske känner sig lite ensam och har tråkigt? Även om man är hemma och leker med den och så så går ju inget upp mot en katt-kompis att brottas med och tvätta! Är han kastrerad så kan jag absolut tro att en liten kattunge-fröken kan vara trevligt!


    Vi märke av rätt så kvickt i kattungeåldern att han var lite speciell, han slutade äta, dricka och röra på sig när vi stack hemifrån. Vi ville inte ha fler katter men kände till sist att han behövde en kompis. Så vi skaffade en kattunge till som är hona. De blev jättebra kompisar snabbt och alltid varit ihopa sedan dess och han började äta osv direkt.. De kan inte leva utan varandra nu. Det var för jobbigt för katterna att vara ifrån varandra när man t ex bara tog med ena till veterinären. Så numera åker vi till veterinären med båda katter samtidigt. Tack så mycket för förslaget annars! Vi hade definitivt testat det om han inte hade en kompis redan
    Anonym (Inte värt det.) skrev 2023-09-19 00:14:26 följande:

    Jag hade gjort mig av med katten. Det är inte värt besvären att behålla den. En lägenhetssanering kan bli oerhört dyr.



    Man vill ju helst inte det, men visst har man tänkt på det några gånger också. Vet heller inte vem som skulle vilja ha en katt som kissar på fel ställe. Och jo absolut är vi medvetna om att det kan kosta väldigt mycket med sanering och därför kämpat dag in och ut för att hitta en lösning.. 
    Dexter dot com skrev 2023-09-19 05:24:10 följande:

    Har ni kollat upp om katten har ideopatisk cystit ? Det finns receptfria tabletter att testa .

    www.veterinarbutiken.se/kosttillskott/58-cystease-7046267724344.html



    Känns som att vi har slösat väldigt mycket pengar på veterinärbesöken som inte lett till något.. Vi har inte ens fått höra om det där heller! Ska absolut titta närmare på det, tack så mycket!
  • Anonym (Sköterskan)

    Hej. Vill bara börja med att säga att ni är fantastiska som inte gett upp om den lille katten. Många hade nog gjort det för länge sedan. 

    Om ni inte redan gjort det så ta kontakt med Susanne på www.kattproblem.se/. Jag jobbar inom veterinärvården i Skåne och alla är rörande överens om att Susanne är magisk! Om inte hon kan hjälpa kan nog ingen. 

    Undrar också om er katt testat ångestdämpande? Bonqat är ganska nytt på marknaden, men används till vissa katter som av olika anledningar är stressade. Ibland som engångs och ibland kontinuerligt. Det är ett ganska snällt preparat med få biverkningar så man kan ju ge det en provperiod och se om det blir bättre, blir det bättre på Bonqat vet man i alla fall lite mer att det är ett mentalt problem. Er veterinär kan säkert förklara bättre hur det fungerar, substansen i Bonqat är egentligen ett humanpreparat mot nervsmärta så man bör veta om att smärta inte utesluts om det blir bättre, men det låter som att ni redan gjort en grundlig undersökning för att utesluta att det skulle bero på smärta. 

    Sen vet jag inte hur mycket er veterinär vet om beteendeproblem hos katt, men jag har hört historier om allt ifrån att katten kissade inne för att kattkompis hemma hade ont i tänderna, till så enkla förklaringar som att det är en polyp i blåsan som ger obehag när katten ska tömma blåsan. Men ni har säkert gjort ultraljud och dylikt redan...? Sen är tandproblem jättevanligt hos katt, ni verkar vara väldigt noggranna men om man inte redan gjort det så kolla extra noga i munnen vid nästa veterinärbesök. Vid 6 års ålder om ni inte borstar tänderna på honom bör det oavsett vara dags för en PTR med tandröntgen. Det kan ju vara en så banal sak som att han har en dold fraktur i en kindtand som smärtar och stressar. Katter visar nästan aldrig symptom på att de har ont i munnen utan äter och är som vanligt trots att munnen ibland ser ut som ett slagfält.

    Åh, önskar er all lycka till med katten! Styrkekramar!

  • Anonym (Katten)

    Hej TS

    Har/hade samma problem som du.

    Fick rådet att sluta köpa torr mat. Katter får det mesta av sitt vatten genom sin mat, så katter dricker ofta för lite. 


    Prova att bara ge katten blöt mat. När den äter torr mat får den i sig mycket salt. Då kan det göra ont att kissa. 


    En katt ska också helst INTE ha mat framme hela tiden. Dom ska hinna bli hungriga mellan måltiderna (som i naturen). 


    Kanske funkar, kanske inte. Men relativt billigt att testa.

    Lycka till! 

Svar på tråden Katt kissat inne i flera år och jag gråter inombords dagligen för att tålamodet är slut..