• eeveliinaa1

    Någon som kan hjälpa mig att tolka min journal?

    Undrar om någon som kanske jobbar inom detta skulle kunna beskriva mer ingående vad detta betyder som man funnit. Ser det bra eller dåligt ut? Vet att jag har lätta cellförändringar men får aldrig någon ordentlig information så vet inte mer än så.


    Vaginalundersökning

    Vulva inspekteras u a, vagina, portio. Tages VS. 
    Bimanuell palpation: normalstor anteflekterad rörlig oöm uterus, fritt åt sidorna.

    vad betyder ovanstående????


    Bedömning

    Normal till lätt dysplasi. Patienten tog VS 2023-04-27 som visade ASCUS och positiv övrig HPV varför hon är här idag.

    vad menas med ASCUS????


    Åtgärd

    VS tages innan vaginalpalpation göres. 
    Kolposkopi: införes självhållande spekulum med blått lås, god överblick. Ser som en vulstig förändring på nedre läppen kl 6. Penslar med ättika, inget ökat upptag där men ökat upptag kl 12. Transformationszon typ 2. Penslar med jod. Skarpt avgränsat område som är jodnegativt kl 12 likaså vulstiga förändringen kl 6. Bedövar med Xylocainspray, px tages kl 6 och 12. Blodstillar med lapis. Preparat till PAD. 
    Swede score 4-5.

    Vad betyder allt detta??? score 4-5 innebär
    vad??

    Ligger hemma sjuk i influensa med världens klump i magen & ångest pga detta.


  • Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig att tolka min journal?
  • FtS70

    Behandlande läkare kommer att kontakta dig när provsvaren kommer. Ingen idé att oroa sig i förskott.

Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig att tolka min journal?