• Anonym (Villeintegöradettaegentligen)

    Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?

    Har gjort en medicinsk abort för två veckor sedan för att jag blev oplanerat gravid trots kondom. Vi hade planerat börjat försöka i januari -24 och nu gick det såhär och det passade tyvärr inte i livssituationen vi befinner oss i (orkar inte förklara men går igenom en mycket svår tid).  

    Vi har båda en stark längtan efter barn och min biologiska klocka tickar på de sista åren som fertil. Vill gärna försöka igen så fort som möjligt men har läst att man bör vänta åtminstone en menscykel. Det som oroar mig är att jag läst att risken för missfall kan vara högre om man blir snabbt gravid efter en abort och att det kan bli defekter på äggen, samt att defekta ägg dessutom lättare skulle fästa i livmodern om man blir gravid för snabbt inpå? Är det någon sanning i det eller något påhitt?? 

    Finns här någon som gjort abort och blivit gravid inom några månader igen?

  • Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?
  • Anonym (k)

    Nej, inte så vanligt att få många svar på sånt. Det kan ta ett tag men FL har inte många aktiva användare.

  • Anonym (Svårt)

    Barn kommer när det kommer.Det kan vara svårt att planera detta och exakt vilken månad man ska bli gravid.

  • Anonym (J)

    Jag gjorde en abort i V 9. 1 månad efter blev jag gravid igen. 

  • Anonym (Villeintegöradettaegentligen)
    Anonym (J) skrev 2023-11-12 20:59:16 följande:

    Jag gjorde en abort i V 9. 1 månad efter blev jag gravid igen. 


    Gick det vägen då och hur gammal var du? 
  • Anonym (Kvinna 30)

    Tror inte det är någon fara rent fysiskt. Men det kanske är bättre att vänta tills orsakerna till aborten är lösta så att säga? Jag blev gravid ca 4-5 månader efter en abort och då hade mycket ändrats i mitt liv på kort tid så läget var helt klart mycket bättre för en graviditet. Ändå tycker jag i efterhand att jag borde ha väntat längre för situationen var fortfarande inte optimal. Jag lät mina känslor och barnlängtan styra istället för att tänka rationellt. Ångrar såklart inte barnet dock. 

  • Anonym (J)

    Allt gick vägen, har en frisk 7 åring 😀 jag var 27 

  • Anonym (Linn)

    I november 2023 var er livssituation totalt fel för att skaffa barn, men ni tänkte börja försöka i januari 2024? Och precis efter att du gjort abort tänkte du försöka bli gravid en månad senare?

    Jag fattar verkligen ingenting. 

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Linn) skrev 2024-02-22 06:45:35 följande:

    I november 2023 var er livssituation totalt fel för att skaffa barn, men ni tänkte börja försöka i januari 2024? Och precis efter att du gjort abort tänkte du försöka bli gravid en månad senare?

    Jag fattar verkligen ingenting. 


    Jag fattar inte heller. Livssituationen var för svår och jobbig just då, men ändå ville hon bli gravid igen så snart som möjligt? Ja... Men gör inte abort då..?

    Om livssituationen ändras på nån vecka är det kanske ingen vits att göra abort om man ändå ska börja om och försöka bli gravid igen precis efteråt?
Svar på tråden Vill bli gravid efter abort. Någon som blivit det kort efter?